Unele magazine fizice merita sa moara

Souvenir shop in Peru

Exista ceva recalcitrare printre hipsteri, la nivel mondial, datorita faptului ca marketplace-uri precum Amazon & co. s-au apucat sa vanda practic orice, iar lumea se orienteaza din ce in ce mai mult spre achizitii online, ceea ce face ca magazinele fizice sa falimenteze pe capete.

Ma rog, e mult de discutat pe subiectul asta (si-am sa revin candva), dar e foarte importanta ideea asta ca sa intelegem ca falimentul magazinelor fizice e oarecum binemeritat.

Ca sa intelegeti mai bine ce vreau sa zic am sa va dau un exemplu:

In urma cu vreo saptamana am comandat doua cabluri de pe Amazon, de fapt de la un partener Amazon care vinde prin marketplace si, cum rareori se intampla, n-au ajuns in timp util. Mai sunt si vanzatori neseriosi pe Amazon si alte astea, dar or sa dispara la fel de repede precum apar. Am sa revin si asupra acestui aspect intr-un articol viitor.

In fine, nu mi-au ajuns cablurile in timp util si aveam nevoie de ele asa ca m-am apucat sa caut aceleasi cabluri pe la magazinele de cartier de prin oras (am comandat 2 cabluri, imi trebuiau 2 ieri si 5 in total, deci si alea care intarzie sunt binevenite). Evident ca nu m-am dus de nebun sa iau magazinele la pas pentru cablurile respective ci am cautat online si le-am scris pe Facebook magazinelor fizice pe care le-am gasit in oras, folosind mesageria de la pagina de Facebook, ca sa-i intreb daca au ceea ce-mi trebuie mie fiindca n-aveam timp de pierdut.

Asta se intampla pe la 10 dimineata, iar 7 ore mai tarziu nu mi-a raspuns nimeni desi am intrebat la trei magazine diferite. N-am avut de ales si a trebuit s-o iau la pas prin oras ca sa gasesc cablurile de care aveam nevoie. Dupa cum era de astpetat le-am gasit in doua din cele trei magazine de la care am cerut confirmarea pe mesageria de Facebook.

Ei si aici survine problema cu astfel de magazine fizice pentru ca toate isi pun pe langa datele de contact clasice, gen telefon sau email, si Facebook, Twitter sau chiar Google+ la retele sociale, dar abandoneaza, neglijeaza sau ignora canalele de comunicare oferite de astfel de retele pentru ca nu prea par sa inteleaga faptul ca retelele astea sociale nu sunt doar pentru facut spam ci si pentru comunicarea interactiva cu clientii.

De la un magazin de scobitori te-ai astepta la o astfel de abordare, insa de la niste magazine de IT nu te prea astepti pentru simplul fapt ca magazinele astea de IT furnizeaza de obicei si servicii de web design (si fie vorba intre noi, majoritatea au niste pagini execrabile), deci ar trebui sa stie faptul ca n-are niciun rost sa pui un buton de la o retea sociala anume pe site atat timp cat nu intentionezi sa si folosesti reteaua aia sociala.

Mult mai absurd decat lipsa de interactiune cu clientul pe social media (in timp util, pentru ca probabil unii vor raspunde luni fara sa stie ca deja am fost pe la ei si am cumparat) e faptul ca exista posibilitatea integrarii unui chatbot care sa raspunda la niste intrebari banale si sa filtreze astfel volumul de solicitari de pe social media, iar asta le-ar rezolva o parte din probleme ca sa nu fie nevoie sa platesti un community manager (care oricum n-o sa fie capabil sa confirme sau sa infirme informatii privind stocurile si preturile) sau un angajat care sa se ocupe doar cu asa ceva.

Mi-e tare greu sa cred ca responsabilii unor astfel de magazine fizice nu sunt in stare sa activeze niste notificari push pe telefon sau in browser pentru ca angajatii lor sa poata sa raspunda clientului atunci cand acesta solicita o informatie anume. De fapt sunt sigur ca toti angajatii au astfel de notificari push active, dar n-au nicio legatura cu pagina magazinului ci cu profilul de Facebook al angajatului.

Souvenir shop in Peru