Aveam articolul asta in draft de vreo doi ani cand citeam pe la niste unii cum castile Beats nu-si merita banii pentru ca piesele ce le compun valoreaza $20, insa acum ca am vazut subiectul abordat si pe la Ionut mi-am adus aminte de el.
Asa ca sa n-o lungesc la nesfarsit si sa explic putin cum sta treaba pe subiect e musai sa enumar costurile pe care le presupune aproape fiecare produs electronic pe care-l achizitionam:
- Investitia initiala a firmei care-si propune sa lanseze produsul, urmata de investitii constante pentru a pastra nivelul de calitate si competitivitate ce sunt amortizate in timp prin procente din produsele vandute;
- Cercetarea si proiectarea produsului finit;
- Realizarea prototipului;
- Realizarea testelor de timp trial & error pe prototip;
- Realizarea produsului finit si a testelor de tip trial & error in baza lui;
- Adaptarea liniei de productie la noul produs;
- Forta de munca competenta care sa asigure productia, iar aici vorbim si de montaj si de supraveghere si de QA;
- Costurile cu securitatea;
- Costurile cu licentele de productie si eventualele avize necesare pentru productie;
- Impozitele si taxele directe si indirecte ;
- Transportul si texele vamale;
- Costurile cu distributia si vanzarea produsului finit.
Toate astea influenteaza pretul unui produs, iar in cazul unor dispozitive precum telefoane mobile, gen iPhone, unde sistemul de operare nu e gratuit, la costuri se adauga evident si salariul destul de mare al programatorilor ce fac posibila intretinerea sistemului de operare si imbunatatirea lui.
Din pacate, cat timp lumea e dominata de indivizi care habar n-au pe ce lume traiesc si cred ca totul li se cuvine pe gratis, e aproape imposibil sa schimbi perceptia si sa ai sperante de mai bine.