De ce e tot mai proasta muzica?

1681389

Andrei Plesu spunea in pledoaria pe care o sustinuse impotriva piesei Despacito ca muzica din ziua de azi e din ce in ce mai proasta.

Desigur, treaba asta a fost deja dovedita stiintific asa ca nici n-are rost sa-l contrazicem pe Andrei Plesu, insa cred ca ar trebui sa enumeram motivele pentru care muzica e din ce in ce mai proasta:

  • Cererea publicului pentru prospaturi. In ziua de azi cand lumea evolueaza asa de repede e foarte usor sa te plictisesti si sa-ti doresti ceva nou, iar publicul generalist fix asta face. Exista nenumarate cazuri de artisti buni care nu mai sunt la mare cautare pentru simplul fapt ca s-a saturat publicul de ei, de stilul lor si mai ales de rigiditatea unora dintre ei;
  • Comercializarea. Muzica, la fel ca si sportul a ajuns in ziua de azi un business si ca orice business e obligat sa se adapteze cerintelor pietei in asa fel incat muzica se produce la norma;
  • Concurenta. Ca orice business, muzica a ajuns sa creeze un sistem concurential si lucrul asta nu ar fi chiar asa de rau daca primele doua aspecte nu coborau stacheta foarte mult;
  • Reciclarea. Foarte multi artisti amatori ajung renumiti pentru ca recicleaza piese, fac coveruri sau vin cu o versiune proprie a unei piese consacrate. Treaba asta nu e un lucru rau atunci cand faci acapella intr-un concert, insa ca sa te afirmi cu ajutorul originalitatii altora denota o lipsa crasa de originalitate din partea ta;
  • Textieri de la coltul strazii. Daca asculti piesele din ziua de azi iti dai seama ca textierii respectivi sunt niste idioti impertinenti. De la versuri reciclate in melodiile aceluiasi artist, la versuri si reciclate si refolosite in piesele mai multor artisti si pana la insiruirea unor nume de orase, tari sau cuvinte fara nicio noima, totul denota nivelul infect la care a ajuns breasla textierilor. E suficient sa asculti o melodie de la marele artist Pitbul ca sa intelegi ce vreau sa spun. Desigur foarte putina lume e capabila sa inteleaga astfel de aspecte pentru ca majoritatea celor care asculta o melodie intr-o limba straina nu ii inteleg versurile si n-au nicio problema. Artistul i-ar putea bine-mersi injura de mama pentru ca ei tot n-ar intelege. Apoi, daca e sa judecam dupa numarul de analfabeti functionali ne-am da seama ca multi n-ar putea intelege nici macar versurile unei piese in limba materna, daramite cele ale unei piese straine;
  • Tertipuri compensatorii. Artistele (si da scriu la genul feminin pentru ca despre fete e vorba) fara voce, fara prezenta scenica sau mai stiu eu ce alte aspecte ce tin de arta muzicala ajung sa apeleze la diverse tertipuri pentru a-si asigura faima. De la aratat sanii pe scena, la filmat clipuri partial sau total nud si desigur la publicat diverse sex-tapes, toate sunt metode pentru a asigura faima in afara prestatiei muzicale;
  • Playbackul la reprezentatii publice. E OK sa faci playback atunci cand filmezi un clip video sau la vreo emisiune TV unde nu poti merge cu intreaga orchestra care sa-ti asigure backing instrumental si/sau vocal, insa daca ajungi sa faci playback si in concerte doar pentru ca (spui tu) vrei sa sune perfect e o dovada clara asupra faptului ca esti un artist prost sau foarte prost. Da stiu, exista piese care nu pot sa fie cantate live si sa sune fix ca varianta trasa pe caseta pentru ca varianta respectiva a fost editata si trecuta printr-o serie de filtre digitale, insa piesa, indiferent cum e ea ar trebui cantata pentru ca ditamai scena cu o gramada de aparaturi si boxe impreuna cu prezenta artistului pe scena n-ar mai avea nicio relevanta atunci cand multimea asculta o caseta uitandu-se la niste figuranti;
  • Stereotipurile. Aparuse in urma cu ceva vreme povestea unei fete (nu stiu cum o cheama si nici ce canta ca n-am retinut si nu m-a interesat aparent e vorba de Oana Radu) careia i-au inchis usa in nas o gramada de case de discuri pentru ca avea gabarit depasit, iar cativa ani mai tarziu dupa ce a slabit si a ajuns ceea ce putea sa reprezinte un sex simbol era laudata de toata lumea dupa o prestatie exemplara pe la Vocea Romaniei. Ori treaba asta se intampla pentru ca selectia in muzica nu se face in functie de talent ci in functie de o serie de stereotipuri si prejudecati;
  • Plagiatul. In ziua de azi la nivel muzical se practica plagiatul de orice natura. De la versuri, la beat, vestimentatie, gesturi si desigur imagini video, totul se plagiaza atunci cand artistul, textierul, regizorul sau sunetistul sunt mult prea impertinenti ca sa poata sa creeze ceva original.

Ori toate astea luate separat sau la gramada sunt motive suficiente pentru a demonstra ca muzica e tot mai proasta si ca arta muzicala e o arta ce cunoaste un declin datorita nivelului de decadenta si mediocritate la care a ajuns. Nu e singura arta in situatia asta, dar probabil e cea cu cea mai mare vechime.

Totusi pentru ca mai exista foarte multa muzica originala, careia ii spunem necomerciala desi se vinde si aia, nu putem sa pierdem speranta si nici bucuria de a asculta din cand in cand o piesa buna. Eu lucrez zilnic cu muzica pe fundal pentru ca muzica ma motiveaza si ma face mai productiv.