Ipocrizie si tupeu

Aceste doua cuvinte par sa caracterizeze cel mai bine scena marketingului afiliat din Romania. Cum am ajuns la aceasta concluzie?

Pai raspunsul e oarecum simplu, am incercat sa folosesc un sistem de afiliere, mi-am exprimat public nemultumirea pentru mentalitate si metodele folosite si m-am trezit cu un email in care aproape mi se impunea sa scot articolul de pe blog.

Dar sa lamurim problema in detaliu. Pe data de 9 iulie 2015 ma hotarasc sa umplu niste spatii de reclama goale de pe o serie de siteuri pe care le am cu bannere de afiliere de la Profitshare.

Introduc toate siteurile in limba romana in sistem, le verific si la status imi apare ca urmeaza o aprobare manuala din partea unui agent al Profitshare. Ce-mi sugereaza chestia asta asa subit?

Pai imi sugereaza faptul ca politica celor de la Profitshare e de a considera fiecare webmaster ce le foloseste serviciul drept un posibil tepar. Astfel, in timp ce companii mari precum Google, eBay sau Amazon aproba in prealabil bannerele si daca au ceva suspiciuni resping siteul ulterior mergand pe prezumtia de buna credinta, la Profitshare siteurile trebuiesc intai analizate in detaliu de cineva pentru ca se merge pe ideea ca orice webmaster, chiar si cel cu ani vechime si cu siteuri aprobate deja este un posibil tepar.

Datorita acestei mentalitati si politici absurde, rudimentare si anti-comerciale sistemul lor de lucru provoaca o serie de intarzieri la aprobarea siteurilor, intarzieri care adeseori descurajeaza webmasterul pentru ca omul n-are de multe ori timp si chef sa astepte ca angajatul celor de la Profitshare insarcinat cu aprobarea de site-uri sa-si faca timp sa le aprobe siteul. De obicei atunci cand ai intrat intr-un panou de control al unui serviciu acum in era vitezei si automatizarii ai pretentia sa rezolvi problema interactiv si instant.

Cum in cazul Profitshare regulile de respect fata de colaborator si evolutie tehnica si comerciala nu se aplica, am asteptat timp de 20 de ore de la introducerea siteurilor in sistem ca acestea sa fie aprobate si cand dupa 20 de ore acest lucru nu s-a intamplat am scris un articol in care-mi exprimam uimirea asupra faptului ca o firma ce se lauda cu un astfel de volum de afaceri poate sa lucreze intr-un mod atat de rudimentar.

La mai bine de 4 ore dupa ce am scris articolul am folosit sistemul de suport al celor de la Profitshare si i-am intrebat daca au de gand sa-mi verifice si mie siteurile sau nu. Dupa ce le-am atras atentia mi-au aprobat siteurile in aproximativ 30 de minute, pentru ca s-a trezit un webmaster sa le aduca aminte unora de pe acolo ca mai trebuie sa-si faca si meseria printre altele.

La doua saptamani dupa publicarea articolului in cauza am primit un email in care mi se explica faptul ca aprobarea siteurilor tine de regula 24 de ore si ca mi-au fost aprobate siteurile la 30 de minute dupa ce le-am deschis un tichet de suport pe tema asta. Ba mai mult mi s-a comunicat faptul ca verificarea manuala e obligatorie pentru ca cei de la Profitshare sa se asigure ca absolut toate siteurile inscrise in sistem respecta termenii si conditiile impuse de ei. Am ras! Si am ras bine pentru ca am vazut bannere si linkuri de Profitshare pe o serie de site-uri care nu sunt neaparat ilegale, dar care sunt imorale.

Exista reclame prin Profitshare pe o serie de siteuri „pirat” care fura continut media in mod constant si care-l publica drept fiind original, pe o serie de siteuri care instiga la ura rasiala, la xenofobism, la violenta si care nu doar ca nu respecta o serie de reguli morale ci incalca si legile tarii. Ba mai mult am vazut bannere si linkuri de Profitshare pe siteuri care au ca scop dezinformarea, ce promoveaza stiri false, paranoice si instiga la boicotarea unui stil de viata denigrandu-i pe toti cei care-l traiesc. Si nu in ultimul rand am vazut cum o serie de bloggeri folosesc pluginul dezvoltat de Profitshare pentru a transforma comentariile celor care-i citesc si care au ceva de zis pe tema articolului in linkuri de afiliat, lucru care nu-i ilegal, dar e absurd si inselator. Pana la urma comentariul pe un blog reprezinta opinia si responsabilitatea comentatorului nu al bloggerului si atunci cand comentariului respectiv i se atribuie automat un link de afiliat atat bloggerul cat si agentia de marketing afiliat nu fac decat sa abuzeze de continutul creat de altii pentru a obtine profit.

Si daca nu era suficient de evident felul in care au abordat o problema foarte mare de procedura si mentalitate in emailul pe care mi l-au trimis, cei de la Profitshare au mentionat si faptul ca vor sa sterg articolul initial pentru ca le dauneaza imaginii. Era de asteptat nu? Doar la noi se poate intampla ca atunci cand un colaborator gaseste o problema reala in ceea ce priveste sistemul de colaborare si o relateaza tuturor, tu din postura de companie sa eviti sa-ti asumi corect problema respectiva si sa cauti solutii sau sa ceri un drept la replica prin care sa justifici cauzele problemei respective si ce solutii iei pentru eliminarea lor.

In incheierea emailului in loc sa-mi dea asigurari ca fac tot ce-i posibil pentru a remedia situatia respectiva sau pentru a-si imbunatati sistemul, cei de la Profitshare isi exprima expectativa ca eu sa-i contactez de indata ce am sters articolul de pe site.

Si lucrul asta era de asteptat, pentru ca in ziua de azi foarte multe companii vad bloggerii ca niste sclavi care se vand ieftin pentru un comision mizer. Desigur, sunt multi bloggeri care fac asta si care scriu in mod constant de rau despre o companie si de bine de alta mascand in cadrul unor articole si guestposturi o serie de advertoriale. La fel cum sunt multi „bloggeri” care au mai multe advertoriale si reclame decat au articole.

Ori chestia asta le da agentiilor impresia ca daca detin controlul asupra unei anumite categorii de bloggeri atunci detin controlul asupra intregii blogosfere romanesti si ca acest lucru le ofera legitimitatea de a cere de fiecare data cand au ei chef scoaterea unui articol de pe blog pentru ca le strica imaginea. Acea imagine pe care nu intentioneaza nici pe departe sa si-o repare bazandu-se pe feedbackul decent pe care il primesc in acest sens.

Am subliniat toate aceste lucruri in raspunsul pe care l-am dat pe email celor de la Profitshare si mi-am exprimat in acelasi timp indiferenta asupra cazului in care datorita refuzului meu de a sterge articolul respectiv vor decide sa-mi suspende contul si sa incheie orice fel de colaborare.