Modificarea codului fiscal inseamna capusare

In ultimele zile mi-a fost dat sa citesc (mai mult partial) o serie de “analize” si comentarii pe marginea codului fiscal respins de Klaus Iohannis si nu mare mi-a fost mirarea sa constat faptul ca multe dintre ele erau de-a dreptul impertinente si scrise doar cu scopul de a propaga in continuare ura politica. Au fost ce-i drept si cateva articole argumentate concret si in care problema a fost expusa pertinent, insa toate acestea au facut referire strict la reducerea TVA la 19%, desi codul fiscal inseamna mult mai mult decat reducerea TVA.

Nu sunt economist, nici nu vreau sa fiu. Nu mi-a prea placut matematica, dar am invatat atat cat mi s-a dat in scoala sa invat. Chiar si asa nu pot sa nu vad intr-o discutie sau polemica si ceea ce nu se spune, sau mai bine zis ceea ce nu vrea sa se spuna public.

Inainte de toate probabil ca-i oportun sa reamintim o serie de aspecte zic eu relativ importante in orice discutie de acest gen:

1. Conform Constitutiei Romaniei institutia presedintelui reprezinta a treia putere in stat care pe langa faptul ca are o serie de obligatii, are si niste drepturi, iar dreptul de veto pentru promulgarea unei legi este garantat de Constitutia Romaniei si orice discutie pe aceasta tema nu-si are rostul pentru ca e anti-democratica.

2. Foarte multe articole au facut referire la faptul ca PNL a votat si sustinut codul fiscal in timp ce presedintele l-a respins. Pai tocmai Constitutia Romaniei spune faptul ca in momentul in care un membru de partid e ‘uns’ presedinte acesta trebuie sa devina apolitic. Sa-i pui in carca presedintelui o decizie la care a participat si fostul lui partid e absurd. Presedintele nu are obligatia nicaieri sa fie de acord sau sa sustina vreun partid atat timp cat isi indeplineste mandatul increditat prin vot democratic de majoritatea populatiei.

3. Respingerea codului fiscal de catre presedinte poate sa aiba sau nu legatura cu reducerea TVA la 19% asa ca o discutie strict pe tema acestui aspect e irelevanta intocmai pentru ca sugereaza mai degraba faptul ca presedintele nu vrea sa se reduca preturile, cand poate considerentele pentru respingerea codului fiscal sunt altele si nu legate doar de reducerea de TVA. O reducere de la 24% la 19% are un impact negativ mai mare decat a avut cresterea TVA-ului din 2010 cu acelasi volum procentual. Si n-o spun eu, ci e vorba de un simplu calcul matematic.

Acum ca am lamurit aspectele astea cred ca-i oportun sa lamurim si titlul. Codul fiscal romanesc reglementeaza regimul fiscal in Romania precum si cuantumul si obligativitatea de taxare a persoanelor fizice si a celor juridice pentru veniturile obtinute. PIB-ul Romaniei, desi a avut o serie de fluctuatii atat datorita unor factori externi cat si datorita unor factori interni nu a crescut niciodata suficient de mult incat sa justifice o flexibilizare a regimului fiscal sau vreo imbunatatire a sistemului fiscal romanesc.

Tocmai de aceea fiecare cod fiscal emis in Romania democrata a continut printre altele o serie de “reforme” menite sa capuseze sistematic un sector al economiei pentru a-l putea finanta pe altul. Astfel, daca intr-un an s-au flexibilizat termenii fiscali si obligativitatea de plata a taxelor pentru agircultori (sa zicem) s-a crescut volumul de obligatii fiscale pentru tamplari. Si in felul asta timp de mai bine de 25 de ani guvernele au luat bani dintr-un sector economic si au dat in altul.

E drept ca pana la un punct e justificat ca acest lucru sa se intample si e normal ca sectoarele economiei cu probleme sa fie ajutate din acest punct de vedere. Doar ca exista sectoare ale economiei ce produc gauri majore la buget datorita unor capusari bazate pe sisteme mafiote de politicieni corupti si “afaceristi” infractori care se acopera adeseori doar pe baza cresterilor de taxe si impozite in alte sectoare. Ori acest lucru nu e deloc normal si n-ar trebui sa se intample intr-o tara democratica.

In Romania ceea ce in mod normal trebuia sa se lichideze la inceputul anilor ’90, continua sa se intample intocmai pentru ca populatia evita sa vada intreaga panorama din spatele unei modificari a legislatiei si alege doar partea care i se serveste pe tava intruziv la TV cu buna intentie de a propaga ura politica, ce mai nou se aplica si pe bloguri si social media.

Astfel, revenind la codul fiscal actual cred ca e oportun sa mentionam un singur aspect ce pare anormal in legatura cu acest cod fiscal si care in opinia mea reprezinta un motiv suficient ca el sa fie respins:

Cei mai mulţi IT-işti au proiecte independente şi colaborează cu diverse firme ca persoane fizice autorizate. Dacă noul Cod Fiscal va intra în vigoare, atunci vor fi obligaţi să plătească 10,5% din venituri pentru fondul de pensii.

Cei care lucrează în domeniu sunt scutiţi, în prezent, de impozitul pe venit. Acest lucru i-a atras acasă pe românii care, fie au studiat, fie au lucrat dincolo de graniţe.

via Digi24.

Daca nu ati inteles mai nimic din ceea ce am citat mai sus am sa va lamuresc o serie de aspecte concrete si usor de inteles in ceea ce priveste treaba asta:

1. In urma cu nici o luna parlamentarii si-au votat pensii marite pentru ca ceea ce fac ei acolo merita din plin toata ‘aprecierea’ noastra. Ori sistemul de pensii romanesc in speta si sistemul social romanesc in general sunt in pragul colapsului si orice crestere dinasta nu face decat sa accelereze procesul de degradare si de intrare in incapacitate de a plati pensii si ajutoare sociale al sistemului.

2. In prezent daca esti patron al unei firme sau PFA si nu-ti platesti la stat contributia sociala pentru pensie nu o sa primesti pensie de la stat. Suficient de simplu nu?

3. Dupa cum spuneam mai sus, pentru ca o modificare de politica fiscala sa fie sustenabila banii trebuie sa vina dintr-un loc. Cum Romania nu produce nimic si nu e pe profit nu prea au de unde sa vina banii, decat daca se aplica principiul Robin Hood si se iau bani de la cei care muncesc pentru a se da celor care nu muncesc.

4. IT-ul este in momentul de fata unul din cele mai profitabile domenii din Romania, care pe langa banii intrati in tara din diaspora sustine si m-as risca sa spun ca ascunde pagubele produse in economie de banditii care dau legi si iau spaga. Indirect, toti banii produsi in sectorul IT se cheltuiesc in tara si banii aia platesc catre alte sectoare ale economiei taxele si impozitele incasate indirect.

Ori toata povestea asta se rezuma la o singura reflexie logica. Noul cod fiscal urmeaza sa-i oblige pe IT-isti sa plateasca o pensie pe care ei oricum nu intentionau s-o plateasca si nici n-aveau pretentia s-o primeasca. Explicatia din spatele acestei decizii e relativ simpla. E absurd sa lucrezi ani la randul pe salarii (sau venituri) ce sunt de minim 1000 de euro si sa cotizezi masiv la sistemul public de pensii (cam 100 de euro pe luna dupa noul cod fiscal) pentru ca la batranete sa-ti scoata statul ochii cu o pensie de 300 de euro. In general IT-istii (mai putin eu) sunt buni matematicieni si ca buni matematicieni stiu ca daca-si pun in banca 100 de euro lunar (sau mai mult) vor iesi mult mai castigati decat daca incredinteaza aceiasi bani statului pentru a-i primi inapoi la batranete. Parintii multora dintre IT-isti reprezinta dovada clara ca dupa 30-40 de ani munciti prin fabricile si uzinele patriei statul le scoate ochii cu 200-300 de euro in cel mai fericit caz.

Dincolo de asta, eu sunt tipul care nu prea crede in coincidente. E drept ca se mai intampla coincidente, insa modificarea asta de cod fiscal (strict pe capitolul pensii) imi spune ca decizia parlamentarilor de a-si aroga pensii marite e relationata cu notiunea asta de obligativitate a platii pensiei strict pentru sectorul IT. Cu alte cuvinte intentia parlamentarilor e de a capusa veniturile IT-istilor pentru a-si asigura ei o pensie mai mare. Frumos din partea lor nu?

Ce efect ar avea promulgarea codului fiscal in forma actuala? Pai deja exista precedente si nu cred c-o sa mai incapa vreo urma de indoiala.

La fel cum impozitul forfetar a lui Boc si Pogea a dus la inchiderea a 20% din firmele patriei intr-un an si a aruncat in somaj sute de mii de angajati, punand o presiune si mai mare pe economie si facand ca veniturile din plata TVA-ului sau impozitului pe profit (asa mici cum erau ele) sa scada considerabil. Si la fel cum taxa auto a umplut tara de masini inmatriculate in Bulgaria facand ca veniturile din impozitele auto locale sa scada considerabil, o astfel de decizie cu valoare de lege fiscala nu va avea decat efecte adverse pentru economia romaneasca.

Si astfel, cum in mare parte domeniul IT romanesc tine de activitati de servicii gen programare si suport tehnic sunt gata sa pariez pe faptul ca de indata ce va intra in vigoare o astfel de prevedere o sa inceapa exodul IT-ului din Romania. Sa faci outsourcing, freelancing, suport tehnic sau programare nu te obliga sa stai intr-un birou infect si prost executat din Bucuresti. Poti s-o faci si de pe o insula exotica, chiar si de pe plaja daca WiFi-ul de pe plaja e suficient de bun si te tine bateria la laptop. Si astfel in loc sa ajungi sa cheltui banii castigati din munca cinstita in Romania vei ajunge sa-i cheltui intr-o tara straina si Romania o sa ramana cu buza umflata si cu o gaura proaspata in economie.

Exista ce-i drept o serie de tineri care vor ramane in Romania pentru ca sunt legati de familie sau de un credit, insa sunt sigur ca se vor gandi zi de zi sa plece si multi dintre ei vor pleca intr-un final alungati de o serie de decizii absurde si anti-economice care prevad doar capusarea sectoarelor si persoanelor care produc bani muncind pentru a-i da celor care nu au nici cea mai mare intentie sa munceasca sau sa sustina in vreun fel economia tarii.

1
Lasă un răspuns

1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
newest oldest most voted

[…] de rand intra in vigoare la 1 ianuarie 2016. Am mai scris anterior despre cum se incearca prin el capusarea celui mai profitabil sector romanesc, insa aparent printre prevederile perverse ale noului cod fiscal exista una ce-i afecteaza si pe […]