De ce se inchide goo.gl?

Am vazut in utlima perioada o gramada de oameni preocupati sau chiar recalcitrati pe faptul ca Google inchide un alt serviciu gratis, adica goo.gl.

Multi nu par sa inteleaga faptul ca nimic pe lumea asta nu e gratis si ca cineva plateste de fapt pentru ca un anumit produs sau serviciu sa fie gratis pentru altii.

Pentru majoritatea, preocuparea primordiala are de-a face cu cantitatea de link-uri de afiliat si link-uri date pe social media care aduceau trafic si ofereau ceva statistici cu ajutorul goo.gl. Toate acele link-uri sunt supuse unui risc din acest moment. Da, stiu, Google a zis ca link-urile raman active, dar n-a specificat nici pentru cat timp si nici daca le garanteaza integritatea intr-un fel.

In contextul dat se impun doua intrebari pe care am sa incerc sa le lamuresc mai jos.

De ce se inchide goo.gl?

Pentru ca nu e profitabil, niciodata n-a fost si pentru ca presupune o serie de resurse hardware, financiare si umane din ce in ce mai mari fara sa aduca profit in vreun fel.

Nevoia de intretinere, mentenanta si supraveghere creste direct proportional cu numarul de link-uri scurtate asa ca daca la inceput era vorba de un singur server uitat intr-un colt al datanceter-ului, acum cu cel putin miliarde de link-uri scurtate e nevoie de un cluster ce presupune costuri destul de mari pentru intretinere, supraveghere si depanare.

Apoi pentru ca se face prea mult spam si se incearca extrem de multe fraude cu ajutorul sistemelor de scurtare de link-uri.

Dupa ce am pus zpoz.net inapoi m-am trezit din senin cu vreo 2000 de link-uri pe el, link-uri pe care eu nu le-am scurtat. M-am uitat peste ele si am constatat ca majoritatea reprezentau SEO spam si erau probabil folosite in comentarii sau pagini de SEO spam. Apoi urmau cateva link-uri de afiliat si chiar si niste link-uri ce duceau la pagini de phishing.

Am pierdut juma’ de zi ca sa le sterg, iar apoi mi-am dat seama ca era degeaba pentru ca in fiecare zi aveam cel putin 100 de astfel de link-uri create, iar asta se intampla la un link shortener necunoscut si fara niciun fel de promovare. Nici nu vreau sa ma gandesc ce volum de link-uri de spam si frauda sunt create pe sistemele publice si ce munca colosala prespune dezvoltarea de algoritmi care sa le blocheze si mai ales revizuirea manuala a celor care trec de astfel de filtre.

In cazul meu solutia a fost mai simpla, am blocat la nivel de API toate IP-urile mai putin al meu, iar in felul asta scap atat de sistemele de automatizare cat si de tentativele manuale de a scurta link-uri malitioase prin zpoz.net.

De ce link-urile sunt supuse unui risc?

Problema cu sistemele publice si gratuite (desi treaba asta se aplica uneori chiar si la alea cu bani) e ca nu stii cand or sa dispara si or sa-ti iroseasca munca. Asa ca eu atunci cand mi-am dat seama de treaba asta am decis ca daca e vreodata sa-mi fie irosita munca mai bine sa se intample din vina mea si nu din a altora, iar in acest fel am ales sa am totul self-hosted.

Un alt motiv pentru care am ales un sistem self-hosted e pentru a gestiona mai bine link-urile moarte. 

Dar Google a garantat ca o sa mentina link-urile! Da, a garantat, dar n-a specificat in ce conditii si pentru cat timp.

E posibil ca Google sa implementeze un nou algoritm de curatare si sa elimine milioane de link-uri (pentru a face downsizing) pe baza unor criterii discretionare, iar apoi sa invoce faptul ca au scanat si eliminat toate link-urile care nu corespundeau cu termenii si conditiile de utilizare a sistemului.

Sau poate ca Google o sa elimine intretinerea de hardware si software a sistemului de pe ordinea de zi a angajatilor, iar peste cateva luni, un sistem care nu e intretinut poate sa crape, pierzand astfel milioane de link-uri.

Tocmai de aceea, e recomandat sa incercati sa utilizati doar solutii self-hosted si sa eliminati pe cat posibil dependenta de solutii gratuite in astfel de cazuri. Asta desigur daca munca voastra conteaza catusi de putin pentru voi.

O lista foarte bine documentata si actualizata de resurse self-hosted gasiti aici. Iar pe reddit gasiti o comunitate dedicata acestui subiect.

De ce se inchide goo.gl?

6
Lasă un răspuns

3 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
newest oldest most voted

Exact la o soluție de genul ăsta m-am gândit și eu după ce am văzut anunțul Google. N-am făcut prea multă cercetare să văd ce și cum să folosesc, dar YOURLS mi se pare ok la o primă vedere. Tu ce soluție ai folosit? (Edit: acum am văzut că ai ales Polr).
Iar pentru implementare, un VPS de la Aruba la 1€ pe lună cred că e mai mult decât suficient.

Off: tot n-ai activat abonarea la comentarii? 🙂

Eu am folosit goo.gl de mai multe ori, cand faceam campanii de Facebook Ads pentru diversi clienti. Acum, sincer sa fiu, nu mi-a placut niciodata pentru ca metricii aia pe care ti-i afiseaza el (n.r. numarul de click-uri) sunt complet eronati din toate punctele de vedere. Nu pot spune ca e mare paguba, ca exista multe alternative pentru un astfel de serviciu.

Self-hosted, adică bitly cu domeniu propriu parcat acolo. Puțini cred că se obosesc să facă mai mult de atât.