Bani, carieră și răbdare #6

Screenshot-2022-08-02-at-18.52.26

Azi vreau să vă povestesc un alt aspect, cel al relației cu clienții și mai ales cu clienții ticăloși.

Ca să înțelegeți mai bine cum stă treaba vă las captura de ecran de mai jos și apoi vă redau două episoade personale de care am avut parte în mai puțin de o lună:

Clienții pe care i-am obținut de-a lungul timpului și pe care i-am păstrat știu că eu lucrez în baza unor criterii foarte simple și de foarte bun simț:

Primul criteriu e că munca e muncă și odihna e odihnă, iar eu ca să fiu productiv și eficient trebuie să mă odihnesc, așa că telefonul meu trece singur pe modul „Do not disturb” între 21:00 și 7:00 și evident pe weekend. Asta nu înseamnă că nu lucrez ci că nu vreau să fiu deranjat decât în caz de urgență.

Al doilea criteriu e că indiferent de banii pe care-i încasez, nu sunt angajatul niciunuia dintre ei și asta nu mă face prea tolerant la abuzuri sau șmenuri.

Al treilea criteriu are de-a face cu valoarea muncii pe care o fac. Știu cât valorează munca mea și știu că la fel ca și în căsnicie, o relație cu un client nu e pe viață. Pot să înțeleg și să tolerez diverse chestii, dar până la un punct.

Iar, ultimul criteriu are de-a face cu banii. Nu muncesc ca să ajung milionar sau miliardar pentru că nimeni nu ajunge milionar sau miliardar doar din muncă cinstită. Muncesc ca să asigur familiei o viață decentă și cam atât așa că o sumă de bani în plus sau în minus nu mă impresionează și nu accept să mă fac preș pentru 100 de euro în plus la lună.

Toate regulile astea le-am învățat din postura de victimă când am căzut pradă unor clienți abuzivi, mai mult în cadrul job-urilor pe care le-am avut și mai puțin cu clienții mai direcți pe care am încercat să-i aleg mereu. Când mi-am dat seama de greșelile făcute am început să aplic regulile de mai sus și să le respect pentru a evita viitoare neplăceri și evident pentru sănătatea mea psihică.

Astea fiind zise, hai să vă spun cele două cazuri ca să înțelegeți și voi că pentru a primi respectul vostru lumea trebuie întâi să vă respecte.

Acum vreo două luni m-a sunat un prieten ca să fac o estimare de preț pentru unul ce voia să deschidă un bar în centrul orașului Palma. Luase un local și voia să facă o chestie cu LED-uri la buza tavanului, să anuleze niște improvizații electrice și să tragă cabluri pentru televizoare, sau să le mute pe alea existente.

Am strâns toate datele de care aveam nevoie și i-am făcut omului o ofertă de 930 de euro fără taxe.

I s-a părut prea scump așa că a renunțat la idee.

Numai că prietenul meu îi făcuse respectivului o altă ofertă pentru a-i construi din rigips barul și rafturile pentru băuturi și cum clientul i-a cerut să-i ilumineze discret cu LED-uri atât rafturile cât și barul m-a rugat prietenul ăsta să mă ocup eu de cerința asta și a convenit cu mine costul.

Am bătut palma și l-am rugat să mă anunțe din timp când are nevoie de mine și evident să se asigure că totul e vopsit înainte să punem iluminatul pentru că altfel riscăm să se păteze sau mai știu eu ce.

M-a sunat omul după vreo trei săptămâni și m-a rugat să merg să fac munca respectivă în ziua în care m-a sunat deși înțelegerea era cu totul alta. Cum e un prieten bun am schimbat planurile și am acceptat.

M-am dus la local, am confirmat poziția și modul în care aveau să fie montate LED-urile și m-am pus pe treabă. După ce am tras prima linie de LED-uri a apărut și proprietarul și a zis că nu îi place cum se văd și că le vrea mutate, asta după ce le lipisem cu silicon pentru că nu mă încred în banda dublu adezivă pe care o pun chinezii.

Am avut noroc că siliconul nu se uscase și le-am mutat, dar când am trecut la a doua linie și după ce făcusem deja două găuri și urma s-o fac pe a treia s-a trezit că le vrea jos nu sus pentru că sus se văd prea mult.

Am modificat din nou schimbarea pierzând deja mai bine de o oră cu modificările de ultimă oră.

În timp ce lucram m-a întrebat proprietarul dacă într-adevăr i-am făcut un deviz de lucrare de aproape 1000 de euro și l-am întrebat dacă el consideră că munca mea n-are valoare sau că nu are valoare pe care i-o dau eu și mi-a zis că i s-a părut totuși cam scump. I-am explicat că acolo la bar costul e de 1/3 din devizul celălalt și că dimpotrivă, devizul anterior trebuia să fie puțin mai scump, dar că fiind mai mult de muncă în același loc am grupat costurile și am reușit să i-l fac mai convenabil.

A început să-mi explice că poate de fapt nu o să facă totul că poate facem cumva să iasă mai ieftin făcând o parte acum și o parte când își va permite și i-am explicat omului că nu funcționează așa pentru că mie îmi cresc costurile și astfel n-o să iasă mai ieftin.

Nu știu dacă m-a înțeles sau nu sau dacă știe cum merg treburile astea deși se lăuda că e economist.

Astfel, în timp ce eu trăgeam ultima linie, prietenul meu s-a oferit să pună linia de pe bar pentru a termina mai repede și a recupera practic timpul irosit aiurea și ca să evite și mai multă muncă inutilă l-a întrebat pe proprietar dacă e OK să poziționeze linia pe mijloc cum am discutat inițial sau o vrea altfel.

După câteva probe și încercări în diverse poziții proprietarul a zis că lui nu-i place în niciun loc fiindcă dintr-un anume unghi într-o anumită poziție se pot vedea cu ochiul liber LED-urile și el nu vrea treaba asta.

Prietenul meu i-a recomandat vreo trei soluții, dar individul n-a vrut să audă de ele pentru că el practic voia ca prietenul meu să-i facă modificarea asta și alte vreo trei pe cheltuiala lui fiindcă el nu era dispus nici să negocieze nici să cheltuiască în plus deși avea pretenții peste ceea ce s-a acordat.

Când prietenul meu i-a spus că așa ceva nu o să se întâmple omul a început să ridice tonul sperând că timbrul lui vocal o să ne impresioneze în vreun fel, doar că a obținut fix contrariul deoarece eu m-am oprit din muncă, iar prietenul meu văzând că omul nu se potolește și e inflexibil a decis să adune sculele și să plecăm fiindcă nu intenționa să-i finalizeze lucrarea în contextul dat.

Individul s-a pus în ușă ca să nu plecăm pentru că el avea nevoie de lucrare terminată și prietenul meu i-a spus că se termină lucrarea cu o singură condiție, să reducă tonul, să respecte munca făcută până acum și să accepte că orice modificare se face pe cheltuiala lui.

N-a vrut nicicum să facă treaba asta așa că prietenul meu i-a spus că nu-i problemă pentru că sună la poliție și lămurește situația destul de repede.

Când a auzit de poliție individul s-a potolit instant pentru că probabil el nici măcar n-avea autorizație pe ceea ce făcea acolo și știind că nu-i în regulă și că prietenul meu i-a emis țidule pe absolut tot nu avea niciun argument în favoarea sa.

Am plecat și l-am lăsat așa cu lucrarea neterminată.

Mai apoi mi-a povestit prietenul meu că individul i-a negociat de la bun început devizul de lucrare și că i-a făcut propunerea cu 10% mai ieftină decât inițial, că i-a mai cerut modificări și adăugiri în aceiași, lucruri pe care le-a făcut și că de asta n-a mai putut să tolereze lipsa de respect a ăluia.

M-a întrebat prietenul meu unde a greșit și i-am zis că a greșit că i-a acceptat prima modificare sau pretenție după ce i-a negociat devizul pentru că atunci când un client negociază prețul nu mai are nicio legitimitate morală să negocieze mai departe alți termeni.

Al doilea caz vi-l povestesc în episodul următor că prea m-am lungit acum.

Totuși, dacă nu le citiți pe restul vi le las mai jos: