Amenda luată de eMag și bocitoarele de serviciu

AdobeStock_128678534

În cazul în care nu trăiți în ceva peșteră fără acces la internet de unde mai ieșiți din când în când după țigări ați aflat probabil deja faptul că eMag a luat o amendă pentru că a făcut niște chestii nasoale.

Mai puțin etice pentru business ar spune unii (bocitoarele) sau foarte de căcat din punct de vedere tehnic și comercial aș spune eu.

Mă rog, din punct de vedere comercial, tehnic și etic tot ce înseamnă eMag e de altfel de căcat și greșit, dar întâi să vă spun despre bocitoare.

Citisem pe la vreo trei bocitoare (atâtea am găsit în feed pe subiect până acum) un text dinăsta dumă, de justificare și periere a eMag.

Am să fac abstracție în discuție de faptul că toate cele trei bocitoare fac afiliere prin Profitshare cu eMag sau au contracte de lins în fund de la vreo agenție pe tema asta.

De ce a luat eMag amendă?

Păi eMag a început să facă o nasoală pe Google pe care n-o mai face nici măcar Amazon (s-au maturizat puțin ăia) și anume să încerce să canibalizeze căutările pe Google și să ducă vizitatorii pe site-ul lor cu orice preț deși cuvintele cheie respective n-aveau nicio relevanță cu ce vând ei acolo.

Asta e una și e veche de când lumea, numai că pe lângă treaba asta, pe căutările cu relevanță s-au apucat să prioritizeze tehnic rezultatele din stocul lor în detrimentul partenerilor care vând prin marketplace-ul eMag.

Justificarea bocitoarelor e că partenerii ăia din marketplace sunt oricum de căcat și că eMag era oarecum legitimat să facă șmenul ăsta ca să ofere un serviciu de o calitate superioară.

Am râs.

Nu fiindcă era vorba de naivitate ci de pură ticăloșie din partea ăstora care s-au deranjat să scrie de anul nou treburile astea.

În primul rând trebuie să înțelegem faptul că modelul de business al eMag, elefant și mulți alții de pe piața românească nu e să facă comerț sau profit de pe urma comerțului ci să facă niște cifre la hectar, cam pe modelul partidului comunist.

Marele business al ăstora e să aibă niște cifre acolo și cifrele să fie cât mai mari și într-un timp cât mai scurt (KPI-uri le zic specialiștii din domeniu).

De foarte multe ori magazinele astea vând pe pierdere sau aproape de pierdere (în limitele legale) și nu fiindcă ar face în felul ăsta profit în baza volumului ci că planul celor din spatele unor astfel de platforme e să facă în timp cât mai scurt cifre cât mai mari și apoi să vândă platforma respectivă (în baza cifrelor record, bineînțeles) unui fond de investiții.

Abia așteaptă prima criză (de cele mai multe ori o furtună într-un pahar cu apă) ca să justifice scoaterea la vânzare a platformei.

Ori cifrele respective nu se obțin doar cu prețuri mici ci și cu condiții de muncă de tot căcatul și cu practici neconcurențiale.

E o adevărată inginerie financiară extrapolată la nivele greu de înțeles pentru grupurile de semianalfabeți care citesc zi de zi blogurile respectivelor bocitoare.

Practicile astea neconcurențiale îi vizează exclusiv pe partenerii și concurenții direcți și indirecți.

Cu partenerii se aplică metoda clasică a mărfii pe credit.

Cumpăr azi și-ți plătesc la anul.

Sau vinde tu prin platforma mea de marketplace, eu încasez, îmi trag comision și-ți plătesc eu când, cum și dacă vreau.

Rețeta asta a fost patentată cu succes de Amazon.

Cu concurenții treaba e și mai simplă.

Eu o să țin prețurile suficient de jos încât să nu poți face tu profit dacă o să îți treacă prin cap să vinzi la același preț ca și mine.

Tu cumperi marfa cu banii jos, eu o iau pe credit, tu plătești la curier sau poștă tarif întreg, eu plătesc cât vrea pula mea fiindcă dacă eu le tai robinetul ei nu mai transportă nici 5% din ce transportă acum.

Ba mai mult, dacă ești concurență directă și te cheamă Altex, PCGarage, CEL sau mai știu eu cum sigur există o armată de bocitoare care să scrie de bine de tine pe blog sau pe forumuri cu orice ocazie și în orice context sugerând inechivoc că degeaba există instituții ale statului fiindcă ele sunt inutile cu tine, concurența…

Astea fiind zise cadrul de abuzuri și șmenuri din punct de vedere comercial și concurențial e mult mai mare, doar că bocitoarele sunt suficient de ticăloase și au obrazul atât de gros încât deși știu treburile astea, aleg să perieze eMag în schimbul unui os.