Cat mai toleram tepele?

Ideea acestui articol mi-a venit citind o postare de pe alt blog disponibila aici. Din articolul citat am inteles in genere ca este vorba de un abuz, sau mai bine zis o teapa data de un restaurant din Sibiu unor miri. N-am sa intru prea mult in detaliu privind cazul in sine fiindca n-am suficiente date, insa am sa vorbesc in general despre tepele date de restaurante.

Probabil ca pe multi dintre noi nu-I mai mira faptul ca meniurile din restaurantele romanesti sunt excesiv de scumpe. Fie ca vorbim de meniul prezentat clientului de rand fie ca vorbim de un meniu de botez, nunta sau pomana toate sunt scumpe.

Evident ca multi dintre voi considera faptul ca pretul reflecta costurile implicate. E drept in Romania considerand nivelul de trai alimentele sunt scumpe, insa daca vorbim de restaurante trebuie sa tinem cont de faptul ca ele primesc discount-uri fiindca achizitioneaza masiv si ca de cele mai multe ori alimentele folosite in productie sunt cele mai ieftine si de calitate indoielnica.

Astfel in general se ajunge ca in Romania si implicit in Sibiu restaurantele sa ofere produse de o calitate indoielnica la preturi exclusiviste.

Tin minte cum in urma cu cativa ani un restaurant din Avrig vindea paharul de suc de 250ml la pretul de 5 lei. Probabil ca veti spune ca era un pret bun si just. Evident daca vorbeam de o sticla de 250ml sau o doza de 330ml de suc bineinteles ca pretul era just, insa restaurantul in cauza achizitiona masiv suc la PET de 2 sau 2.5L la preturi cuprinse intre 4,5 si 6 lei per PET pe care il vindea ulterior cu 5 lei paharul de 250ml. Facand un calcul simplu, dintr-un pet de 2L cumparat cu aproximativ 5 lei restaurantul vindea 8 pahare de suc la 250ml la pretul de 5 lei bucata si facea un profit de 800%.

Acelasi lucru se intampla si cu alte bauturi, dar si cu mancarea si din pacate de cele mai multe ori astfel de profituri imense nu sunt inregistrate in contabilitatea restaurantelor care de cele mai multe ori raporteaza la fiecare 3 luni pierderi.

Pe langa faptul ca restaurantele trag tepe in ceea ce priveste calitatea produselor oferite nu putine sunt cazurile unde ospatarii ca sa-si rotujeasca veniturile trag tepe pe nota de plata, iar un client care a consumat putin mai mult alcool sau care e neatent se poate trezi ca plateste nota de plata uneori si dublu.

Bineinteles nu putine au fost cazurile in care calitatea mancarii a fost indoielnica fapt pentru care si la Sibiu s-au inregistrat cazuri de toxiinfectie alimentara cu ocazia unor mese la diverse restaurante, iar stirea ce o gasiti aici e un bun exemplu in acest caz.

De cele mai multe ori restaurantele in cauza dau o spaga mica la DSP, la OPC si la Garda Financiara si scapa de griji fiindca de cele mai multe ori proprietarii de restaurante din Sibiu si probabil si din tara sunt “sponsori” activi ai partidelor politice ceea ce le ofera un oarecare grad de protectie in fata legii.

Continuarea abuzurilor porneste de la faptul ca cei pagubiti inchid ochii de cele mai multe ori si platesc nota de plata desi produsul oferit este evident diferit de cel platit.

In afara granitelor tarii in cazul in care te afli intr-un restaurant sau hotel si nu esti multumit de serviciul oferit pot sa refuzi sa-l platesti. Daca vanzatorul considera ca nu ai dreptate poate solicita interventia autoritatilor de la protectia consumatorului care fac o ancheta “in situ” si in cazul in care nemultumirea iti e nejustificata te obliga sa platesti totusi nota de plata.

De cele mai multe ori proprietarii de restaurante si hoteluri din afara tarii recunosc faptul ca serviciul oferit n-a fost cum s-a promis, ofera o compensatie sau accepta refuzul clientului de a plati nota de plata fiindca in afara granitelor tarii autoritatiile sunt mai greu de corupt, iar controalele sunt drastice si se lasa de cele mai multe ori cu amenzi colosale.

In Romania exista bineinteles cadrul legal pentru astfel de situatii deoarece codurile de conduita comerciala si protectia consumatorului s-au aliniat normelor europene. Din pacate insa exista o frica a clientului de a refuza plata unui serviciu sau produs de proasta calitate.

Desi intr-o oarecare masura le dau dreptate mirilor din articolul linkat mai sus nu pot decat sa-mi exprim dezamagirea asupra faptului ca au acceptat sa plateasca nota de plata intreaga atat timp cat pana la urma nu au avut un contract legal si inregistrat in contabilitate cu restaurantul respectiv si atat timp cat restaurantul respectiv a solicitat o plata care cel mai probabil n-a fost trecuta in contabilitate.

Astfel dragilor, toti suntem nemultumiti zilnic de serviciile pe care le primim si care evident nu se ridica la asteptarile noastre si la nivelul de calitate promis. Totusi cat timp o sa mai toleram astfel de tepe? V-ati gandit vreodata ca refuzul de a plati un serviciu pe care nu vi s-a emis factura, bon de casa sau contract nu atrage nici o sanctiune juridica asupra voastra fiindca e o plata solicitata ilegal si ca un astfel de demers ar fi mai efectiv decat orice plangere efectuata la vreu autoritate competenta?

Căutări:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *