Era birocratiei digitale

1676413

O serie de minti luminate cu lanterna (ca sa-i parafrazez pe cei de la Parazitii) ce incaseaza o gramada de bani pentru a ocupa fotolii comode in Parlamentul European au reusit ceea ce parea imposibil si anume sa institutionalizeze birocratia online introducand mizeria aia de Cookie Law care-i omniprezenta si care e atat de infecta si prost implementata incat devine de-a dreptul agasanta.

Am mai scris pe subiect mai ales pentru ca mizeria asta sinistra debidata de oameni precum Grapini are mari sanse sa dispara cu putin noroc.

Totusi problema nu se opreste aici pentru ca ideea asta de birocratie digitala a fost dusa la un alt nivel de niste indivizi avizi dupa likeuri si clickuri care nu inteleg ca nu le foloseste la nimic un volum de trafic mare care aduce dupa sine un bounce rate foarte mare si o perioada petrecuta pe site foarte mica.

De fapt Google a anuntat de curand ca o sa inceapa sa penalizeze siteurile care afiseaza popup-uri sau overlay-uri intruzive pentru simplul fapt ca dauneaza masiv experientei utilizatorului.

Aproape ca nu mai gasesti site pe care sa nu apara un overlay in care-ti cersesc like pe Facebook sau in care iti sugereaza sa te abonezi la newsletter ca sa ramai la curent cu actualizarile de pe siteul respectiv.

Problema cea mai acuta e ca majoritatea siteurilor care apeleaza la astfel de metode intruzive de promovare au continut de o calitate indoielnica ce nu merita urmarit in vreun fel. Si totusi oamenii persevereaza pentru ca un „expert” le-a explicat intr-un clip video cat de benefic e un overlay dinasta care-ti tripleaza traficul peste noapte. Oamenii astia sunt incapabili sa inteleaga faptul ca nu exista niciun castig in ceea ce priveste volumul de trafic atat timp cat acel trafic nu genereaza engagement in vreun fel.

Am si eu overlay-uri pe siteuri, dar le am doar acolo unde ruleaza campanii CPM si CPC si unde fiecare vizitator sau click conteaza pe cand pe un site unde ai afiliere, advertoriale sau CPA nu conteaza deloc volumul ci calitatea traficului.

Ma rog, e mai degraba o chestie de orgoliu care-i determina pe multi webmasteri sa aplice astfel de metode intruzive acolo unde ele nu sunt eficiente. In fond daca mie imi place continutul de pe un site il pot adauga in feed fara probleme ca sa-l urmaresc nu e nevoie sa fiu agasat de fiecare data cand intru pe el cu un overlay care-mi cere adresa de email sau unul care-mi cere sa dau like.

Daca vreau sa dau like sau subscribe la newsletter o pot face si folosind un widget in sidebar si o voi face doar atunci cand consider oportun si daca consider oportun. Dimpotriva, metodele astea de agasare a vizitatorului ma fac mai degraba sa renunt sa mai citesc un articol sau sa vizitez un site.

Dincolo de asta multe astfel de overlay-uri sunt pur si simplu implementate prost. Siteuri carora le-am dat like pe pagina de Facebook continua sa-mi arate overlay si sa-mi cerseasca un like desi aproape de fiecare data am intrat pe site urmand o postare de pe pagina de Facebook. Nu exista niciun filtru care sa separe traficul dupa sursa si sa targeteze concret si corect overlay-urile.

Si daca cookie law si overlay-urile astea nu erau suficiente acum am dat peste siteuri care imi arata si mizerii sinistre de push notifications pentru ca dupa ce m-am inscris la newsletter si am dat like paginii pe Facebook e musai sa tin siteul activ in browser (ca n-am pe ce irosi resursele calculatorului) si sa astept ca siteul respectiv sa-mi trimita spam cu push notifications.

Mi s-au parut absurde pana si siteurile care bifau implicit optiunea de a trimite email pentru raspunsuri in threadul de comentarii asa ca despre siteurile care au si cookie law, si overlay si push notifications nici nu stiu ce sa zic pentru ca nu exista cuvinte care sa defineasca sentimentul pe care mi-l transmit.

S-a ajuns atat de rau incat pare ca webmasterii si editorii nu vor sa le citesti continutul si sunt mai preocupati sa te aiba ca vizitator constant care revine dezinteresat decat ca un vizitator multumit ca a accesat informatia rapid si a primit calitatea asteptata.

Mi-am dat seama cat de rau s-a ajuns abia dupa ce am intrat sa citesc un articol pe care l-am salvat in urma cu ceva vreme si m-am lovit de zidul birocratic al erei digitale care-mi cere sa fac trei lucruri inainte de a putea accesa informatia.

Si da! Stiu ca am posibilitatea sa platesc pentru continut de calitate, insa pana si acolo exista overlay-uri intruzive si push notifications, iar cei care creaza continut gratis si incearca sa-l monetizeze prin afiliere, advertoriale si CPA incep sa faca la fel si sa creeze mai degraba o lehamite in randul vizitatorilor decat sa construiasca o comunitate de cititori fideli.

Evident ca daca un „inteligent” combina metodele astea de promovare cu titluri de clickbait atunci a rezolvat definitiv problema.

Sunt tare curios cand or sa inteleaga producatorii de continut  faptul ca vizitatorii nu sunt niste pesti care trebuie sa muste intr-un fel sau altul momeala.