Pirateria revine încet și sigur

Depositphotos_105700716_original

În urmă cu ceva vreme se vorbea despre moartea pirateriei odată cu apariția unor alternative viabile precum Spotify sau Netflix..

De fapt pirateria n-a murit, dar s-a redus destul de mult, mai ales în rândul utilizatorilor fără prea multă experiență.

S-a redus în primul rând datorită costurilor și în al doilea rând datorită riscurilor.

Țin minte că în urmă cu vreo 5-6 ani îmi povestea un neamț, venit în vacanță, cum că el ca să poată să se uite la ce vrea el avea nevoie de ceva serviciu VPN ca să-i mascheze IP-ul și plătea ceva abonament premium la un forum unde se postau chestii piratate.

Cei care nu erau ca el și nu plăteau nici VPN și nici abonament premium se riscau, fie să ia amendă, fie să ia vreun virus, fie să nu găsească ceea ce caută sau să găsească la o calitate execrabilă.

Ori platformele astea oficiale au început să rezolve fix problema asta pe care o aveau majoritatea utilizatorilor casnici.

Numai că alternativele astea s-au înmulțit și au fragmentat piața obligând utilizatorii să plătească zeci de euro pentru trei sau patru servicii distincte doar ca să beneficieze din partea fiecăruia de niște fărâme de conținut de calitate.

Evident, problema nu o reprezintă neapărat costul în sine ci raportul cost/calitate.

De ce e asta o problemă?

Ei bine pe fiecare platformă dinasta cam 50% din conținut sunt mizerii woke, produse în purul stil comunist, la normă, producție la hectar fără vreun criteriu minim de calitate și de cele mai multe ori din subvenții de la stat.

Apoi, cel puțin o treime sunt producții vechi, obosite și de foarte proastă calitate. Niște ciorbe reîncălzite ce n-au fost interzise de curentul cancel culture pentru că nu i-a deranjat cu nimic, încă.

Iar, ceea ce mai rămâne nu justifică costul abonamentului.

Pur și simplu nu-l justifică.

Ori asta nu face decât să încurajeze oamenii din nou spre clandestinitate, acolo unde nu le bagă nimeni pe gât 90% vome culturale și 10% calitate pe 10-20 € lunar.

Și nici platformele de muzică nu se simt mai bine pentru că și acolo sunt numai gunoaie.

Deschizi un Spotify și te bagi pe un top 50 dintr-o țară liberă (a se citi de asta neaoșă cu libertate nu Arabia Saudită sau alte alea) și numai de dejecții ai parte. 48 din 50 de piese sunt cu leșinați care ori cântă trap ori reggaeton.

Adică ori manele nord-americane, ori manele sud-americane, iar asta face ca până și manelele din Balcani să devină muzică de o mai bună calitate uneori.

Așa că dacă în anii ce vor urma o să auziți că revine lumea la Bittorrent și alte alea să nu vă mire.

Singurul care nu pare să fie afectat de treaba asta e software-ul și asta doar datorită faptului că piața SaaS e destul de sănătoasă.