Nu se trag țepe (doar) de Black Friday

LifetimeStock-21205-L

Ca și în anii trecuți de altfel, anul ăsta a reapărut polemica pe marginea țepelor de Black Friday când anumitor produse li se mărește artificial prețul pentru ca mai apoi acestea să fie vândute la ofertă cu un preț mai mare decât cel real.

Acuma, ce omit să spună și să înțeleagă toți apostolii corectitudinii în comerț e că nu se trag țepe doar de Black Friday ci se trag tot anul pentru că așa funcționează sectorul de retail.

Produsul pleacă de la producător cu un preț fix care poate să varieze pe toată durata anului datorită unor factori ce nu țin neapărat de producător ci de raportul cerere – ofertă sau de costurile asociate cu comercializarea produsului respectiv.

Astfel o un magazin care a plătit ca preț de achiziție 1000 de lei pe un produs nu are cum să-l vândă la 999 pentru că nu prea e legal să vinzi pe pierdere atât timp cât nu e vorba de un faliment și o lichidare finală de stoc.

Pe lângă aspectele legate de preț și de costuri mai e vorba și de aspectele legate de portofoliul de produse care intră la ofertă.

De cele mai multe ori vedem la ofertă de Black Friday două tipuri de produse:

  1. Produse care au petrecut mult prea mult timp la raft sau prin depozite;
  2. Produse care au fost înlocuite de un model mai nou.

Rareori vedem produse proaspăt lansate la promoție cu discount-uri colosale.

Apropo de subiect, citeam zilele astea o statistică referitoare la Black Friday în UK ce spune cam așa:

  • 87% dintre produse au avut același preț sau au fost mai ieftine în alte perioade ale anului;
  • 46% dintre produse au fost mai ieftine în ultimele 6 luni înainte de Black Friday;
  • 36% dintre produse au avut preț neschimbat pe toată durata anului;
  • 13% dintre produse au fost mai ieftine de Black Friday.

Ori într-un astfel de context e normal ca doar anumite produse să aibă oferte convenabile pentru un sector relativ mic de populație. Nu toată lumea cumpără același lucru de Black Friday.

Totuși să țipi în gura mare că Black Friday e o țeapă doar pentru că produsul pe care-l vrei nu e cu 90% reducere e o dovadă de incultură comercială.

P.S. Uite un articol bun pe subiect.