Dronele si proasta reglementare

Observ din ce in ce mai des ca utilizarea dronelor, cel putin in Romania e prost reglementata. In Spania deocamdata nu exista o lege adoptata care sa reglementeze utilizarea dronelor, insa exista un ordin de ministru (ordonanta de urgenta) prin care se specifica o normativa provizorie privind utilizarea lor.

Astfel, datorita acestei normative utilizarea dronelor de agrement este interzisa in toate zonele unde ar putea aduce prejudicii celorlalti. In acest fel utilizarea dronei s-a interzis si in cadrul zonelor urbane, si in cadrul zonelor de agrement gen plaje atunci cand acestea sunt populate si mai ales pentru filmarea de evenimente, gen concerte si/sau partide sportive.

Desigur, exista o sumedenie de posesori de drone care fie nu stiau limitele impuse de legislatie, fie le stiau si s-au crezut mai presus de lege si datorita acestui fapt, in Spania s-au dat pe parcursul lui 2015 amenzi totale de 185000 de euro pentru utilizarea dronelor in afara cadrului legal.

Tin minte cum se codeau unii in trecut asupra faptului ca legislatia romaneasca ii obliga sa-si inregistreze dronele si cum se dadeau de ceasul mortii asupra absurditatii unei astfel de cerinte. Probabil ca nu i-au inteles rostul sau n-au vrut sa-i inteleaga rostul unei astfel de cerinte, insa chiar si asa legislatia in domeniu in Romania lasa de dorit pentru ca unul dintre motivele pentru care utilizarea dronelor in zonele populate ar trebui reglementata mai strict e pentru ca dronele pica.

Dronele si proasta reglementare  A picat una si la Universitate in timpul protestelor din iarna si a picat una si la Sibiu in timp ce filma mitingul de “7000” de persoane.

Si exemplele astea doua sunt elocvente pentru a intelege ca dronele sunt jucarii destul de periculoase care in opinia mea n-ar trebui sa fie accesibile asa usor oricui sau in orice conditii. Desigur, cel caruia nu i-a picat sau nu i-a scapat de sub control niciodata drona nu stie despre ce vorbesc si cu siguranta m-ar contrazice. La fel si cel care nu stie pe ce principiu functioneaza drona sau care ii sunt limitele de functionare.

Sa recapitulam motivele pentru care reglementarea privind utilizarea dronelor de agrement e imperios necesara cat mai curand posibil:

  • Drona e periculoasa din doua motive, in primul rand datorita greutatii si in al doilea rand datorita elicelor. Daca pentru elice exista protectii, in ceea ce priveste greutatea povestea e alta si o drona care cantareste 1 kg. e periculoasa la orice ora atat timp cat zboara deasupra multimilor.
  • Dronele cad destul de des datorita componentelor. In general producatorii garanteaza componentele din drone pentru maxim 6 luni de zile (da stiu, si pe mine m-a tinut aproape doi ani pana sa cada) si tocmai de aceea fiabilitatea dronei trebuie testata mai ales cand e exploatata la maxim. In cazul meu un defect al unei celule de baterie facea ca drona sa raporteze subit 7% din baterie si sa “coboare” ca un bolovan. A facut-o pe-o plaja goala si n-a pus in pericol pe nimeni.
  • Stabilitatea dronei e inselatoare de cele mai multe ori. Am testat DJI Phantom in conditii de rafale de vant ce atingeau si 27 km./h si a fost suficient de stabila si controlabila in orice moment. Problema intervine in zonele unde se formeaza curenti de aer si unde teoretic nu-i recomandat sa folosesti drona. Desigur multi nu inteleg riscurile pe care le impun conditiile meteo si au impresia ca drona o sa zboare in orice conditii.
  • Experienta conteaza mereu. La fel ca si in cazul soferiei, experienta e un factor important pentru ca un utilizator de drona fara experienta face intotdeauna greseli de incepator. O spun eu pentru c-am facut destule, iar drona mea s-a izbit de capite de fan, si-a rupt o elice de stanci si a aterizat fortat de cateva ori pentru a nu se izbi de stanci.  Toate astea m-au ajutat in doi ani de zile sa inteleg destul de bine unde gresesc si cum ar trebui sa abordez o situatie anume. Tocmai de aceea, zborurile mele au loc pe plaje goale, campuri sau terenuri virane unde nu risca sa puna in pericol pe nimeni.

Probabil va intrebati ce-i lipseste legislatiei actuale in Romania si nu numai. Ei bine, datorita pericolului pe care-l presupun, dronele si utilizarea lor ar trebui reglementate asemeni autoturismelor pentru ca pana la urma la fel cum poti sa-l calci pe unul pe trecere cu masina, poti sa-l bagi in coma sau in spital daca-i pica drona in cap.

Tocmai de aceea sunt sigur ca in maxim 5 ani, legislatia in domeniu se va modifica la nivel european si ca cei ce doresc sa foloseasca o drona vor avea nevoie de permis in acest sens. Permisul respectiv probabil se va obtine asemeni celui pentru autoturisme, unde cel ce doreste sa utilizeze o drona o sa fie nevoit sa faca dovada ca stie legislatia in domeniu (trecand un examen) si sa fie suficient de stabil psihic. Desigur dronele vor avea cel mai probabil un numar de inmatriculare si vor purta un cip de identificare pentru ca in cazul in care sunt folosite la infractiuni sa fie usor de identificat.

Stiu ca pentru multi, ceea ce am scris mai sus poate parea utopic, insa la fel s-a intamplat si in cazul autoturismelor, al avioanelor si al barcilor. Utilizarea lor a fost la liber pana s-a constientizat pericolul pe care-l presupun atunci cand nu sunt utilizate de cine si cum trebuie.

4
Lasă un răspuns

3 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
newest oldest most voted

[…] in urma cu ceva vreme despre proasta reglementare in domeniul utilizarii dronelor si n-a trecut mult timp pana sa aflu ca in Spania incepand cu acest […]

Ideea ca zborul cu drona e periculos e valabila doar in cazul in care zboara deasupra unei zone populate. Eu as vrea sa-mi cumpar una si sa filmez doar peisajele din munti, lucru care nu reprezinta nici un pericol pentru nimeni. De asemenea filmarea unei nunti intr-un mediu privat (curte) la o altitudine mica 10-20m iar consider ca trebuie lasat la latitudinea celor prezenti daca reprezinta sau nu pericol.

[…] De altfel si mie imi place sezonul asta pentru ca pot sa ies pe la plaja cu zmeul. […]