Tiganca, japonezul si vietnamezul

In ultimele zile au aparut in presa 3 articole (1, 2, 3) care incearca sa puna accentul pe o serie de cazuri izolate asociate cu sesiunea de examene ce tocmai s-a incheiat.

Astfel din cele trei articole intelegem faptul ca in Romania avem un vietnamez sef de promotie la Politehnica din Bucuresti, un japonez refugiat de la Fukushima care a obtinut nota 9,25 la evaluarea nationala (limba romana) si care e olimpic la istorie si de o tiganca orfana care a fost admisa de 5 unversitati din Marea Britanie. Si cam atat, elitele Romaniei s-au oprit la minoritati pentru ca elevele de 10 de la Bac sunt prea smiorcaite, prea frustrate si nu sunt in stare sa ia examenul de admitere la facultate.

Doar, ca situatia nu-i chiar asa cum incearca sa ne-o prezinte gazetele astea pentru ca e deja cunoscut faptul ca un tanar ce studiaza in strainatate are o provocare in plus fata de colegii lui ramasi in tara. Pe langa materia pe care trebuie s-o studieze, tanarul in cauza e obligat sa invete si limba tarii adoptive, limba fara de care n-ar putea intelege materia. Si daca tanarul a fost elita in tara lui era de asteptat sa devina elita si in tara adoptiva, ceea ce nu ar trebui sa reprezinte neaparat subiect de stire. Cel putin n-ar trebui sa fie o stire de mare importanta.

Cati romani nu termina licee si facultati in Spania, Franta, Italia sau Anglia (ca sa enumar doar tarile unde sunt mai multi) ca sefi de promotie sau cu rezultate remarcabile fara ca despre ei sa scrie gazetele locale vreo stire. Despre gazetele romanesti nici nu mai zic.

Si totusi Romania are si elite, pentru ca scoala, oricat e ea de proasta in Romania produce pe alocuri si elite. Dar asta-i o chestiune ce tine de vointa in primul rand si cazul tigancii orfane e cel mai bun exemplu in acest caz. Probabil ca putem asocia sacrificiul si greutatile cu care s-a confruntat fata asta cu povestea din Morometii, unde la fel scoala n-a fost conditionata de venituri sau pozitia sociala ci de vointa si inteligenta elevului.

In incheiere nu vreau decat sa mentionez faptul ca aici in Spania exista suficienti elevi romani care termina doi ani de scoala intr-un singur an pentru ca nivelul intelectual si cognitiv le permite parcurgerea materiei mai usor decat spaniolii. Sistemul nostru educational e agresiv si incarcat, insa pe cei capabili sa-l suporte ii caleste inca din ciclul primar si acest lucru face ca romanii sa exceleze.