Ciorba reincalzita si bloggerii

O serie de bloggeri se plang si se dau de ceasul mortii ca piata de marketing romaneasca e plina de incompetenti si de piscotari. Ca fiecare campanie (la care nu sunt ei invitati sa participe bineinteles) e facuta pe genunchi si e proasta si n-are nici un rezultat.

Si ma uitam aseara la o chestie relativ absurda si destul de cretina pentru marketingul unei oferte de serviciu care se adreseaza unui target limitat de piata.

Cei de la Vodafone si de la Banca Transilvania de ani buni lucreaza cu o serie de bloggeri,  sa le zicem mari. Mari fie ca i-au facut altii mari fie ca au ajuns mari pentru ca nu toti au parcurs acelasi drum.

Si nu odata mi-a fost dat sa vad cum cei 3-4 bloggeri publica in aceeasi zi, exact aceeasi postare de obicei sub forma unui advertorial marcat precum publicitate. Si cand e marcat ca atare intelegi ca e o tentativa de promovare pe bloguri si ca pe principiul clientul nostru = stapanul nostru, bloggerul respectiv (care nu-i aservit nimanui din ceea ce spune in restul postarilor in care critica ori de cate ori are ocazia vreun jurnalist care s-a “vandut”) a primit ce sa publice si a publicat.

Doar ca o astfel de greseala e de inteles odata si nu cand se intampla aparent odata pe luna in ultima perioada.

Spre exemplu eu citesc in fiecare dimineata o serie de bloguri si de obicei trec dintr-unul in altul pentru ca cei pe care-i citesc si-au pus link intre ei. Il citesc intai pe Zoso pentru stirile diminetii pe care le publica si pe langa ele mai citesc si o serie de  articole publicate de el doar daca ma atrage titlul si daca consider ca poate sa fie un articol interesant. Probabil ca singurul motiv pentru care-l citesc pe Zoso e pentru ca scrie articole foarte scurte si la obiect. De la el trec de obicei la Arhi, dar doar de curiozitate pentru ca din 10-15 postari saptamanale ale lui Arhi cu siguranta vreo 2 sunt cu funduri goale, alte 2 sunt antisemite, xenofobe, sexiste sau rasiste, inca vreo 2-3 sunt cu subiecte copiate de pe afara si deja “arhi” share-uite pe social media si alte 2 sunt despre familia lui, iar restul care raman sunt de cele mai multe ori guestpost-uri si rareori articole care chiar merita citite si comentate.

Blogurile celor doi le vizitez zilnic pentru ca ei sunt printre putinii care si posteaza zilnic, iar pe restul, oameni care de cele mai multe ori scriu articole mult mai calitative, dar mai rar ii vizitez odata sau de doua ori pe saptamana. De asemenea exista foarte multi considerati bloggeri mari pe care nu-i citesc deloc. Pe Manafu de exemplu nu-l citesc deloc pentru ca omul are un blog de specialist intr-un domeniu in care eu nu activez si cu care nu interactionez direct si astfel ce posteaza el nu prea are relevanta pentru mine. Pe Chinezu pe care l-am cunoscut personal la #hmeet nu-l mai citesc de multa vreme pentru ca omul scrie despre spalatorii auto, saloane de masaj, vulcanizari si mai stiu eu ce balarii care n-au absolut nici o relevanta pentru mine.

Dar sa revenim la reclame si la Vodafone pentru ca despre asta e vorba aici pe langa bloggeri.

Ieri Vodafone a scos la mezat o noua reclama in care apare Ghita Ciobanul. Din pacate pentru romanii de rand vanatoarea asta de talente si de “povesti adevarate” a Vodafone s-a oprit la Ghita Ciobanul, la unu’ cu o florarie online si altul de s-a dus la Bucuresti sa cante si cam atat. Alte “povesti adevarate” nu mai exista in Romania si tocmai de aceea din lipsa de alternative cei care se ocupa cu PR-ul Vodafone n-au alta optiune decat sa recurga la ciorba reincalzita. Sa-l surprinda din nou pe Ghita Ciobanul la stana si sa se agate de ceea ce pare sa fie subiectul momentului, adica un serial oarecare difuzat de HBO.

Nu stiu ce studiu de piata au facut in prealabil si cum au ajuns de fapt la concluzia ca o astfel de reclama o sa prinda la public, mai ales dupa episodul Ponta-Ghita Ciobanul, insa nu-i neaparat cea mai mare problema privind campania asta.

Cea mai mare problema e ca n-am inteles si nici nu pot sa inteleg care-i motivul pentru care cei de la Vodafone ar plati aceeasi postare la 3 bloggeri care impart intr-o proportie de 60% acelasi trafic?

Ciorba reincalzita si bloggerii  Ciorba reincalzita si bloggerii

Atat Arhi cat si Zoso au publicat exact aceeasi postare cu acelasi titlu, acelasi video si aceeasi intrebare sub video. Pentru ca da! totul a fost spontan, pur si simplu un blogger a vazut o reclama pe Youtube si s-a gandit s-o imparta cu cititorii. Nu, nu e publicitate de nici un fel si daca ambii au postat exact la fel e doar o pura coincidenta.

Am fost inspirat sa fac captura de ecran de mai sus aseara, inainte ca cititorii lui Zoso sa-i spuna ca au mai pus-o si altii exact la fel si inainte ca el sa editeze postarea initiala:
Ciorba reincalzita si bloggerii

 

Intamplator am gasit exact aceeasi reclama postata si la Manafu, desigur tot intamplator si fara nici o legatura directa cu celelalte postari, ca doar coincidentele sunt destul de comune in viata de zi cu zi. Diferenta la Manafu e ca reclama e prezentata mai discret si mai profesionist decat la ceilalti doi:
Ciorba reincalzita si bloggerii

 

Chiar si asa abordarea acestei campanii pe online e destul de absurda dintr-un singur motiv. In primul rand cei care-l citesc pe Zoso il citesc de obicei si pe Manafu si invers. Si astfel desi postezi aceeasi informatie in doua locuri diferite nu faci decat sa satisfaci acelasi target, lucru pe care-l poti face postand doar intr-un singur loc. Pentru ca pana la urma e ca si cand ai pune aceeasi reclama pe doua panouri publicitare invecinate, pe langa care toti trec oricum.

Cat despre Arhi, la el situatia e mult mai complicata. Aproximativ jumate din traficul lui vine de la zoso si n-o spun eu, ci chiar el intr-o postare de-a lui. Ori in cazul asta ce poate sa reprezinte pentru tine ca agentie de PR jumate din traficul unuia? Cand cumperi o campanie pe bloguri te interesezi si de unde sunt sursele de trafic? Verifici cat % vine de la altii si cat % e organic? Verifici cat % e trafic real si cat e rezultat din practici ordinare? Cat % petrece minim un minut pe site citind macar un articol si cat % da bounce? Si daca xx% vine de la altul de ce n-ai cumpara doar de la ala?

Desigur astea sunt intrebari logice pe care eu imi permit sa le pun, cei care cumpara promovare nu-si permit sa si le puna pentru ca nu inteleg care-i de fapt treaba cu traficul, cum poate sa fie umflat, cum se cuantifica si cum se foloseste. Ei platesc in speranta c-or sa aiba rezultate. Si de multe ori raman doar cu speranta.

Lasă un răspuns