Cu si despre blogging

Am rasfoit putin analiza statistica privind evolutia blogurilor din Romania si mi-au atras atentia o serie de aspecte cheie din tot ceea ce s-a expus.

Astfel, desi in cadrul analizei n-au fost luati in calcul o serie de ‘a-listeri’ si o serie de vedete cu blog, si desi cifrele expuse sunt aproximate deoarece o serie de bloguri din cadrul unor sisteme de monitorizare gen ZeList nu mai sunt functionale putem trage concluzia (pe care o enunta si Calin fara sa citeasca o astfel de analiza in prealabil) ca desi volumul de bloguri a crescut constant in ultimii ani si odata cu volumul de bloguri a crescut si volumul de articole, nivelul de calitate ca procent din volumul total a scazut. In realitate nivelul de calitate a ramas constant pentru ca oamenii care produceau continut de calitate acum 4 ani continua s-o faca, numai ca o crestere a volumului de bloguri a facut ca procentul blogurilor de calitate sa scada.

De asemenea folosind cifrele publicate am putea sa tragem foarte usor concluzia ca au scazut si factori precum frecventa cu care se publica articolele sau interesul bloggerului pentru a scrie. Din nou, nu pare sa fie deloc cazul pentru ca in fond, o simpla ‘plimbare’ printre blogurile multor noi veniti arata faptul ca lipsa de frecventa si interes vine mai degraba din partea acelor bloggeri ce au aparut ca ciupercile dupa ploaie si s-au apucat sa scrie mai degraba pentru comisioane decat pentru public.

Exista totusi un aspect suficient de interesant in toata aceasta analiza si care ar trebui sa le dea de gandit celor care si-au facut un blog cu gandul sa castige bani:

Cu si despre blogging

Astfel, dupa cum spuneam deja intr-un articol anterior (care apropo aparent a deranjat ceva oameni) exista printre bloggerii noi o falsa iluzie ca se poate trai vesnic din blog. Desigur exista in lista de mai sus o serie de exemple de bloggeri care au declarat sumele aproximate pe care le-au castigat din blogging. Doar ca majoritatea acestora (87%) nu au castigat bani sau au castigat sub 1000 de euro intr-un an. Revenind la ceea ce scriam in articolul mentionat anterior, am incercat sa le explic multora la vremea respectiva ca nu toti cei care se lauda ca traiesc din blogging si fac asta. Ori atunci mentionam faptul ca unora le lucreaza nevestele si ca si ei mai fac ceva pe langa pentru a castiga banii respectivi pentru ca o suma ‘mare’ castigata din blogging nu le ofera o viata decenta.

Am sa explic si de ce cu 25.000 de euro din blogging nu poti duce o viata tocmai decenta. In primul rand acei 25.000 de euro sunt impozabili si astfel 16% se duc la fisc. Asta inseamna ca acel castig de 25.000 de euro se transforma brusc in 21.000 (daca vorbim de bani obtinuti printr-un PFA si nu printr-un SRL care presupune si plata TVA). Tot pentru PFA statul obliga (inca) plata unei contributii de 5% pentru serviciul de sanatate publica ceea ce inseamna ca suma castigata (pe un an intreg) se reduce la 19.950.

La banii astia e musai sa luam in calcul si cheltuielile cu blogul in sine pentru ca un blog nu se gazduieste gratis si nici nu se intretine gratis. In mod normal orice blog ce a depasit doua-trei mii de articole si 500 de vizitatori zilnic are nevoie de mai multe resurse decat poate sa ofere un hosting shared sau un VPS ieftin si astfel bloggerul respectiv o sa aiba nevoie de cel putin un server dedicat si de un CDN care il pot costa in medie 150 euro pe luna. Bineinteles, poate sa existe si situatia in care o firma de hosting alege un blogger sa o reprezinte si ii ofera gazduire si intretinere gratis, insa rareori se intampla asa ceva pentru ca firmele vor ‘relatie de scurta durata’ si prefera sa plateasca doar pe baza de campanii.

Daca deducem si cheltuielile cu gazduirea (facand abstractie de alte cheltuieli) ajungem la o suma de 18.150 euro pe an. Impartit la 12 luni ar insemna aproximativ 1500 de euro pe luna. O suma frumusica si deloc neglijabila, insa cati sunt in stare s-o atinga? Doua-trei persoane?

Asemeni unei firme profitabile si un blog profitabil are nevoie de trei ingrediente principale: munca multa, seriozitate si investitii constante. Ori cel putin doua dintre cele trei ingrediente par sa lipseasca in cazul a 99% dintre bloggeri.

Lasă un răspuns