Mașinile electrice sunt și vor rămâne un privilegiu

LifetimeStock-267286-L

Citeam un articol mai vechi despre o statistică a INS care a scos la iveală faptul că 75% din mașinile care circulă pe drumurile patriei sunt mai vechi de 10 ani. 

Acuma articolul ăsta corelează de regulă vechimea mașinii cu numărul crescut de accidente fără să faca o comparație YoY (year over year) privind numărul de mașini de pe șosele și cauza accidentelor.

Evident, se produc multe accidente din cauza unor defecțiuni tehnice și mai ales datorită faptului că mulți nu-și permit mașina pe care și-au cumparat-o, iar la RAR ITP-ul se trece cu 200 de lei.

Totuși numărul mare de accidente e cauzat mai degrabă de șoferi idioți și/sau fără prea multă experiență care au trecut examenul cu câteva sute de euro într-un plic.

Niciunul dintre șoferii serioși pe care-i cunosc n-a avut vreodata un accident grav și nici n-or să aibă pentru că nu sunt idioți.  De accidente usoare, tamponari sau mici zgârieturi are de regulă fiecare șofer.

Mie chiar săptămâna trecuta mi s-a oprit unul în spate într-o intersecție, dar nu s-a stricat nimic. Nu a frânat omul la timp și nici n-a prea avut spațiu de manevră așa că s-a oprit după ce s-a izbit în mine. S-a dat jos, s-a asigurat că nu am pățit nimic, ne-am asigurat că nici mașina mea și nici a lui n-au suferit mai mult decât o zgârietură tipică, omul și-a cerut scuze, ne-am dat mâna și ne-am văzut de drum.

Dar divaghez, să revenim la ideea de bază. Pe șoselele patriei, și nu numai, peste 75% dintre mașinile care circulă sunt vechi, iar lucrul ăsta se datorează unui cumul de motive:

  • Oamenii nu-și permit altceva. Chiar și în țări cu un nivel de trai mai ridicat oamenii nu-și permit mașini scumpe sau foarte scumpe și nu-și permit să schimbe mașina prea des. 
    Mulți preferă să-și cumpere o coajă de mașina la mâna a 5-a pe care s-o folosească un an și s-o dea la fier vechi (unde tot recuperează vreo 300-500 de euro pe ea) decât să bage anual 1000 de euro în reparații și revizii pentru o mașină de 5-10 ani;
  • Foarte multe mașini sunt încă bune, în pofida vechimii. Eu conduc un Opel ce are deja 15 ani și nu prea vreau să-l schimb pentru că după 15 ani n-are niciun punct de rugină, iar motorul nu are nevoie de prea multă întreținere. O parte foarte mare din piesele pe care le-am schimbat au rezistat peste 200 mii de km. și peste 10 ani, iar în ziua de azi mașina asta valorează căt un Logan de 5-6 ani care mai duce maxim 2 ani până ii apar primele puncte de rugină și începe să i se ducă motorul sau cutia de viteze;
  • Nu există diferențe prea mari între modele. În fiecare an apar modele noi, dar în afară de modificări de natură estetică și funcțională nu prea aduc nimic nou, mai ales la sectorul low-cost. Pe mine de exemplu nu mă încălzește cu nimic integrare cu iPhone sau funcții asociate cu asistentul virtual pe o mașină pentru că atunci când sunt la volan conduc nu stau pe net. Pentru cele 2-3 ore pe care le pierd în trafic săptămânal, astfel de funcții sunt inutile și nu-si prea justifică costul suplimentar. Iar în situația mea sunt mulți;
  • Mașina a devenit o necesitate. O mașină nu mai reprezintă un lux cum era în urmă cu 10-20 de ani ci o necesitate și ca orice necesitate e musai să fie cât mai ieftină din toate punctele de vedere;
  • Tehnologia costă. Cu cât e mai avansată tehnologia de pe o mașină, cu atât e mai scumpă mașina respectivă și implicit întreținerea ei. În urmă cu vreo 3 ani am schimbat un rulment la Opel și m-a costat 250 de euro, în contextul în care la alt model de Opel costa 80 de euro, iar la Logan 40 de euro. Costul mare era determina de faptul că în cazul meu rulmentul era încapsulat într-un sistem ce conținea și câțiva senzori, pentru ABS, pentru conducere adaptativă, pentru stabilitate etc. 

Ori datorită acestor factori e lesne de înțeles că mașinile electrice or să fie în continuare un lux, un privilegiu chiar.