Un gand despre donatii

370H

Am dat peste articolul asta la Radu si mi-am adus aminte ca de mult timp am in draft o chestie apropo de donatii.

Inainte de toate vreau sa mentionez faptul c-am donat de cateva ori, insa am facut-o direct la sursa si nu la asociatii sau mai stiu eu ce. Nu am facut niciodata publice astfel de lucruri fiindca nu ma intereseaza sa-mi fac reclama in vreun fel, insa-l mentionez acum pentru a-i alunga pe carcotasii care cred ca e oportun sa ma acuze de faptul ca sunt genul ala de om care ajuta prin like si share.

Revenind la campanii e musai sa spun ca mai toate campaniile mi se par de prost gust dintr-o serie de motive lesne de inteles:

  • Majoritatea brandurilor care se lauda ca fac gesturi caritabile conditioneaza aceste gesturi de implicarea oamenilor de rand. Stiti campania aia prin care se "daruieste lumina" cu un like/share si care apare la fiecare sfarsit de an? E marketing infect care mizeaza pe viralizarea necazului unora;
  • Voluntariatul de pe la asociatii nu e tocmai voluntariat fiindca nimeni nu-si dedica viata exclusiv unui non-profit fara sa-si aloce o suma de bani pentru a trai. E drept ca ONG-urile primesc bani de la guvern si de la diverse fundatii, insa de multe ori se folosesc si de donatii pentru a-si acoperi costurile, iar banii donati pentru oaresce cauza n-ajung in totalitate la beneficiar;
  • Medicii care se implica in campanii sunt probabil cei mai ticalosi oameni. Stiu ca multi dintre voi ii stimati, insa mie mi se par niste scursuri fiindca majoritatea cersesc bani pentru dotarea unui spital in timp ce inchid ochii la smenurile pe care le fac managerii de spitale. Ba mai mult, chiar daca ei nu iau spaga, atunci cand colegii lor o fac ei se fac ca nu vad si ca nu stiu nimic si pe deasupra nu le bat obrazul in acest sens. Astfel, demersul oricarui doctor mi s-ar parea just si legitim doar daca inainte sa cerseasca bani de la popor pentru dotarea spitalelor s-ar duce sa-si roage colegii sa doneze spaga pe ultima luna acestui demers;
  • Lipseste un minim nivel de transparenta. Aproape orice campanie care presupune finantarea unei asociatii sau dotarea unui spital se face doar la nivel declarativ fiindca aproape nimeni nu prezinta facturi proforme sau macar niste desfasuratoare ce costuri estimative, la fel cum nimeni nu prezinta in mod transparent o statistica a banilor stransi. Ori lucrul asta se intampla in contextul in care de cele mai multe ori parintii cu copii bolnavi sunt nevoiti sa prezinte de cele mai multe ori detalii de-a dreptul umilitoare pentru a dovedi lumii ca nu e vorba de vreo teapa. 

Din pacate, cat timp orice campanie de bun simt o sa fie acaparata si promovata de oameni duplicitari si lipsiti de scrupule o sa fie aproape imposibil sa construim o lume mai buna.