Mana intinsa care nu spune o poveste nu primeste pomana

Screen Shot 2015-07-03 at 07.54.46

Cineva din lista de prieteni de pe Facebook a dat share unui link de crowdfunding si recomanda tuturor sa „sponsorizeze” proiectul respectiv.

Din curiozitate am intrat pe pagina de crowdfunding ca sa vad ce legatura are proiectul cu Dacia 1310, care-i suma necesara si mai ales ce sustinere are.

Screen Shot 2015-07-03 at 07.54.46In felul asta am aflat faptul ca baietii, studenti la mecanica, vor sa achizitioneze o Dacia 1310 din anii ’80 si s-o reconditioneze, iar apoi sa-i aduca o serie de imbunatatiri precum supra-alimentare si directie hidraulica.

Campania de strangere de fonduri prin metoda crowdfunding are o durata de 31 de zile, si desi au trecut 4 zile nimeni n-a donat nimic pentru acest proiect. Ori in toata povestea asta eu vad o serie de aspecte pe care nu le prea inteleg bine si care dovedesc faptul ca o astfel de campanie nu are si n-o sa aiba succes in Romania (desi in alte tari are):

  •  Pentru ca vorbim de un proiect universitar mi se parea normal ca prima contributie (chiar si infima ca suma) sa vina intai din partea facultatii respective. Stiu, bugetul de cercetare e foarte mic, dar nu suficient de mic incat sa nu-si permita o donatie de $5 sau $10 cauzei respective
  • De asemenea, vorbind de un proiect in cadrul facultatii e normal ca profesorul care a incurajat un astfel de proiect sa sustina financiar (repet, chiar si cu o suma modica) proiectul respectiv si acelasi lucru ar putea sa-l faca si o serie de colegi. Pe principiul „un leu pentru ateneu” se puteau strange minim $100 in cadrul facultatii/universitatii, suma care dedusa din nevoia totala si mentionata in enunt avea un impact vizual mai bun asupra proiectului.
  • Cum se mentioneaza si pe pagina de crowdfunding, echipa care gestioneaza acest proiect are 3 membri care ne vorbesc despre un proiect anterior pe care l-au finantat impreuna si care e doar partial realizat, dar si despre faptul ca vor finanta actualul proiect cum vor putea. Problema e ca nici unul dintre cei 3 membri nu au facut o finantare minima, sau cel putin n-au mentionat o astfel de finantare din partea lor. Daca veneau si ziceau c-au pus fiecare sa zicem $10 din propriul buzunar si ca mai au nevoie de $4970 situatia era privita altfel de catre cei care puteau si vroiau sa doneze.
  • Managerul de proiect are 773 de prieteni pe Facebook, am sa fac abstractie de cei care reprezinta profile false, spammeri etc. si am sa consider ca fiecare dintre cei 3 membri are 200 de prieteni veridici pe Facebook (amici, prieteni apropiati, colegi, familie etc.) si astfel ar avea un potential de 600 de persoane care puteau sustine financiar proiectul respectiv. Cred ca fiecare dintre cei 200 de prieteni poate sa renunte la o bere, la un pachet de tigari sau mai stiu eu ce ca sa le dea baietilor astia un $1 acolo. Ori daca mergem pe ideea asta, prin absurd baietii astia puteau sa stranga $600 (cate $1 de la fiecare din cei 200 de prieteni „veridici” de pe Facebook). N-au strans nimic pentru ca celor din lista lor de Facebook chiar nu le pasa de proiectul lor. Sau poate nu stiu engleza si n-au inteles nimic… Sper sa nu se gandeasca cineva la faptul ca prietenii de pe Facebook nu doneaza pentru ca n-au „ce manca”. Sincer, cine-si permite un smartphone cu internet mobil sau un laptop, tableta sau PC si un abonament de internet isi permite si sa manance si cu siguranta isi permite sa doneze si contravaloarea unui $1 lunar pentru un proiect bun. Trebuie sa si vrea.
  • Persoana care a dat share acestui articol si care-i spunea unui comentator de-al sau sa doneze nu doar sa laude proiectul n-a donat pentru ca daca dona ceva aveau si baietii astia un $5 acolo in tolba. Ori pana la urma ce exemplu poate sa dea o incurajare si un share daca nici macar tu, cel/cea care dai share n-ai ajutat cu nimic concret.
  • Baietii astia nu au expus concret ce reprezinta de fapt suma pe care o cer. Atunci cand mergi la o banca pentru c-ai visat frumos cu ochii deschisi nu-ti da nimeni bani sa realizezi ceva pana nu asterni pe hartie un plan. Si planul ala trebuie sa cuprinda in cel mai mic detaliu tot ceea ce vrei sa faci si cum vrei sa faci si ce costuri estimezi pentru ca banca vrea mai degraba sa-i dea bani unuia care arata ca are acel know-how si nu unuia care e complet paralel cu ceea ce vrea, dar stie sigur ca vrea bani. Astfel ma asteptam ca oamenii astia sa expuna concret cam cat i-ar costa achizitia masinii, cat i-ar costa piesele, interiorul, imbunatatirile etc. pentru ca cel ce finanteaza sa inteleaga si din ce motiv au ajuns ei la suma fixa de $5000 si nu la o suma de $4298 de exemplu.
  • Desi realizarea proiectului presupune cateva luni de munca, baietii astia au limitat campania asta de crowdfunding la 31 de zile. In mod normal, fiind work in progress puteau sa faca o campanie pe o perioada mai lunga, pe exact perioada pe care o estimau ei pentru realizarea proiectului respectiv si sa actualizeze periodic pagina de crowdfunding cu progresul si nevoile financiare imediate pentru ca proiectul sa progreseze si sa se termine la timp.

Si uite asa, desi le puteam da baietilor astora o suma mica de bani pentru proiectul lor nu putem face acest lucru din doua motive simple:

  • daca nici cei apropiati nu va ajuta sau n-ati reusit sa-i convingeti sa va ajute cum sa aveti asteptari sa va ajute un strain?
  • daca voi cereti $5000 fara sa ne spuneti si care-i contributia voastra initiala si cum exact ati ajuns la cifra asta rotunda cum sa va putem ajuta noi fara sa stim exact ce estimari ati facut ca sa ajungeti la suma asta?