Oamenii care vor sa se priceapa la toate

Postarea asta nu-i despre cei care cred ca se pricep la toate si cred ca totul se poate repara cu o sarma si un patent ci despre cei care vor sa se priceapa la toate si care reprezinta o categorie distincta de oameni.

Atunci cand faci suport tehnic in IT ai parte involuntar de fel de fel de oameni. Unii la fel ca cel despre care scriam anterior vor crede ca totul se poate repara si vor avea pretentia sa repari pe bani putini, in timp ce altii (majoritatea) vor incerca sa inteleaga ceea ce le spui atunci cand le explici de ce nu recomanzi o reparatie sau un produs si vor merge pe mana ta bazandu-se in primul rand pe experienta ta in domeniu si intelegand ca in fond atunci cand platesc un serviciu platesc de fapt pentru ceea ce cunosti inainte sa plateasca pentru ceea ce oferi.

Insa exista si o a treia categorie de oameni, care dupa ce apeleaza la tine cu o problema pe care le-o rezolvi rapid si bine iti cer sa-i inveti si pe ei ca sa se descurce singuri pe viitor in cazul in care reapare problema. Desigur atunci cand vine vorba de hardware de multe ori situatia asta nu se aplica, insa am constatat ca se aplica destul de des in cazul managementului siteurilor.

De cateva ori mi s-a intamplat sa-i resuscitez unui client un site dupa ce codul arhaic de Joomla, Moodle sau MediaWiki (printre altele) a refuzat sa functioneze cu o noua versiune de PHP sau sa-i diminuez impactul unui atac de spam, bruteforce sau SQL injection asupra siteului si la final cand problema a fost rezolvata m-am trezit ca imi cere clientul sa-i explic ce am facut ca sa rezolv problema pentru ca vrea ca pe viitor sa se descurce singur.

Acum, inainte de toate sa-i ceri unui profesionist indiferent de domeniul in care activeaza sa-ti explice ca la scoala ceea ce a facut sa-ti rezolve problema e din start o lipsa crasa de respect fata de profesia lui. Evident ca fata de el ca om e discutabila lipsa de respect, insa inainte de toate e o lipsa de respect fata de profesia lui pentru ca in fond omul ti-a rezolvat problema asa cum a promis.

Apoi sa crezi ca omul respectiv are in vreun fel obligatia morala sa-ti explice tie ce a facut nu e decat o mare iluzie pentru ca in fond profesionistul are ca unica obligatie morala sa rezolve problema exact asa cum se lauda cand iti vinde un serviciu sau altul.

Si totusi oameni dinastia exista si mi s-a intamplat adeseori sa dau peste ei, si fiecare dintre ei m-a pus in situatia incomoda de a explica faptul ca ceea ce am facut rezolva o problema izolata si ca in eventualitatea unor alte probleme similare s-ar putea sa nu mearga aplicata aceeasi solutie ci o sa fie nevoie de o analiza tehnica amanuntita. Analiza ce desigur se poate face doar de cineva care are cunostintele si experienta necesare s-o faca.

Dupa cum era de asteptat pe multi i-a nemultumit raspunsul asta pentru ca e de porc sa ti se sugereze intr-o maniera eleganta faptul ca esti nesimtit pentru c-ai intrebat si prost pentru ca intrebi asa ceva cand e cat se poate de evident ca nu ai cunostintele necesare ca sa te descurci singur intr-un domeniu pe care nu-l stapanesti. Dar in acelasi timp e absurd sa te astepti la alt raspuns.

Oamenii care vor sa se priceapa la toate

1
Lasă un răspuns

1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
newest oldest most voted

Urăsc oamenii ce caută întotdeauna căi mai ‘ieftine’ pentru a-şi rezolva problemele.
Se dau atotştiutori, fac respectiva treabă, iar când îşi dau seama că au făcut un rahat vin în genunchi să îşi ceară scuze.
Problema e că nici în al 12-lea ceas nu îşi vor recunoaşte greşeala.

Este ok să ştii să te descurci, dar uneori pur şi simplu sunt unii care te-ar putea ajuta mai mult, bineînţeles pe mai mulţi bani.