Cand cifrele sunt irelevante

Am remarcat in repetate randuri surprinderea unora fata de neconcordanta dintre cifrele de pe online si cele din viata reala.

Daca luam spre exemplu ultima campanie electorala, in care mai toti o dadeau pe Monica Macovei pe locul doi cu un numar foarte mare de voturi constatam faptul ca „profetia Facebook” nu s-a implinit. De ce nu s-a implinit? Pai cifrele de pe Facebook de obicei n-au nici o relevanta.

Lumea da like si share in primul rand pentru ca asa-i cool. Daca esti rupt in cur si n-ai bani nici macar sa-ti permiti sa-ti scoti nevasta sau iubita odata pe luna la un restaurant tu dai like la RayBan, sau la Rolex sau Mercedes pentru ca prietenii tai trebuie sa vada ca esti cool. Desi tu si like-ul tau nu prezentati nici o relevanta pentru respectivul brand.

Daca ar exista pe lumea asta tot atati bogati cati au dat like la Rolex probabil ca foametea era eradicata deja. Daca ar exista pe lumea asta tot atatia posesori de Mercedes cate like-uri are pagina respectiva atunci Dacia cu siguranta dadea faliment de mult timp.

Asa e si cu politica, cifrele de pe Facebook sunt irelevante. Unii cumpara like-uri de prin India, Pakistan sau China si-si umfla numarul de like-uri. Altii se lauda ca au zeci de mii, sute de mii sau milioane de like-uri, dar cand lumea se prezinta la urne rezultatul e intocmai pe dos.

Cam la fel se intampla si cu toate tentativele de campanii umanitare, ecologice sau benefice. Se investeste o gramada de timp si efort pentru realizarea unei campanii pe Facebook, iar rezultatul ei lasa de dorit. Si lucrul asta se intampla strict datorita faptului ca publicul de pe Facebook e imatur si cand spun imatur nu ma refer doar la pustanii de 12 ani ci si la cei de 30-40 de ani si asta fiindca majoritatea celor care o ard pe Facebook zi de zi nu au fost educati intr-un spirit civic, nu cunosc limita penibilului si in nici un caz nu cunosc puterea asocierii.

Ce? Prietenul meu Vasile a dat like la o postare despre un caz umanitar? Pai ia sa dau si eu like si share ca sa ma simt eu bine c-am ajutat.

Cam asa se rezuma actiunea utilizatorului roman de Facebook. Si asta pentru ca el atat intelege si atat face. Un pom de la un event de plantare de pomi anuntat pe Facebook nu se planteaza cu like-uri si share-uri. E greu sa-ti misti fundul din fata TV-ului intr-o zi ca sa participi pentru ca pana la urma mereu ai altceva mai bun de facut nu? Un copil bolnav nu se vindeca cu like si share-uri si bineinteles ca daca n-ai ceva maruntis ca sa ajuti si tu cu catusi de putin mai bine dai un like sau un share ca daca dai un telefon familiei sa-i transmiti toate cele bune sau incurajari iara costa, te costa timpul tau, timp pe care-l petreci mai bine trimitandu-mi mie invitatii la Farmville nu?

Si uite tocmai din acest motiv cifrele vehiculate pe Facebook sau pe baza datelor de la Facebook sunt irelevante, pentru ca like-ul si share-ul nu ajuta cu aproape nimic. Pana la urma e ceva normal ca o postare decenta sa aiba mai putine like-uri decat o tarfa semidezbracata in cautare de atentie nu?