Un cetatean obraznic


Azi a aparut in Dacii Liberi un amplu interviu cu posesorul acestui blog. Vi-l redau mai jos cu permisunea celor de la Dacii Liberi unde gasiti multe alte articole interesante.

Un cetatean obraznic in opinia primarului
“La Sibiu persista un sistem invechit, de relationari si de teama fata de administratie”

Calin Blaga (foto) este un sibian ca multi altii. Multi altii care se implica in proiecte social-culturale dar despre care se vorbeste putin la ziar, la televizor. Nici nu s-ar putea exagera cu mediatizarea faptelor de de vitejie cata timp a reusit sa smulga de la primarul Iohannis titlul de „obraznicul public no. 1“ al Sibiului. Cum, de ce si pentru cat timp, vom intelege imediat.

Asa cum sti, in Sibiu daca esti membru al societatii civile si daca in-cerci sa vorbesti prea mult, sa aperi interesele locuitorilor din diferite zone sau din diferite paturi sociale si daca critici prin acest demers Primaria, nu neaparat primarul in sine, ajungi sa-l superi pe domnul primar. Iar eu l-am suparat in sedinta de Consiliu Local de la sfarsitul lunii iulie anul asta cand am solicitat consilierilor locali sa respecte legea. Acesta a fost momentul in care domnul primar Iohannis a avut o reactie nervoasa care l-a determinat sa afirme ca sunt un tip obraznic, un individ care trebuie sa taca in fata alesilor. Vorbesc aici de alesii din Consiliul Local Sibiu.

Alesi, sa ce?
Aici trebuie mai mult insistat. Ei au fost alesi sa administreze un oras pe un mandat de patru ani. Dar ei nu fac diferenta intre a administra si a conduce un oras. Pana la urma in actul decizional ar trebui implicati toti cetatenii, nu doar o data din patru in pa-tru ani. Ar trebui ca permanent sa fie consultat sibianul macar pentru ca legislatia altuala din Romania dar si practica europeana sustine ca implicarea cetatenilor in luarea deciziilor este foarte importanta.

Are consilierul local sibian competenta de a decide? Sau decide in cunostiinta de cauza?
Are atata competenta cat am si eu si orice cetatean din Sibiu, in sensul de compententa a bunului simt. Nu vorbim aici de o competenta profesio-nala. In Consiliul Local ar trebui sa functioneze in principal competenta bunului simt, in sensul ca cei de acolo au fost alesi sa reprezinte cetatenii din acest oras si interesele lor, dorintele, problemele sibienilor. In ceea ce priveste competenta profesionala aici intervin angajatii din Primarie, fie activistii din societatea civila specializati pe diferite domenii conexe administratiei. Chestiunea la ora actuala este ca actualul Consiliu Local ca si cel care a incheiat mandatul in luna mai s-a bazat exclusiv pe profesionistii din Primarie si excesiv pe dorintele primarului. Vorbesc aici despre Societatea Civila si despre ceilalti profesionisti din comunitate care nu conteaza. Este ca si cum cei de acolo, dupa ce au fost alesi, s-au inchis intr-un turn de fildes si decid pentru noi fara sa-i mai intereseze daca noi, cei care i-am trimis acolo dorim sau nu anumite lucruri. Practic si acest Consiliu Local se rupe de masele de oameni.

Sa vedem cateva exemple de decizii care nu tin cont de sibieni…
Evident voi incepe cu hotararea pentru care am fost facut obraznic. Consiliul Local Sibiu la initiativa primarului Iohannis a incalcat legea ordinii si linistii publice. Mai exact, in Romania numai la Sibiu terasele stra-dale au program pana la ora 23 si nu pana la ora 22 cum este legal. In mod evident terasele raman deschise mult pana dupa miezul noptii in dispretul locatarilor din zona centrala, majoritatea persoane in varsta. Am solicitat Consiliului sa respecte legea, am apelat la Prefectura … si nimic! Consiliul Local Sibiu este preocupat de alte probleme nu de cele ale sibienilor. Un alt exemplu de atitudine dipretuitoare la adresa sibienilor este dubla masura aplicata pentru acelasi lucru. Sibienii care locuiesc in centrul istoric au cerut acces gratuit in propriile curti, imediat dupa ce au fost puse barierele. Ei bine, nu. Ca o pedeapsa ca ei au casele in centru acum platesc taxa de acces. Noi nu suntem in Londra sau in marile capitale ale lumii sa ne permitem sa tratam cetateanul cu servicii de lux. Iar asta trebuie sa inteleaga Primaria. Cu cateva mii de lei la bugetul local, cat inseamna taxa adunata intr-un an nu se schimba fata orasului.

Si atunci cat de prost poate sa fie un Consiliul Local in ansamblul lui cata vreme incalca intentionat legea?
Chestiunea cu incalcatul legii, situatie pe care am demonstrat-o, trebuia sa fie atacata de Prefectura Sibiu in contenciosul administrativ. Din pacate, pana cand reprezentantul guvernului va actiona, decizia ilegala a Consiliu-lui Local aceasta ramane in vigoare, desi, repet, este ilegala. Este o fata a democratiei aplicate in Sibiu, un oras care se revendica a fi european.

Atunci, mai are Consiliul obrazul curat fata de cei care l-au votat sa le reprezinte interesele?
Parerea mea ca nici un Consiliu Local din Romania nu are girul bunu-lui simt atata timp cat este ales pe liste. Daca ar fi ales printr-un vot uninominal absolut poate. Dar asa, cat timp consilierii sunt alesi pe liste, iar in Consiliu intra cine vrea partidul, nu putem vorbi de un act de moralitate. Dar daca s-ar schimba legea iar pentru Consiliu Local ar fi aplicat sistemul votului uninominal absolut atunci am sti exact pe cine trimitem acolo. Un Consiliu Local nu trebuie sa fie format din partide care in mod evident reprezinta interese. In Sibiu consilierii voteaza cu privirea si sub privirea atenta a actualului primar. Adica ni-meni nu indrazneste sa exprime indo-ieli, sa puna intrebari cu privire la mo-dul in care se aplica legea la Sibiu. Principala problema este aceasta: nici unul dintre consilierii locali nu votea-za liber si in constiinta de cauza. Ei voteaza “pentru” sau “impotriva” dupa cum dicteaza partidul.

Iata o vaga atitudine dictatoriala in Sibiu, in Consiliu Local, in Primarie…
Eu tot spun de vreo doi ani de zile. Cine vrea sa ma asculte, cine vrea sa vada… Probabil ca istoria ne va arata asta nu peste multi ani. Sa nu o nu-mim dictatura, cred ca termenul de autocratie se potriveste mai bine. Aceasta forma autocratica de conduce-re in care primarul apare deasupra Consiliului Local, desi raportul este invers. Adunand lucrurile, aliniindu-le la o stare de normal, sunt putine sanse sa gasim un total onorabil, corect. Calculele exista, cifrele sunt la locul lor doar rezultatele, desi se vad, sunt indoielnice, incerte ca valoare. Ati vazut vreun consilier local sa ridice o problema legata de urbanism, de sta-rea precara a cartierelor, de costurile tot mai mari la apa? Cum se face ca aceste probleme nu se gasesc pe agenda consilierilor alesi? Consilierii reprezinta un partid, un grup de interese, iar oamenii dupa exprimarea votului sunt uitati. Este un joc perfid din care castiga evident numai cei alesi. Asta daca stau in rand, daca se supun ordinelor de partid.

In Consiliul dominat de consilierii FDGR, cum apreciezi prestatia partidelor care sunt, teoretic, in opozitie: PSD, PD-L, PNL?
In mandatul 2004-2008 am avut parte de o asa-zisa opozitie, pentru ca ce trebuia sa fie opozitie a lipsit. Daca ne uitam pe procesele verbale de la sedintele de Consiliu Local toate proiectele de hotarare au fost votate in 99% din cazuri in unanimitata. Adica toti au votat “pentru”. Timp de patru ani au fost foarte putine obiectii formulate de consilierii PD-L, PSD sau PNL fapt care nu
este normal.
In mod sincer sutin ca mi-e dor de un consilier gen doamna Dragutoiu sau de consilierii locali de pana in anul 2000, cand se batea cu pumnul in masa si nu se treceau hotararile pe bada rulanta. Cand nu se lasau proble-mele fara o rezolvare. Acum lucrurile se executa in stilul pompieristic, de fatada, oamenii vad ca se schimba cate ceva dar nu inteleg ca totul se face cu costuri uriase, iar calitatea este mediocra.

Care sunt metodele prin care cauti rezolvari pentru centrul istoric?
Din pacate, solutii pentru proble-mele din centrul istoric incearcam prin toate mijloacele legale. Dar principala tinta este legata de mobilizarea si con-stientizarea oamenilor cu privire la propriile drepturi si obligatii. In mod evident ei sunt primi interesati sa isi apere interesele, sa inteleaga ca problema vecinului de curte, de casa, de strada, de cartier este si problema lui. Ca un prim pas am reusit formarea unei asociatii de cartier aferenta centrului istoric, in care problemele mai multor localtari acum reprezinta o problema colectiva si este prezentata autoritatilor ca atare. Este bine ca tot mai multi oameni se regimenteaza in aceasta asociatie cartier intr-o forma activa sau intr-o forma pasiva. Prin demersurile facute prin intermediul asociatiei, prin petitii, interpelari directe in cadrul Consiliului Local, prin petitii adresate Primariei si altor institutii incercam sa rezolvam problemele cartierului.
Daca este sa vorbim de reusite… ele au fost minimale in sensul ca in prag de campanie electorala a fost redus abonamentul la accesul auto pentru locuitorii din centrul istoric, noi ceru-sem sa fie gratuit pentru ca este contrar legii. Pentru poluarea fonica s-a incercat mutarea concertelor rock iar asta s-a reusit dupa cum ati vazut, prin mutarea lor pe stadion si in cort. In ce priveste cluburile de noapte problema poluarii fonice ramane o problema. S-au dat amenzi insa Primaria refuza sa aplice legea in sensul retragerii autori-zatiei de functionare. Sunt multe pro-bleme de rezolvat in zona centrala, asa cum stiu ca sunt si mai multe in cartierele marginase ale orasului.

Care sunt reactiile administratiei la initiativa oamenilor de a se coordona pentru propriile probleme?
Majoritatea oamenilor sunt de varsta a doua si a treia in centru istoric. Daca la inceput pornesc cu toata energia lor pe parcurs incep sa se teama. Primesc tot felul de amenintari, telefoane de la inspectori din Primarie, suprinzatoare vizite la domiciliu iar unii chiar sunt tentati cu mici favoruri. Toate acestea conduc la o lipsa de coeziune totala, dar este important ca majoritatea locuitorilor din centrul istoric sunt uniti, mult mai uniti decat in orice alt cartier.
E dificil mai ales pentru ca te lupti cu un sistem destul de inrait, care are mereu dreptate, care stie mereu ce e mai bine. Vorbesc despre un sistem care functioneaza in si intre toate ins-titutiile statului. Institutiile nu se criti-ca si nu se sanctioneaza intre ele. Daca te plangi la Autoritatea de Sanatate Publica ca se incalca legea pe po-luarea fonica iti da dreptate dar iti spune si ca poate amenda Primaria, ca nu se poate … Adica, de ce nu poti sa amendezi Primaria daca nu respecta legea? De cand Primaria a devenit ceva intangibil? Legea la Sibiu cand e vorba de institutii si de potentati financiar nu se aplica din teama sau pentru ca este un sistem invechit, de relationari si de teama fata de administratie, fata de tot ceea ce se numeste autoritate.