Oamenii nu vor sa faca bani #2

_DSC1168

Sau mai bine zis nu vor sa munceasca ca sa castige un client.

Probabil ca ati observat ca n-am mai scris aproape nimic in ultimele doua saptamani. Am scris de fapt niste drafturi pe care nu le-am terminat inca fiindca mi-am pierdut din idei si am stat destul de prost cu timpul.

Long story short! Saptamana ce tocmai se incheie a reprezentat pe plan local "saptamana internetului" (despre care am sa va spun cateceva intr-un articol urmator) si cum activez in domeniu m-am decis sa particip si eu.

Initial m-am inscris ca vizitator, insa organizatorii m-au trecut la scurt timp pe lista de colaboratori ceea ce a presupus ca la un moment dat a trebuit sa iau microfonul si sa le spun participantilor cateceva despre mine si domeniul in care profesez.

Cum devenisem peste noapte din simplu vizitator un colaborator a trebuit sa am la mine carti de vizita pe care sa le impart celor care vor sa stabileasca contacte si sa tina legatura sau sa ma coopteze in cadrul altor proiecte. Numai ca miercuri dimineata am constatat ca mai am foarte putine carti de vizita (sub 30) si ca sunt foarte vechi, facute in 2013 asa ca primul lucru pe care l-am facut a fost sa contactez firma de print care sponsoriza evenimentul si sa le cer o oferta de pret pentru 1000 de carti de vizita pe care le voiam evident in aceeasi zi.

Mi-au raspuns la email dupa aproape doua ore si dupa ce am dat un telefon sa intreb daca au primit comanda mea si pot s-o onoreze. Habar n-aveau daca pot s-o onoreze sau nu asa ca mi-au raspuns la o ora dupa ce am sunat, mi-au dat un pret foarte bun, dar mi-au garantat livrarea cel mai devreme a doua zi.

Le-am raspuns cerandu-le sa prioritizeze daca e posibil macar 200 in ziua respectiva pentru ca imi e suficient si in acelasi timp am solicitat o noua oferta printr-o prietena la o firma cu care lucra respectiva. 

Cea de-a doua firma care incheia programul de lucru la ora 15:00 a dat un raspuns abia pe la 14:00 desi solicitarea s-a facut in jur de 10:00 in care spunea ca n-are cum sa onoreze comanda respectiva. 

Pe la 14:30 a raspuns si a prima firma care dupa vreo 3 ore de la a doua solicitare mi-a comunicat faptul ca e posibil sa-mi onoreze comanda partiala daca le trimit DTP-ul. Cu 15 minute inainte de a ajunge la eveniment sun la prima firma unde mi se comunica faptul ca e imposibil sa-mi onoreze comanda partiala si ca mi-ar putea totusi furniza 100 de carti de vizita la o ora dupa inceperea evenimentului. Am refuzat si mi-am vazut de drum pentru ca am lucrat cativa ani si stiu cam cum si cat dureaza astfel de treburi.

Acolo unde totul se face manual, sa tiparesti 200 de carti de vizita si sa le tai la ghilotina manuala iti ia cam o ora jumatate pe cand acolo unde taierea se face cu ghilotina automata, digitala vorbim de realizarea a 100 de carti de vizita in 15-20 de minute maxim.

In alta ordine de idei, de tiparit puteam sa le tiparesc si eu, dar nu-mi permiteam luxul de a sta sa le tai la ghilotina manuala pe care o am.

Stiu, cartile de vizita pot sa para o comanda mica, totusi desi imi trebuiau maxim 200 de bucati am dat comanda de 1000 fiindca stiam ca exista indivizi care refuza comenzi mici, mai ales in regim de urgenta, fiindca li se par neprofitabile. Genul asta de oameni sunt de obicei ingusti la minte si nu inteleg ca interesul ar trebui atragerea si pastrarea clientului printr-o prima impresie de necontestat.

In fine, cine sunt eu sa-i invat pe altii cum sa-si conduca propriul business.

Hold on! Ca povestea nu se opreste aici.

In timp ce eram la eveniment am luat legatura cu un cunoscut care avea ceva firma de print si personalizari si l-am intrebat daca face si carti de vizita. Mi-a confirmat, i-am cerut o adresa de mail si o estimare de pret. Deja nu ma mai grabeam, dar voiam sa le fac ca sa le am facute. Si cum stiam ca respectivul face si niste tricouri l-am intrebat si de tricouri si de etichete autoadezive pe vinil. 

Mi-a raspuns ca-i ocupat si nu-mi poate face oferta, dar ca ma suna el a doua zi sa discutam mai in detaliu.

Nu m-a mai sunat…

Spre seara i-am scris un email amintindu-i ca am vorbit pe chat-ul de Facebook, ca a promis ca ma suna si nu m-a mai sunat si ca vreau o oferta de pret pentru diverse servicii. 

Dupa cum probabil v-ati dat deja seama, nu mi-a raspuns nici pana azi si evident nici nu l-am mai "deranjat".

In alta ordine de idei, ca tot suntem la subiectul asta. Un cunoscut de-al meu distribuie produse romanesti peste mari si tari. Pe bune, omul are o firma prin care importa produse romanesti de la diversi producatori si le furnizeaza apoi unor magazine romanesti din diaspora si (dupa cum sustine el) persoanelor private care solicita.

I-am facut si eu o comanda in urma cu vreo saptamana, i-am cerut sa-mi faca calculul cu tot cu livrare, sa-mi comunice suma totala si un cont ca sa-i fac plata. Mi-a promis ca pe seara o sa-mi trimita si ca vineri dupamiaza urmeaza sa se faca livrarea, trei zile mai tarziu nu mi-a mai zis nimic asa ca i-am cerut din nou suma totala si contul ca sa-i fac plata. Din nou mi-a spus ca pe seara si nu mi-a mai trimis nimic.

Vineri dimineata, vazand ca n-am nicio noutate de la el l-am intrebat daca se face sau nu livrarea si mi-a spus ca am inteles gresit, ca livrarea avea sa se faca de pe o saptamana pe alta (desi eu dadusem comanda cu o saptamana inainte) si ca pe miercuri s-ar face livrarea. Asta desi conversatia anterioara de pe chatul de Facebook il contrazice. Oricum, probabil ca "frumos" din partea mea ar fi sa abordez problema in acelasi fel si in momentul livrarii sa raspund ca "diseara" si sa nu fac absolut nimic. Nu?

Mno' si acum ca v-am spus toate astea musai sa va pun si o poza cu privelistea de care am avut parte zilele astea: