Matematica mașinilor

1122x1280_235493eac52e4892a4358c6d3af702c0

În urmă cu câteva zile povesteam cu colega de apartament pe tema asta și fiindcă până și cel dintâi expert al țării în mașini la mâna a doua greșește pe tema asta am să încerc să vă explic de ce o mașină nouă, luată fie cu banii jos, fie în leasing, rate, renting sau mai știu eu ce e o afacere proastă.

Înainte de toate să vă spun o mică poveste.

Acum vreo 8 ani am decis să cumpărăm un Opel Vectra, o mașină destul de bine întreținută pentru cei 10 an de vechime pe care-i avea.

Ne-a costat 3.500 € deși valoarea de piață, atunci când a fost nouă fusese de vreo 37.000 €.

Aveam desigur variante mai bune la dispoziție gen Renault, Peugeot, Fiat și alte alea ce se vindeau la același preț, dar aveau mai puțini ani și ceva mai puțini km. la bord.

Am evaluat variantele și ne-am decis pentru Opel Vectra sau BMW seria 3, ambele diesel, ambele cu distribuție pe lanț și ambele modele premium. Diferența de preț între ele era de vreo 100 de euro și BMW avea cu vreo 20.000 km. mai mult.

N-am apucat să le vedem pe ambele fiindcă până să ajungem noi BMW-ul s-a vândut așa că am rămas cu Opelul.

A venit cu garanție așa că în primul an n-am băgat în el decât consumabile și a trebuit să-i schimbăm parbrizul după ce am luat în România o piatră și s-a fisurat în așa fel încât nu mai trecea ITP-ul după criteriul spaniol.

În al doilea an a început să ne coste ceva mai mult, dar nu exagerat, iar în al treilea an a fost musai să-i schimbăm turbina, cauciucurile, iar doi ani mai târziu alternatorul și pompa de apă.

Așa ochiometric vorbind întreținerea și reparațiile la o mașină de 10 ani vechime în momentul achiziției ne-au costat undeva în jur de 7000 € în 8 ani cât am folosit-o, mai puțin de 1000 € pe an, iar în ăștia 8 ani i-am făcut la fel de mulți km. ca și proprietarul original în primii 10 ani de viață ai mașinii.

Dacă e să punem la socoteală prețul de achiziție plus cheltuielile cu reparația și întreținerea (fără impozite și asigurări) rezultă că am cheltuit undeva la 10.500 € ca să o exploatăm în egală măsură ca proprietarul original care dăduse aproape de patru ori mai mult și cu siguranță în 10 ani i-a făcut revizii și i-a schimbat cauciucuri și alte consumabile ce ridică costurile totale.

Înainte de pandemie, la vreo două săptămâni după ce trecuse cu brio ITP-ul a început să consume mai multă apă decât motorină și cum s-o punem la punct implica vreo 2500 de euro, dacă punem la socoteală și zgârieturile pe care le-a adunat în cei 8 ani de folosință am decis să o parcăm pentru o perioadă nedeterminată și să luăm alta.

Desigur, nu intenționam să luăm una nouă, nici să facem vreun credit așa că ne-am apucat să căutăm oferte.

Am găsit din nou Seat, Skoda, Renault etc. doar că niciuna nu ne-a convins și am concluzionat că e musai ca de data asta mașina să fie pe benzină, să aibă distribuție pe lanț și să nu aibă mai mult de 150.000 de km.

Așa că am căutat și am găsit o singură mașină care se încadra în specificații, doar că avea un cost puțin mai mare decât bugetul alocat.

Apoi am decis s-o vedem și am găsit o mașină impecabilă, pe care o adusese un neamț pe insulă în 2016 fără să o folosească prea mult.

De anul trecut și până acum i-am făcut vreo 50.000 de km. doar aici în insulă, practic într-un an i-am făcut o treime din km. pe care îi făcuse proprietarul original în 12 ani și o treime din km. pe care i-am făcut cu Opelul în 3 ani.

Așa că la fel cum o pereche de papuci ce o porți zi de zi se jerpelește și mașina asta a avut nevoie de reparații și întreținere ce deocamdată au presupus un cost de vreo 2.000 €. Dacă e să mă raportez la Opel unde am băgat 6000 € în 135.000 de km., la asta suntem în grafic cu costuri similare.

Matematic vorbind costurile sunt ceva mai mari pentru că dacă la Opel cauciucurile costau vreo 200 € perechea la fiecare trei ani, la asta cauciucurile au fost 600 €, dar cele de pe spate erau din 2009, alea de pe față sunt din 2012 și încă trec ITP-ul, sunt run-on-flat și nu am roată de rezervă, iar când unul de pe spate a cedat și avea o gaură de băgai creionul am putut să circul 200 km. până să-l schimb și sunt cauciucuri care practic nu fac explozie așa că un cost de trei ori mai mare e justificat dacă e să ne raportăm la siguranță și alte beneficii.

Astea fiind zise, la o mașină la mâna doua, indiferent ce gamă și ce marcă e, costul de achiziție al mașinii plus costurile de întreținere și reparație sunt și de patru ori mai mici decât la o mașină nouă și oricât de scump ar părea, realitatea e că ajungi să faci aceiași km. cu mașina la mâna doua cu un cost de patru ori mai mic decât dacă o cumperi nouă.

Când cumperi o mașină nouă plătești practic toate costurile astea în avans.

E ca la fotovoltaice unde ajungi să-ți plătești curentul în avans pentru 10 ani doar ca să-ți permiți aroganța de a susține că tu ești autosuficient.

Doar că nu ești autosuficient mai ales dacă se întâmplă precum în Spania și-ți trântește guvernul impozit pe soare pentru că producând energie trebuie să plătești și tu impozite la fel ca prodcătorii mari și nu ești autosuficient atât timp cât instalația aia nu e eternă și spre deosebire de rețeaua națională care e scalabilă și stabilă, în cazul unei instalații propii scalabilitatea și stabilitatea costă scump.

Asta ca să nu mai punem la socoteală întreținerea și perioada de garanție limitată a echipamentelor ce nu coincide nici pe departe cu perioada de amortizare.

Fix cam așa e și cu mașinile noi. Le cumperi și plătești în avans niște beneficii de care nu o să te bucuri, iar dacă faci credit, rate sau renting fără să fie pe firmă atunci țeapa e și mai mare pentru că-i omenești și pe alții nu doar pe producătorul auto.

Citind pe aici și pe acolo și discutând cu diverse persoane constat că sunt foarte puțini care fac în definitiv calculele și înțeleg că decât să iei un Renault sau o Skoda nouă mai bine iei un Audi, un Opel, un BMW sau chiar Mercedes cu 10 ani vechime pentru că ieși mai avantajat pe termen lung.

Desigur, contează foarte mult și de unde o cumperi și în ce stare o iei, dar chiar și așa e plin de cazuri de mașini noi rechemate la reprezentanțe pentru defecțiuni de fabricație și alte alea unde cifrele pur și simplu nu dau.

P.S. Lăsați în plata domnului opiniile emise de papagali gen Stan și Bran pentru care diverse mărci de mașini sunt de cocalari sau melteni sau țigani, doar pentru că ei ori nu-și permit mărcile alea așa noi cum le-ar vrea ori nu sunt în stare să conducă mașinile alea fără să se răstoarne sau să rămână pe autostradă pentru c-au pornit cu ele defecte ca să traverseze Europa de la un capăt la altul.

Cine se răstoarnă cu Renault o să se răstoarne și cu Audi și cine pleacă să facă mii de km. cu un Volvo defect o să facă aceeași imprudență și cu un BMW.