Un tip special de idioți

1885017

Americanii au vorba asta cu a special kind of stupid pentru a-i defini pe acei indivizi care excelează printre idioți.

Inițial vedeam treaba asta la modul metaforic, ca un fel de insultă pentru că nu credeam să existe vreodată o categorizare clară a idioților. În ignoranța mea eu îi băgam în aceeași oală fără să-mi dau seama că există și idioți cu nevoi speciale.

Treaba asta s-a schimbat radical când am început să am de-a face cu ei și ca să mă înțelegeți mai bine am să vă dau un exemplu ipotetic.

Se ia o firmă oarecare ce are nevoie de consultanță și asistență IT.

Se identifică problemele cu care se confruntă managementul firmei respective, se ajunge la concluzia că deși procedurile sunt bune nu ajută nici sistemul prea mult și nici angajații nu se prea obosesc să le urmeze.

Așa se face că se stabilește un plan și se iau niște decizii alocându-se un buget pentru a rezolva problemele respective.

Problemele identificate se rezolvă gradual, pe parcursul unui an și nu se implementează nimic nou până nu se confirmă că implementarea inițială e stabilă.

Nu se fac chestii disruptive ci chestii minore de control și monitorizare a fluxului de muncă și a respectării procedurilor.

După prima implementare ce rezolvă pentru management una dintre cele mai importante probleme unul dintre angajați trimite mail IT-ului ca să se plângă de faptul că ori nu consideră necesară implementarea, ori nu-i place că datorită implementării primește două mailuri în plus pe săptămână ori că nu ajută cu nimic treaba asta.

Și i se explică faptul că treaba asta s-a cerut de la management, că s-a făcut o analiză și s-a luat o decizie și că din câte se pare restul de angajați nu au o problemă cu treaba asta, nici nu o consideră ca fiind incomodă sau mai știu eu cum ci dimpotrivă unii dintre ei ceruseră parte din funcționalitatea respectivă.

Degeaba i se explică la modul educat treaba asta pentru că angajatul respectiv insistă cu argumente absurde și remarci stupide.

La prima implementare ai crede că e un caz izolat și că nu e așa de grav precum pare.

Apoi când observi faptul că dintre toți angajații care raportează probleme departamentului de IT persoana respectivă e singura care insinuează de fiecare dată că sistemul e defect și o ține pe a lui chiar și atunci când i se dovedește că el însuși a introdus date greșite în sistem sau a omis voit anumite date și asta i-a generat probleme începi să suspectezi faptul că ai de-a face cu un idiot cu nevoi speciale.

Apoi când la fiecare implementare are ceva de spus și e singurul care are ceva de spus, când la fiecare problemă consideră că programul e defect și că munca pe care o face el e perfectă și în linie cu procedurile atunci începe să ți se confirme suspiciunea.

Pentru că doar un idiot cu nevoi speciale ar prefera să combată la modul impertinent chestii în loc să facă munca pentru care e plătit urmând procedura pe care ar trebui s-o urmeze.