Blogul, la noi si la altii

Citeam mai devreme la Marius un articol ce face referire la felul in care bloggerii la inceput de drum abordeaza problema traficului si a monetizarii.

Desi sunt intru totul de acord cu ceea ce spune Marius pe subiectul asta vreau sa mai adaug doua aspecte cheie care mie mi se par relevante:

  • In primul rand, in timp ce atat in SUA cat si in Spania din cate am vazut un blogger este acela care activeaza intr-o profesie anume si care-si rotunjeste veniturile prin blog scriind articole prin prisma unui profesionist in domeniu, la noi multi dintre bloggerii noi scriu manati de „succesul” altora si incearca sa faca din blog o profesie sau chiar o afacere. Cu riscul sa-i dezamagesc pe mult trebuie sa spun ca dintre cei trei care-si asuma rolul de „cei mai cei” in blogosfera romaneasca nici unul nu traieste doar din blog. Desigur au un venit si din blog, insa nu suficient de mare pe cat lasa ei sa se inteleaga. Ba mai mult, nevestele celor trei lucreaza la program de 8 ore ca mai toti dintre noi si cei trei fac si altceva pe langa blog in viata de zi cu zi pentru a strange banii respectivi pentru ca doar din blog nici cei mai „buni” din Romania nu-si pot asigura un trai decent. Si cand spun decent ma refer sa-si permita o seara in oras cu nevasta, o masina mai buna etc.
  • Pentru ca bloggerii de pe afara scriu doar pe nisa pe care o stapanesc bine si pentru ca sunt profesionisti in meseria de zi cu zi, (cea despre care scriu pe blog) au evident mult mai multa legitimitate sa se pronunte asupra vreunui serviciu sau produs pe care il primesc in teste si asta confera advertorialului final o credibilitate mai mare in randul celor care vor sa citeasca un review profesionist. La noi in schimb, daca iei subsolul Zelistului la mana o sa constati ca exista o gramada de bloguri gazduite pe ceva platforme gratis gen blogspot.com sau wordpress.com care au mai multe „review-uri” decat articole pe ele, care au un design kitsch si un trafic irelevant din moment ce in topul ce-l afiseaza cu mandrie intr-un sidebar aceste bloguri au doar 30% trafic din Romania si 70% din restul lumii. Evident ca astfel de „review-uri” se fac sub cupola marketingului afiliat pentru ca respectivul necunoscut nu primeste niciodata produsul sa-l testeze, dar scrie despre el ca si cand l-ar folosi de o viata. Amuzant e faptul ca vezi pe bloguri ale unor baieti recomandari si review-uri la articole sau servicii destinate femeilor si invers. Ma rog exista desigur posibilitatea ca cei care au scris sa aiba veleitati homosexuale, dar chiar si asa un astfel de articol nu poate decat sa debordeze de irelevanta. In goana lor dupa „aur” bloggerii romani nu fac decat sa umple internetul de spam-ul rezultat din tentativa de marketing afiliat si cam atat.

In urma cu cateva zile o prietena maiorchina era incantata de faptul ca o tipa a scris pe al sau blog despre evenimentul la care a participat. M-am uitat pe blogul respectivei de curiozitate si am remarcat faptul ca ii puteai numara articolele pe degete si m-am gandit oare cata relevanta poate sa aiba pentru restul lumii articolul in cauza incat a meritat aprecierea si propagarea pe Facebook. Pe urma am observat ca blogul in sine era de fapt parte integranta a site-ului de prezentare al tipei respective, ca tipa era model si ca folosea blogul sa transmita mai departe o opinie pertinenta doar oamenilor care au nevoie de opinia respectiva si ca nu conteaza in fond pentru ea cel putin traficul sau numarul de articole, ci mesajul transmis. Astfel, desi activeaza pe o nisa in care se arunca bani grei pe promovare tipa nu s-a grabit sa umple blogul cu reclame mascate sau advertoriale ci a incercat sa se mentina la un nivel de decenta maxima si sa evite orice recomandare ipocrita si nerealista.

In concluzie, desi aici pe blog se scrie de 10 ani deja, si desi aveam oricand posibilitatea sa umplem baza de date cu asa-zise review-uri bazate pe marketingul afiliat am evitat mereu acest lucru pentru ca scopul blogului a fost de la bun inceput sa informeze nu sa le aduca unora venituri. Desigur, avem la randul nostru o serie de costuri cu intretinerea blogului pentru ca pe masura ce creste popularitatea, pe masura ce creste numarul de articole si comentarii publicate creste si volumul necesar de resurse pe server pentru ca blogul sa functioneze in parametrii normali. Si astfel cresc si costurile cu intretinerea motiv pentru care am incercat sa implementam cat mai discret posibil doua reclame permanente si am evitat folosirea de reclame intruzive sau cersetoria de vreun fel.

Totusi, aceste costuri nu legitimeaza nici pe departe angrenarea intr-o spirala de spam pe baza marketingului afiliat cum aparent incepe sa practice fiecare nou blogger in ultima perioada si in care s-au angrenat desigur si multi dintre bloggerii mai vechi.