Plafonarea RCA e o prostie crunta

Tensed women looking at damaged cars on road against clear sky

Citeam zilele trecute faptul ca guvernul a decis prin ordonanta de urgenta plafonarea tarifelor RCA dupa cum urmeaza:

Tarife maxime persoane fizice (1.401-1.600 cm3)
Grupa de vârstă
sub 25 de ani: 1.166 lei
31-40 de ani: 712 lei
Şoferii cu vârsta de peste 31 de ani plătesc în jur de 700 de lei pentru asigurarea obligatorie.
Tarife maxime persoane fizice (1.601-1.800 cm3)
Grupa de vârstă
sub 25 de ani: 1.294 lei
41-50 de ani: 794 lei
Cei de peste 41 de ani, pot ajunge chiar la preţuri mai mici de 800 de lei.

Ori lucrul asta nu e doar absurd ci si ilogic pentru ca varsta nu reprezinta un factor suficient de just in stabilirea riscului pe care il presupune un sofer, iar capacitatea cilindrica a masinii nici atat.

In calculul efectiv al RCA ar trebui sa intre o serie de aspecte privind antecedentele rutiere ale soferului si nu doar in ceea ce priveste accidentele si/sau daunele anterioare ci si in ceea ce priveste amenzile primite. Apoi varsta n-ar trebui sa aiba relevanta decat in cazul in care se raporteaza la experienta soferului respectiv pentru ca unul care si-a luat permisul la 50 de ani nu e nici pe departe mai sigur pe sosele ca unul care l-a obtinut la 18 ani si are cel putin 10 ani de experienta la volan.

De asemenea din formula de calcul a tarifului RCA aplicat n-ar trebui sa lipseasca si aspectele ce tin de profesie sau experienta profesionala pentru ca un om de cariera presupune un risc mai mic de accident decat un pierde-vara.

Ori excluderea unor factori esentiali din formula de calcul si plafonarea tarifelor in functie de varsta si capacitate cilindrica mi se pare o prostie de nedescris mai ales in contextul in care exista oameni cu accidente la activ si cu zeci de amenzi acumulate care ajung sa plateasca aceleasi tarife precum cel care circula exemplar.

Tensed women looking at damaged cars on road against clear sky