Sistemele de cautare de zboruri sunt partial inutile

Screen Shot 2015-07-08 at 11.08.37

M-am apucat sa scriu pe tema asta nu doar pe baza experientelor mele cu sisteme gen edreams.com sau vola.ro ci si in urma unui articol la care a dat share un prieten pe Facebook.

Pe scurt, articolul in cauza vorbeste despre o „metoda” de a localiza zboruri de legatura ieftine folosind un nou feature al vola.ro si care teoretic presupune injumatatirea costurilor de zbor.

Am sa fac abstractie de faptul ca articolul la prima vedere e advertorial si ca metoda de viralizare merge pe principiul „please share” si am sa va lamuresc putin de ce abordarea asta e gresita de la bun inceput.

In primul rand din putina mea experienta de viata am invatat faptul ca atunci cand umblii dupa ieftineala si chilipiruri ai mai degraba sansa sa cheltui mai mult decat valoreaza deranjul in sine si decat ai cheltui pe acelasi lucru, dar platind pretul corect. In primul episod din Cooperativa „scara de bloc” am dat exemplu concret cum am ajuns sa cheltuiesc mai mult pe termen lung din dorinta de a economisi.

In al doilea rand fiecare agregator de zboruri foloseste un sistem centralizat numit SkyScanner si singurul lucru care difera intre „oferta” lor si tariful de pe site-ul companiei aeriene sunt comisioanele incasate de agregator si discounturile oferite de companie catre agregator. Desi nimenu nu vorbeste de aceste comisioane, ele exista si pe deasupra au mai fost declarate si ilegale de UE.

Astfel, autorul articolului de mai sus foloseste un exemplu de pe vola.ro pentru a face o comparatie intre un zbor de la Bucuresti in Tenerife cu doua escale, la Londra si Madrid ce presupune un cost de 390 euro fara comisioane si o durata totala a escalelor de aproximativ 10 ore. Acum intrebarea pe care mi-o pun eu in cazul asta e cine oare ar merge intr-o destinatie de vacanta facand doua escale, una la Londra si una la Madrid cand din Madrid si Barcelona sunt zboruri zilnice in Tenerife, iar din Bucuresti la Madrid si Barcelona e cel putin un zbor zilnic pe toata perioada anului.

390 de euro e mult? Pai e mult pentru ca sunt 3 zboruri si 3 zboruri presupun plata taxelor aeroportuare pe 3 aeroporturi diferite. E si normal ca tariful sa urce asa de sus.

Alternativa gasita de cel ce a publicat articolul, folosind functia „minune” a vola.ro costa aparent 131 de euro si daca in primul caz zborul se facea cu British Airways care nu-i un low cost si are putin mai mult spatiu intre scaune, da si ceva de mancare inclus in pretul biletului (pentru cele 3 zboruri), in al doilea caz vorbim de RyanAir si EasyJet care au foarte inghesuite scaunele si care nu-ti dau nimic fara bani, uneori nici macar un zambet.

Probabil ca alternativa asta era viabila, doar ca presupune o escala de 25 de ore si mai presupune ca sosirea in Milano (unde e escala) sa se faca pe un aeroport, iar plecarea a doua zi de pe alt aeroport. Ori asta ridica o serie de probleme si semne de intrebare.

In primul rand fiecare aeroport e situat la periferie si la o distanta considerabila fata de celalalt pentru ca-i absurd sa pui trei aeroporturi unul langa altul si astfel sa aterizezi intr-unul si sa trebuiasca sa pleci din altul inseamna ca e nevoie sa strabati tot orasul.

Ori romanii nostri cu limba de lemn nu se vor descurca asa usor sa gaseasca un autobuz direct care sa-i ia dintr-un aeroport si sa-i duca in altul. Vorbesc de autobuz pentru ca alegand varianta asta se presupune ca omul vrea sa calatoreasca low cost.  Poate sa mearga la „sigur” cu un taxi si sa plateasca chiar si 30-40 de euro pentru deranj taximetristului nu?

Dincolo de asta vorbim de 25 de ore. Oare de dragul economiei la zbor calatorul nostru o sa doarma ca un aurolac in aeroport pentru ca o noapte intr-un hotel din apropiere costa 30-40 de euro si e prea scump?

La asta se mai adauga si mancarea pentru ca timp de 24 de ore un om normal mananca de minim 3 ori. Ce face? Merge la restaurant si lasa 30-40 de euro si acolo pentru cele 3 mese sau isi face pachetel din tara cu mancare la bagajul de cala suficient cat sa nu moara de foame in timp ce sta ca un aurolac in aeroport?

Goana asta dupa chilipir face rabat la calitate evident si nu e profitabila decat pentru agregatorul de zboruri care-si ia acolo comisioane pentru ca a oferit cea mai ieftina si mai buna ruta. Din pacate nu-i deloc asa.

M-am uitat de curiozitate in stilul meu dupa zboruri, adica verificand cu agregator de zboruri locatia de escala si apoi cautand zborurile separat cu fiecare companie in parte.

Daca tot vorbim de low-cost am ales BlueAir pentru un zbor Bucuresti – Barcelona, pe data de 23 noiembrie 2015 cum daduse respectivul exemplu:

Screen Shot 2015-07-08 at 10.49.20

 

Zborul costa 42,90 euro fara taxele aditionale, gen loc, bagaj si check-in care mai presupun vreo 30 de euro (apropo, la exemplul „ieftin” de 131 de euro bagajele, locul si check-in-ul nu sunt incluse deloc si fiind doua zboruri cu doua companii low cost se mai adauga vreo 30 de euro pentru fiecare, adica alti 60 de euro peste cei 131). Aproximativ o ora mai tarziu exista un zbor de legatura. E drept ca avand bagaj la cala si trebuind sa faci check-in orice interval orar sub 1 ora jumate e destul de riscant si poate duce la pierderea zborului de legatura daca primul zbor intarzie (cum e normal la noi):

Screen Shot 2015-07-08 at 11.03.35

Chiar si asa, cine nu e dispus sa riste poate sa aleaga varianta mai tarzie a aceluiasi zbor ce include la 131 de euro si bagaj la cala si loc:Screen Shot 2015-07-08 at 11.08.37

 

Costul total cu zborurile astea urca la aproximativ 210 de euro (cu toate taxele), fata de cei 390 ai British Airways, si fata de cei 191 (131 zborul + 60 bagaje, lock, check-in) de la exemplul mai ieftin cu escala de 25 de ore, dar presupune o singura escala fara sa fie nevoie sa parasesti aeroportul sau sa iti petreci 25 de ore intre zboruri. Si daca e sa alegi cele 8 ore de escala sunt sigur ca-i mai avantajos decat sa cheltui in Milano pe taxi, pe mancare si pe cazare aceeasi bani.

Desigur zborul respectiv e calculat in noiembrie cand e cam extra-sezon si cand sunt foarte putine optiuni de zbor. Chiar si asa nu suficient de putine incat o ghidusie implementata de un agregator sa ofere solutia ideala.