Consumul e argument suprem?

Dupa ce am citit diverse postari si articole pe seama domeniului auto si mai ales a neplacerilor unora in ceea ce priveste masina pe care si-au luat-o si dupa ce am scris si eu in urma cu cativa ani o postare pe tema asta, constat fara prea mare uimire faptul ca in Romania consumul e inca argument suprem atunci cand se ia in calcul achizitia unei masini.

Ori in opinia mea, achizitia unei masini trebuie facuta pe baza urmatorilor factori in ordinea importantei:

1. Perioada maxima de exploatare a masinii

Unii isi cumpara o masina sa-i tina toata viata, altii sunt decisi s-o schimbe dupa 2-3 ani – perioada asta echivaleaza evident si cu perioada in care costul total cu achizitia urmeaza sa fie amortizat pentru ca masina nu mai e de mult un lux ci un accesoriu

2. Costul pieselor de schimb

Masina nu e eterna, ea o sa se strice mai devreme sau mai tarziu si piesele trebuiesc inlocuite si astfel costul pieselor trebuie sa fie unul accesibil pentru bugetul proprietarului pentru ca nu-ti poti permite anual reparatii de 5000 de lei cu salar de 1000 pe luna.

3. Drumurile pe care urmeaza sa circule masina cel mai des

E drept ca n-ai cum sa stii pe unde te vor purta rotile masinii peste cateva zile, luni sau ani, dar cu siguranta stii pe unde o sa mergi cel mai des – la tine pe strada si la tine in oras – si astfel iti poti face o idee cam la ce sa te astepti. Daca primarul ti-e hot si drumurile sunt praf vei merge mai des in service decat unul care circula pe drumuri intretinute si astfel ajungi la punctul 2 de mai sus.

4. Puterea masinii

75 de cai putere sau 150? Asta e intrebarea si raspunsul trebuie sa fie dat de punctul 3 de mai sus. Daca n-ai autostrazi si circuli pe drumuri de tara sau pe drumuri asfaltate unde la fiecare 5 metri dai de-o groapa n-ai ce face cu 150 de cai. Pur si simplu n-ai ce face si daca 75 sunt prea putini cel mai probabil 90 iti sunt suficienti.

5. Siguranta rutiera

Daca e sa comparam numarul accidentelor mortale cu numarul masinilor de pe sosele am constata faptul ca in ciuda drumurilor proaste, in ciuda soferilor ucigasi mentinuti pe sosele de politisti corupti sau legi proaste si in ciuda experientei noastre de mii, zeci sau sute de mii de km. parcursi fara nici un accident, exista intotdeauna riscul ca sa fim implicati intr-un accident fara voia noastra. Astfel gradul de stabilitate, raspunsul masinii in situatii limita si dotarile de securitate sunt niste factori primordiali ce trebuie luati in calcul.

6. Dotarile standard versus dotarile extra

Fiecare fabricant de autoturisme are o politica proprie in ceea ce priveste dotarile standard. La Dacia spre exemplu cand mi-am cumparat eu Loganul din dotarile standard lipsea sistemul de servo-directie (!?) si pentru el trebuia sa platesc 500 de euro in plus. In ziua de azi, dotari precum airbag-uri, geamuri electrice, franare si directie asistata sau chiar si aer conditionat ar trebui sa faca parte din pachetul standard al fiecarei masini. Cand iesi dupa paine parca nu te deranjeaza asa tare lipsa aerului conditionat, insa cand faci cateva sute sau mii de km. la 40 de grade cu siguranta de deranjeaza asa ca dotarile de baza sunt extrem de importante.

7. Nevoile si problemele pe care le avem

Daca locuiesti intr-un oras aglomerat unde locurile de parcare sunt un lux nu-ti lua masina cea mai lunga si mai lata doar ca arata a masina business. Pana la urma trebuie sa te gandesti ca daca masina depaseste 4m lungime din 4 locuri de parcare laterala pe care le gasesti libere o sa incapi doar intr-unul si doar daca scoala de soferi ti-a folosit si te poti parca lateral fara sa transpiri de fiecare data cand o faci. Dincolo de asta, in functie de ce servici si necesitati ai in familie, masina trebuie sa fie aleasa intocmai pentru a usura munca si a imbunatati experienta. Astfel, daca ai nevoie de spatiu de transport, chiar si ocazional alege tot timpul un portbagaj mai mare si neaparat cu bancheta rabatabila. Daca ai familie numeroasa alege 7 locuri ca nu se stie niciodata cand vei avea nevoie de ele.

8. Consumul

Mereu am fost de parere ca o masina consuma atat cat vrea proprietarul sa consume si in functie de conditiile de trafic. Evident ca marea majoritate a celor care recomanda sau analizeaza masini pe baza consumului comunicat de producator omita sa spuna faptul ca acele cote de consum sunt atinse cu intrunirea unor anumite conditii tehnice si de trafic. Dincolo de asta, motor mai mare nu inseamna neaparat consum mai mare. Ca sa va faceti o idee in urma cu vreo doi am am facut un drum in tara cu doua masini ce au conform specificatilor tehnice 1.1 tone (Logan) si 1.4 tone (Opel). Astfel, in timp ce in Opel se mai adaugau aproximativ 250 kg. si in Logan 350 kg. (bagaje + pasageri), Loganul cu o greutate bruta/neta mai mica, cu un motor mai mic (1.4 mpi) si cu un consum teoretic mai mic s-a trezit sa consume mai mult cu cel putin 20 litri fata de Opel ce avea motor mai mare (2.2 DTI) si avea pe el o greutate mai mare. Tocmai de aceea, atunci cand se face o estimare bazata pe consum trebuie sa se ia in calcul factori precum greutatea masinii neta si bruta in raport cu capacitatea cilindrica, tipul de drumuri pe care o sa circule masina si mai ales gradul de experienta al soferului si stilul de condus.

9. Cheltuielile administrative

Indiferent din ce unghi am privi achizitia unui autoturism putem spune cu certitudine faptul ca o masina reprezinta o gaura in buget. In Romania de 25 de ani impozitele pe autoturisme cresc intr-un ritm si cuantum alarmant in timp ce infrastructura rutiera se degradeaza. Ba mai mult in rand cu impozitele cresc si asigurarile si vigneta. Creste si benzina si creste si pretul pieselor fiindca transportul se face tot pe sosele si astfel orice scumpire are drept rezultat un efect domino. O masina ale carei costuri administrative anuale (impozit + RCA + rovinieta) depasesc un salar lunar cu siguranta nu e masina accesibila pentru tine din punct de vedere financiar.

10. Experientele celorlalti

Daca pe un forum sau pe un blog sau intr-un comentariu undeva citesti despre cat de proasta e masina X sau modelul Y si asta vine doar din partea unei singure persoane care a avut o experienta proasta sau n-a stiu sa exploateze corect si sa intretina corect masina atunci opinia respectiva n-ar trebui sa reprezinte pentru tine adevarul absolut si trebuie sa iei in calcul doar cazurile in care 3 sau mai multe persoane raporteaza aceeasi problema sau aceeasi nemultumire in legatura cu functionarea unei masini sau calitatea pieselor.

Orienteaza-te mereu si vezi ce masini conduc prietenii tai, colegii de servici sau membrii familiei. Si desigur nu le cere parerea,  nu apleca urechea la ceea ce-ti recomanda ei fiindca daca ei au facut alegerea proasta o sa ti-o recomande si tie cu multa incredere. Ideea e sa analizezi ceea ce conduc ei, ce costuri au ei cu masina lor si mai ales ce probleme au intampinat de-a lungul timpului. Invata din greselile lor si daca ai vreo nelamurile tehnica nu ezita sa intrebi un mecanic pentru ca experienta unui mecanic primeaza in fata unor opinii individuale mai mult sau mai putin binevoitoare.

Gandeste-te mereu ca masina e pana la urma un accesoriu care trebuie sa te ajute in viata de zi cu zi si mai mult trebuie sa fie economica. Astfel nu te orienta dupa masini mai bengoase decat ale vecinului, fratelui sau prietenului fiindca risti sa ajungi in timp sclavul masinii si vei lucra doar ca s-o poti intretine. Sunt destui care fac greseala asta datorita unor orgolii nebune.

Eu spre exemplu am ales sa-mi iau un Logan VAN pentru ca-mi era util in urma cu multi ani cand aveam firma. Evident ca puteam sa-mi cumpar cu aceiasi bani un E-Class sau Seria 7. Sau puteam bine mersi sa-mi cumpar vreo 4 (patru) masini aduse de dincolo de pe la avocati, medici si batrani cu 10 ani vechime si doar 90 mii de kilometri la bord (sunt sigur c-ati auzit nenumarate povesti dinastea de la cei care incearca sa-si vanda masinile sau cei care si-au cumparat masini suspect de ieftine). Numai ca in E-Class nu puteam cara marfa si pe Seria 7 nu puteam cara scara, iar cele 4 masini aduse de dincolo ma tineau maxim 1 an fiecare daca e sa tinem cont de drumurile pe care urma sa circul si de stilul meu de condus si astfel cheltuielile mele pe termen lung se amplificau fara ca eu sa am certitudinea ca le-as putea suporta in vreun fel. Am ales Dacia si nu-mi pare rau pentru ca in 60 mii de km. facuti in cei 7 ani de cand o am a avut un consum de combustibil cu care eram deja obisnuit si care n-a contat pentru mine la momentul achizitiei. Ba mai mult a trecut primul ITP pe la vreo 40 mii de km. fara sa-i fac vreo alta reparatie bineinteles cu exceptia reviziei periodice de filtre si lichide.

Si uite asa in 6 ani si un total de 60 mii de km. n-a trebuit decat sa-i schimb cauciucurile cu tot cu jante, placutele de frana si de vreo cateva ori becul din far. Nu vreau sa fac o recomandare sau o apologie pentru achizitia unui Logan, ci vreau sa dau un exemplu in acest caz. Pana la urma, chiar daca-ti permiti o masina mai scumpa, dar n-ai nevoie de tot ce poate sa faca nu ti-o cumpara.

Lasă un răspuns