Masinile vechi si primarii cu mintea in colturi

Morning coffee on the city street

Am citit zilele astea doua articole apropo de interzicerea sau suprataxarea masinilor pentru a reduce contaminarea din marile orase si cu greu pot sa fiu de acord cu abordarea primarilor intr-un astfel de context. Va las cele doua articole aici si aici in cazul in care sunteti curiosi pe subiect, desi probabil il stiti deja.

Din ambele articole reiese clar faptul ca marea problema a oraselor, in ceea ce priveste contaminarea, e existenta unor masini mai vechi de 10 ani care tranziteaza anumite zone si care polueaza excesiv de mult. Si probabil ca asa e, daca e sa luam o masina individuala veche si s-o comparam cu alta mai noua, numai ca prin marile orase 1000 de masini vechi care doar tranziteaza un bulevard pana la un loc de parcare contamineaza infinit mai putin decat o flota de autobuze vechi care functioneaza 24/7.

Pentru primari e foarte usor sa arate cu degetul spre proprietarii de masini care pur si simplu nu-si permit sa-si schimbe masina ca pe sosete datorita faptului ca sunt cocosati de taxe inutile si sa impuna taxe peste taxe ce n-au alt rezultat decat saracirea si mai mare a celor vulnerabili.

E mult mai greu sa se uite in propria ograda si sa vada ca, in afara de metrou, toate mijloacele de transport in comun reprezinta o problema foarte grava mai ales pentru ca multe dintre ele au si peste 20 de ani vechime.

Aici in insula singura posibilitate prin care se caseaza vreun autobuz survine in momentul in care autobuzul respectiv arde ca o torta in trafic. Si se intampla sa arda destul de des, cel putin in ultimii trei ani au ars vreo 8 autobuze pe aici in timp ce isi faceau cursele obisnuite. Desigur, au ars pentru ca sunt atat de vechi si probabil atat de petecite incat atunci cand cedeaza e permanent.

Din fericire n-au fost niciodata victime, insa din pacate asta e singurul mod in care primaria reuseste sa scape de autobuzele vechi pentru ca de cumparat autobuze noi n-au niciodata bani si nu e niciodata o prioritate reala, desi la orice sindrofie hipstereasca toti sunt de parere ca trebuie facut ceva pentru protectia mediului, ceva care sa incurajeze cetatenii sa lase masinile acasa.

Iar acel ceva reprezinta mereu introducerea unei noi taxe care nici macar nu se foloseste pentru inlocuirea si modernizarea transportului in comun ci pentru cine stie ce alte sindrofii hipsteresti – unde toti se dau ingrijorati de soarta mediului inconjurator, insa niciunul nu face absolut nimic – prin care se sifoneaza banii stransi de pe astfel de taxe.

Asa ca, data viitoare cand o sa auziti de vreun primar ce vrea sa introduca o taxa ca sa previna contaminarea, sa faceti bine sa va uitati cam cat de vechi e parcul auto al mijloacelor de transport in comun si-o sa intelegeti cat de incompetent e primarul respectiv.