Cumpărați electrice?

dacia-g295418c74_1920

Tocmai am citit o știre (backup) care spunea că la nivel local vânzarea de mașini de mâna a doua, mai vechi de 20 de ani, a crescut cu 28%.

Mă rog, știrea e un pic mai complexă (backup), în sensul că explică faptul că pe piața de mașini la mâna a doua suferă un exces de cerere pentru că s-a încetinit fabricarea de mașini noi și astfel cel mai mare furnizor de mașini la mâna a doua, firmele de închirieri auto țin mai mult de mașini și nu le mai pun așa de repede la vânzare.

Totuși, interesantă e cererea pentru mașini mai vechi, mai ieftine și implicit mai ușor de întreținut.

Asta în contextul în care guvernul comunist de la Madrid vrea să facă din mașina personală un lux și se fac la greu campanii care să încurajeze achiziția de mașini electrice sau măcar hibride.

Cum subiectul e un pic mai stufos decât pare am să încerc să vă explic ce se întâmplă de fapt.

Piața de mașini la mâna a doua există pentru simplul fapt că oamenii sunt de regulă prea săraci să-și permită mașini noi (mai țineți minte cum România și Bulgaria s-a umplut de gunoaie de la nemți începând cu 2007?) și cei care poate și-ar permite mașini noi nu le mai cumpără fiindcă ies mai ieftin cu una la mâna a doua.

Ăsta e un aspect.

Al doilea aspect are de-a face cu fiabilitatea și viabilitatea.

Sunt mișto astea electrice, mai puțin când trebuie să faci drumuri lungi cu ele și să stai cu orele ca să se încarce:

Asta e vara că dacă prinzi cu una din asta vreo iarnă cu sub -10 grade atunci ți se duce bateria și de zece ori mai repede.

A scris la un moment dat un neamț o poveste din asta cu o Tesla. Dacă o găsesc v-o las aici.

Am făcut eu în 12 ore 1200 de km. traversând jumătate de Italia, Slovenia și Ungaria, iar omul ăla săracul a făcut mai mult până la mare.

Mă rog, fiecare e masochist în felul lui.

Un alt aspect are de-a face cu calitatea.

Acum vreo doi ani am luat o altă mașină pentru că Opelul consuma mai multă apă decât motorină. Am scris despre asta mai în detaliu.

Apoi într-o seară în timp ce vorbeam cu o rudă de-a mea ce lucrează la un producător de piese auto din Sibiu m-a întrebat respectivul din ce an e mașina asta de o luasem și i-am zis că 2007.

Mi-a spus c-am făcut o treabă bună pentru că toate mașinile pe care le-au fabricat ăia după 2009 folosesc piese mai slabe din punct de vedere calitativ decât alea fabricate înainte și că au probleme peste probleme.

Ori dacă cel mai mare producător de mașini premium din lume a făcut rabat la calitate nici nu vreau să mă gândesc la restul de mașini.

Ultimul aspect are de-a face cu opționalele pe bază de abonament și ușurința reparației.

Vrei opțiunea X atunci trebuie să plătești abonament lunar. Nu mai plătești abonament? Nu mai ai încălzire în scaune sau aer condiționat.

Vrei să faci upgrade la baterie sau să pui vreo piesă aftermarket? Păi nu poți că-i blocată electronic și nu ți-o recunoaște mașina sau te avertizează mereu că ai piese neconforme, cam cum se întâmplă la iPhone.

Mașina e a ta, dar piesele de pe ea și software-ul care le face să funcționeze în armonie nu sunt ale tale, cam cum s-a întâmplat cu tractoarele John Deere acum câțiva ani, că ăia inventaseră de fapt șmecheria.

Și toate astea pe bani mulți.

Uite de asta am păstrat eu Dacia și m-am apucat să repar Opelul. Pentru că nu vreau să mai aud de mașini fabricate după 2009 mai ales acum că știu cum stă treaba.