Brandul Dacia e exploatat prost

dacii

In urma cu vreo 3 ani de zile m-am gandit sa-mi satisfac un capriciu si sa-mi iau o Dacia Sport. Asa ca am aruncat un ochi pe siteurile de anunturi si am gasit la vremea respectiva zeci de anunturi de vanzare pentru masini Dacia Sport ce variau intre 500 si 2000 de euro.

Desi imi permiteam la vremea respectiva achizitionarea unei masini pentru un proiect de restaurare nu-mi permiteam restaurarea ei ce era mult mai costisitoare decat masina in sine, mai ales ca din pozele din anunt nu poti sa-ti dai seama efectiv pana la ce nivel e nevoie de restaurare. Asa ca am abandonat ideea gandindu-ma ca o sa pot sa achizitionez ulterior una gata restaurata.

Din pacate am anticipat gresit comportamentul proprietarilor, pentru ca in anii ce au urmat majoritatea au ales sa dea masinile cu programul rabla si astfel editia limitata de masini Dacia Sport a devenit (vorba lui ice4you) un Sfant Graal printre pasionati si cunoscatori. Mi-am dat seama de lucrul asta vazand lipsa de anunturi recente de vanzare si tocmai de aceea am postat pe blog.

In acelasi timp m-am hotarat sa arunc un ochi pe mobile.de pentru a vedea ce alte masini clasice se mai gasesc la vanzare si am dat peste doua bijuterii de Renault 12 (masina dupa care s-a clonat Dacia 1310), una in Portugalia si alta in Croatia:

Dupa cum se vede in imaginile de mai sus, ambele masini cu o vechime respectabila par impecabile din punct de vedere al caroseriei si au un interior original. Ambele sunt masini relativ rare, dar care nu pot sa ofere prea mult din punct de vedere tehnic si astfel se vand pe un pret decent. Singurii posibili cumparatori pentru astfel de masini sunt oameni ca mine, ce vor o masina clasica doar pentru placerea de a conduce si oameni care n-au nicio problema in a conduce o masina fara servo-directie sau care n-are cutie automata, clima bizonica, si alte arogante ieftine prezente in orice ruginatura cu kilometrii dati peste cap ce circula pe soselele din Romania.

Scormonind pe mobile.de am dat intr-un final peste ruginatura asta pe care proprietarul vrea s-o vanda la 1000 de euro:

Screen Shot 2016-03-16 at 09.18.05

Nici nu vreau sa-mi tocesc tastele scriind despre ea pentru ca puteti sa trageti singuri concluzia facand comparatia intre exemplele de mai sus si asta.

Intr-un final m-am decis sa caut variante de Renault 12 si local, in Spania si am dat peste o masina decenta ce se vindea la un pret decent:Screen Shot 2016-03-19 at 06.55.08

Scormonind mobile.de si vibbo.com pentru masini Dacia 1310 si Renault 12 am dat peste o sumedenie de anunturi cu masini impecabile si intretinute ce se vand pe preturi cuprinse intre 1000 si 8000 (da opt mii!) de euro. Pentru multi Renault 12 e mai calitativ decat Dacia 1310 doar pentru ca se pleaca de la prezumtia ca piesele frantuzesti sunt mai calitative, insa posesorii de Dacia 1310 din Spania si Germania n-au cumparat piese romanesti si nu le-au dus la ateliere de reparatii romanesti.

Ori lucrul asta m-a facut sa-mi dau seama cat de prost e exploatat brandul Dacia de catre proprietarii de automobile din tara. Daca te apuci sa cauti o masina Dacia pe siteurile de anunturi romanesti o sa dai numai peste poze cu ruginaturi, semn ca proprietarul ce a carat gaini si lemne cu masina aia n-are catusi de putin vointa sa o vanda reparandu-i macar defectele vizibile inainte de a cere o suma de bani pe masina respectiva. Facand o paranteza pe tema asta, vreau sa zic ca in urma cu vreo 3 ani m-a abordat un tigan sa-i vand Solenza mea pe 1000 de euro, dar fara acte pentru ca el nu are bani sa plateasca asigurari si roviniete din moment ce vrea s-o foloseasca doar sa mearga in padure dupa ciuperci. I-am raspuns tiganului raspicat ca in situatia asta mai bine rugineste Solenza la mine in curte decat sa i-o vand lui fara acte.

Pe langa astia mai sunt si cocalarii ieftini, care se cred importanti doar pentru ca si-au inlocuit barile cromate cu ceva spoilere luate de la dezmembrari de pe un Ford sau un Opel sau care si-au inlocuit interiorul cu fel de fel de kitscuri ce nu aduc nici pe departe a masina clasica, cum ar trebui sa fie considerata o Dacie 1310. Oamenii astia pe cat sunt de absurzi pe atat sunt de prosti pentru ca cer cu cateva sute de euro in plus doar pentru ca au transformat o masina clasica intr-o hidosenie pe care n-ar conduce-o nici cel mai sarantoc sofer.

Astfel, o masina ce intre timp tinde sa devina legenda ajunge in viziunea proprietarilor romani mai degraba o unealta inutila, exploatata la maxim si deloc intretinuta de care vor sa se descotoroseasca repede si pe bani multi.

Si totusi sperante exista pentru ca deunazi mi-a dat un coleg de munca urmatoarea poza ce demonstreaza ca pana la urma cocalareala ieftina importata de samsarii auto din vest n-a pus stapanire chiar pe toata Romania si ca exista tineri ce sunt capabili sa aprecieze o masina la adevarata ei valoare:

dacii