Acuma trebuie să-mi cumpăr și strung

image-6

Nu că n-aș avea deja o grămadă de scule.

Am citit zilele trecute o serie de postări despre ceva declarație de-a Ursulei care a zis că vrea să interzică reparația mașinilor mai vechi de 15 ani.

Asta după ce au vrut să interzică comercializarea mașinilor pe combustie internă începând cu 2030 și nu le-a ieșit scamatoria pentru că au pierdut la tribunal în fața BMW.

Adevărul e că BMW a jucat ultimul as din mânecă la faza asta. Au investit căcălău de bani să scoată o electrică decentă, să întreacă pe Tesla pentru că ei sunt cei mai mari fabricanți premium și nu le-a ieșit, iar mai apoi și-au dat seama că și Tesla e de fapt mediocră și cam atât așa că soluția era să poată să producă în continuare motoarele clasice unde nu-i prea bate nimeni.

Cum prima scamatorie n-a ieșit bine pentru UE acum au apelat la un artificiu și anume să interzică fabricarea de piese pentru mașini mai vechi de 15 ani.

Nu pot să interzică direct reparația mașinilor respective așa că intenția e să facă piesele să dispară de pe piață.

Acuma aici există o serie de probleme ce cumulate or să demonteze și scamatoria asta cât de curând.

I – Producția în avans

În fața unui astfel de zvon o să apară puțină panică printre fabricanți și se va produce masiv pe stoc, în avans, iar asta va cauza o mică criză de supraproducție ce o să ieftinească masiv piesele.

Într-un astfel de context oameni care deunăzi schimbau mașina pentru că era prea scumpă reparația s-ar putea să o repare în continuare pentru că s-au ieftinit piesele.

II – Cât de veche e o mașină de 15 ani de fapt?

Acum doi ani, din diverse motive am închiriat trei mașini, câte una pe săptămână. Toate trei aveau deja 14-15 ani și toate trei aveau sub 10000 de km. Nici măcar nu apucaseră primul schimb de ulei.

Vorbim de mașini produse înainte de criza din 2008-2009 și nevândute pe care le-au luat mai apoi firmele de închirieri.

Mașinile astea sunt de regulă exploatate timp de 2-3 ani și apoi puse la vânzare pe piața de mașini la mâna a doua la niște prețuri destul de mici pentru starea în care se află. Mașini care ajung să aibă 17 ani cu 40000 de km. și care în funcție de nevoile proprietarului pot să mai ducă 10 ani fără probleme și fără reparații majore în afară de reviziile tipice.

III – Intervenționismul

Să-i impui unui antreprenor ce și cum să fabrice e intervenționism născut dintr-un comunism de cea mai joasă speță. Omul fabrică ceea ce se cere pe piață nu ce dictează statul, iar orice impunere de genul ăsta poate să aibă ca rezultat trei chestii, ambele nocive pentru economie:

  1. închiderea fabricii și disponibilizarea angajaților de care va trebui ulterior să se ocupe statul;
  2. reduceri masive la nivel de colectare de impozite;
  3. migrarea spre clandestinitate. Sunt sigur că cineva o să dea un folos instalației de producție și va produce clandestin piesele alea fără niciun fel de control de calitate sau garanție și le va comercializa clandestin. Chiar și fără intervenționismul statului e plină piața de piese contrafăcute, darămite după;

IV – Producția externă

Ce nu înțeleg Ursula și acoliții ei, sau cel puțin se fac că nu înțeleg, e că mare parte din producție de piese are loc în afara UE. Turcia și China fiind cei mai mari producători de piese auto pentru UE. În UE fabricile doar asamblează piesele alea. Ori chiar dacă te cheamă Ursula e imposibil să decizi ce poate sau nu să producă o fabrică din China sau din Turcia. Ăia vor produce în continuare ce li se va cere și se va face cel mai probabil contrabandă cu piese.

V – Compatibilitatea pieselor

Un număr enorm de mare de piese comune sunt compatibile. Plăcuțele de frână de la Logan sunt aceleași pe care l-au pus francezii pe Renault 12 în anii 70. Alternatorul de pe Vectra e identic cu ăla de la Seria 3. Filtrele de aer, de ulei, discurile de frână etc., majoritatea sunt compatibile între diverse motoare mai vechi sau noi.

Există chiar și mașini premium fabricate de Mercedes ce au același motor ca mașini nu chiar premium precum Peugeot.

E aproape imposibil să elimini din schemă piesele comune atât timp cât pe mașini mai vechi de 15 ani ce se asociază cu modelele cele mai vândute s-au folosit aceleași șasiuri și aproape aceleași piese la un număr infinit de modele.

VI – Proprietatea privată

O mașină e o proprietate privată, la fel ca și o casă. Plătești pe ea niște impozite an de an, ai plătit impozite la achiziție, plătești niște taxe, iar statul supraviețuiește încă datorită accizelor pe combustibili pe care le plătești fiindcă-ți folosești mașina. Cu cât o folosești mai mult cu atât plătești mai mult.

Cu greu poate să-ți impună ce să faci cu proprietatea ta privată. Cu greu poate să-ți impună să-ți duci proprietatea privată la fier vechi fără să-ți dea o compensație consistentă. De unde bani pentru atâtea compensații? De unde poliție și ingineri pentru atât control când cel puțin aici în Spania te programează pentru ITP peste 3 luni și se fac controale exhaustive în stradă odată pe an pentru că efectiv n-au oameni.

VII – Atelierele clandestine

Chiar dacă și-ar putea duce Ursula planurile la bun sfârșit vor apărea ateliere clandestine ce vor fabrica piese la comandă. Găsiți pe TikTok niște reel-uri de prin țări africane sau Afghanistan, Pakistan și alte stan-uri din astea unde nu există reprezentanțe auto, nu se găsesc piese la orice colț de stradă și unde atelierele mecanice au strunguri și alte unelte și cu ele fabrică piesele necesare. În cel mai rău caz acolo vom ajunge, fix ca în evul mediu contemporan, cu capul sus și nesupuși.