Boicotarea brandurilor e o idee proasta

Marketing concept

In urma cu doua zile, a aparut pe Facebook o pagina ce instiga la boicotarea brandurilor ce-si fac reclama pe Antena 3, iar lucrul asta mi se pare o idee proasta din mai multe motive.

Desigur, or sa se gaseasca unii sa ma faca antenist, pesedist samd. Nu conteaza, cine vrea sa inteleaga o chestie logica o intelege, cine nu n-are decat sa se zbata in mediocritate mai departe.

Astfel, celui care a facut pagina pare sa-i lipseasca o serie de notiuni de marketing si logica elementara asa c-o sa exemplific mai jos:

  • Brandul si compania din spatele sau nu-si fac singuri reclama. Nu merg la o televiziune sau alta sau la un post de radio sau altul sa-si faca reclama. Pentru asta exista agentii care fac studii de piata, si pe baza lor decid cui si cum platesc reclama. Compania din spatele brandului cere de la agentie doar ROI (return of investment) si nu da doi bani pe felul in care se face reclama atat timp cat produsul sau serviciul se vand.
  • Publicul tinta al Antena 3 nu sunt doar 3500 de pensionari ramoliti si usor de manipulat. Cunosc suficienti tineri care se lasa la randul lor manipulati de ceea ce se da pe post la televiziuni precum Antena 3 sau Romania TV si cunosc si mai multi oameni trecuti de prima tinerete ce urmaresc macar o emisiune la „antene”. Despre tinerii care asculta Radio Zu nici nu are rost sa mai discut pentru ca are suficient de multi „fani” si facand parte din acelasi trust evident se zbat in aceeasi mocirla. Astfel, campania de publicitate a agentiilor nu include doar pe fanii lui Gadea sau pe cei ai lui Mircea Badea, ci si pe cei care se uita la „antene” sau asculta Radio Zu din alte motive decat cele politice.
  • Agentiile au nevoie de o populatie fara prea multa educatie, pentru ca un om educat chiar daca vede reclama la TV atunci cand vede un produs la raft cu siguranta trece prin mana cel putin odata un produs concurent. In schimb, cel fara prea multa educatie cumpara produsul pe baza reclamei, fara sa mai citeasca eticheta sau sa ia in considerare produsul concurent si cei care se uita la Antena 3 & co. reprezinta publicul tinta ideal.
  • Tentativa asta de indrumare spre boicotare e contradictorie altor campanii si oarecum ciudata. Astfel, in timp ce unii au investit bani grei incurajandu-ne sa cumparam produse autohtone, vine cineva si ne zice ca Gerovitalul de exemplu e de cacat pentru ca-si face reclama la Antena 3.  Ori lucrul asta se intampla mai ales intr-o perioada in care pozitia Gerovital se consolideaza atat in tara cat si in afara ei.
  • In timp ce unele branduri vor musca momeala si vor renunta la reclama (datorita viziunii inguste a unuia ce e manager doar pe diploma de absolvire) cum s-a intamplat cu Raiffeisen Bank, altele precum Zuzu vor clarifica faptul ca productia, comercializarea si marketingul n-au culoare politica in incercarea de a se dezice de eticheta pe care incearca sa i-o puna o pagina de Facebook intr-o incercare furibunda de a porni o lupta de clasa impotriva unor marci de renume. Si daca impactul acestei pagini era mai mare, mult mai mare decat este deja, exista riscul ca anumite branduri sa recurga la aspecte de natura legala pentru a-si pastra numele intact.
  • Desi are deja doua zile de la lansare, desi a fost impartita de cativa bloggeri influenti si desi a avut o oarecare expunere pe media, pagina asta de boicot abia a strans 1150 de likeuri. In doua zile. Un like e de la mine si eu am dat de curios ca sa-i vad actualizarile, nu neaparat ca-s de acord. Iar din lista mea de prieteni doar doi au mai dat like si cam atat. Viralizarea, sau mai bine zis lipsa de viralizare a paginii in ciuda propagandei facute dovedeste ca directia e gresita si ca doar unii la fel de slab educati ca telespectatorii Antenei 3 & co. pot sa creada ca incurajandu-l pe om sa nu mai cumpere un produs doar pentru ca-si face reclama la Antena 3 vor pune in genunchi brandurile si vor opri finantarea televiziunilor.

Nu stiu daca pagina asta e o tentativa de subminare de la concurenta, sau daca e pana la urma de natura politica, insa atunci cand incerci sa sabotezi un business santajand mediatic brandurile care-l finanteaza nu prea stii de fapt care sunt regulile in afaceri. In rest, ramane cum am stabilit. Cainii latra, caravana trece.

Marketing concept
foto via GraphicStock