‘Surprinzatoarea’ crestere economica a Greciei

Citeam deunazi pe CNN un articol care incearca sa relateze faptul ca raportul de crestere a PIB-ului cu 0,8% in cel de-al doilea trimestru al 2015 reprezinta un element surpriza si ca aparent nimeni nu se astepta la asa ceva.

Nu stiu pe ce logica se bazeaza explicatia din articol, insa cred ca orice economist care are si ceva cunostinte bursiere minime stie ca o astfel de crestere era previzibila.

In primul rand pentru aproape o luna de zile in Grecia o serie de operatiuni bancare si financiare au fost blocate. Ori acest lucru s-a intamplat inainte, in timpul si mult timp dupa fiasco-ul asociat cu acceptarea unui nou imprumut.

Inghetand operatiunile care puteau sa cauzeze pierderi au ‘atenuat’ sau mai bine zis aproape au eliminat socul unei devalorizari rapide. Dincolo de asta, mesajul pe care l-a transmis acel fiasco a fost acela ca Grecia tocmai s-a ‘ieftinit’.

Cunosc o serie de persoane care s-au decis in ultimul moment sa-si faca vacanta in Grecia, intocmai pentru ca din tot ceea ce s-a spus la TV si s-a scris online s-a dat de inteles ca fortati de imprejurari, grecii n-au de ales decat sa ieftineasca toate pachetele turistice. Nu stiu daca a fost chiar asa si daca s-au remarcat reduceri majore de preturi, insa stiu ca povestea cu intrarea in incapacitate de plata a servit drept campanie de marketing in acest sens.

Si eu ma asteptam ca o serie de servicii sa se ieftineasca macar pe termen scurt, desi eu, intr-o astfel de situatie probabil c-as fi scumpit totul intocmai pentru ca ma riscam sa anticipez impactul ‘pozitiv’.

Nu stiu cat o sa tina o astfel de minune, si tare ma tem ca la urmatorul raport, cresterea asta de 0,8% sa dispara, insa simpla ei raportare dovedeste faptul ca expunerea media atat pozitiva cat si negativa de care a avut parte Grecia a avut un impact publicitar mult mai mare decat orice alta campanie turistica.

Apropo de subiect, aveti aici un articol in care se explica cum ‘cei mai buni’ nu-s intotdeauna cei mai buni.