Vraciul Mândruță față cu prostimea

291180743_10159977037466236_102172832062975283_n

Azi de dimineață râdea tot Internetul românesc de vraciul Mândruță care se lăuda că a mers pe nu știu ce autostradă, la consum, și a economisit astfel 1 leu pe litru de benzină la motorul lui de 2.4 diesel.

Toți care s-au pronunțat pe subiect făceau mișto de faptul că vraciul Mândruță face economie la benzină deși merge cu motorină, dar ăsta-i cu totul alt aspect și deja l-au dezbătut mult prea mulți fără vreun rezultat util.

Problema pe care pare că n-o sesizează lumea e că vraciul Mândruță încearcă să facă economie, și se laudă că reușește să o facă la un motor puternic.

Ori, cine a condus în viața lui măcar 100km. o mașină cu motor puternic știe că povestea asta e praf în ochii fraierilor.

Și-am să vă explic.

Se ia una bucată de mașină cu motor de 1.8 pe benzină aspirat, tracțiune pe spate și cutie cu șase viteze, oarecum echivalentul a 2.0 diesel, și se merge cu el pe autostradă urcând de la 0 la 120 km./h cât e limita pe aici pe la noi și se observă faptul că la viteza respectivă turația e optimă, iar motorul nu merge nici forțat nici subturat. Consumul scade de la un 7-8 l/100km. la 4-5 l/100km.

Se ajunge la un deal suficient de abrupt încât să provoace o reducere a vitezei dacă nu se accelerează prompt, iar accelerația respectivă urcă din nou consumul la 7-8l./100km. pentru scurt timp, după care revine la normal.

Acuma, se ia aceeași mașină, se merge cu ea cu aproximativ 20% mai lent decât în exemplul anterior, se observă că în cazul ăsta nu există un câștig considerabil în ceea ce privește consumul, deși motorul e chinuit pentru că nu merge la turație optimă.

Se ajunge la același deal abrupt și pentru a nu pierde din putere și demaraj e nevoie de turație, dar în cazul ăsta turația trebuie să fie mult mai mare pentru că și efortul motorului e mai mare, iar consumul sare la 20l./100km., pentru scurt timp, dar sare și e de patru ori mai sus decât în cazul anterior.

Câștigul ipotetic din a obliga un armăsar de cursă lungă să meargă în ritm de mârțoagă nu există. E doar o iluzie și cam atât, iar mersul frecvent la consum cu un motor puternic generează pe termen lung alte belele, uneori mult mai costisitoare decât 2-3 litri de benzină la fiecare 100 de km.

Unde mai pui că există aplicații și grupuri unde se informează cetățenii cu privire la benzinăriile cele mai ieftine și sunt mulți ăia care merg 20 km. în plus, la consum, ca să economisească sub un cent la litru.

Asta fiind spuse mai ușor cu economia pe scări că nu tot ce zboară se mănâncă și nici Mândruță nu s-a remarcat ca fiind vreun economist de renume la nivel internațional ca să știe el toate trucurile din carte.

Dacă vrei să faci economie la mașină nu mai circula cu ea așa de mult, mai ales pe drumuri scurte. Ia o trotinetă.

Așa că nu încercați schema asta a lui Mândruță acasă, mai ales dacă aveți mașini cu motoare mai mari de 1.5. Mai bine treceți pe GPL, o să nenorociți motorul mai greu și economia e mai mare, sau luați o mașină cu motor de 1.4 sau mai mic fiindcă n-o să aibă același impact.

Și nu v-o spune alt expert în economie, ci unul care face aproximativ 500 de km. săptămânal cu o mașină ce consumă în medie între 8 și 10 l./100km spre deosebire de Mândruță care știe că are mașină când îi spune Țiriac c-ar trebui să scrie ceva sau când are vreo campanie plătită.