S-a umplut blogosfera de plangaciosi

child-594519

Din cand in cand si destul mai des in ultima perioada imi e dat sa citesc cate un articol in care un blogger oarecare se plange de vreun produs sau serviciu.

Nu neg, mi-am luat si eu adeseori tepe, insa am preferat de cele mai multe ori sa dialoghez sau in lipsa unei posibilitati de dialog sa schimb furnizorul in loc sa ma plang pe blog, iar cand am facut-o atunci cu siguranta m-am asigurat inainte ca sunt legitimat s-o fac. Sa nu ma intelegeti gresit, insa americanii au o vorba: "You get what you pay for"; care in traducere libera inseamna primesti fix ceea ce platesti. Astfel, daca am cumparat o chinezarie sau ceva ieftineala care s-a stricat mult mai repede decat ma asteptam nu m-am plans pentru ca e normal sa nu ai parte de calitate atunci cand cumperi un chilipir. De altfel de asta atunci cand ma gandesc sa fac o investitie pe termen lung prefer sa platesc un pret mediu si sa iau un produs mai calitativ decat unul mai ieftin, fie ca vorbim de un bec cu led pe care-l pun in tavan sau de un telefon mobil.

Revenind la bloggeri, exista o gramada care se plang de o serie de servicii cum sunt cele de telefonie mobila sau de curierat, insa aproape niciodata nu am vazut pe unul sa recunoasca faptul ca a cautat si alternative. Toti stiu ca Posta Romana, CFR-ul, curierul X sau companie de telefonie Y sunt de cacat, insa niciunul nu renunta la serviciul oferit desi piata libera ofera alternative infinite. Eu spre exemplu, in urma cu cativa ani am schimbat serviciul de gazduire web de 5 ori intr-un an pentru ca am avut mereu alternativa. A presupus enorm de multa munca, dar a meritat pe termen lung.

Si desigur nu pot sa raman indiferent cand citesc pe la bloggeri cum se plang ei de faptul ca o anumita firma i-a dezamagit, inainte ca macar sa faca vreo sesizare catre conducerea firmei respective pentru a aduce la cunostiinta managerilor problemele intampinate. Mie spre exemplu acum vreo 5 ani, cei de la firma ce opereaza niste ferrybot-uri pe ruta Palma – Barcelona mi-au schimbat ora de plecare si m-au anuntat cu un SMS fara sa-mi ofere prea multe detalii. Cand m-am dus sa ridic biletele le-am spus ca nu mi se pare normal sa primesc doar un SMS scurt pentru ca exista posibilitatea ca eu sa am o conexiune maritima, terestra sau aeriana din Barcelona si s-o pierd si ca era normal sa primesc macar un email sau telefon in care sa mi se ofere si alte variante nu sa fiu pus in fata faptului implinit.

Operatoarea de acolo, care evident n-avea nicio vina, mi-a spus ca intelege si ca din pacate nu poate sa faca nimic in privinta asta, dar ca-mi da sa completez un formular in trei exemplare, unul sa ramana la mine, altul sa fie trimis la agentia de protectie a consumatorului si altul la departamentul de QA al firmei. In acelasi timp mi-a facut din curtoazie upgrade la bilete si m-a trecut la ceea ce in limbaj popular numim clasa I.

Vreo doua saptamani mai tarziu am primit un raspuns de la agentia pentru protectia consumatorului care ma instiinta ca a luat act de raportul meu si ca din moment ce nu s-a incalcat nicio procedura legala, iar metodele de instiintare tin exclusiv de politica firmei ei nu pot sa actioneze in niciun fel din punct de vedere legal, dar au trimis totusi o notificare firmei prin care propun o serie de recomandari de bun simt. Apoi mi-a venit o scrisoare semnata de seful departamentului de QA al firmei respective in care mi se comunica faptul ca firma isi asuma gresala raportata si ca promite sa schimbe procedura de instiintare pentru a oferi clientului si flexibilitatea de a renunta sau schimba cursa fara niciun cost sau deranj aditional.

N-am scris niciodata pe blog despre chestia asta fiindca mereu am considerat ca rufele se spala in familie si ca orice plangere publica e fondata abia dupa ce s-a epuizat orice alta parghie de comunicare si rezolvare a problemei raportate. Sunt curios cati dintre cei care s-au plans de vreo firma de telefonie mobila au depus plangeri la vreo autoritate si au trimis vreo solicitare catre conducerea firmei respective la fel cum sunt curios cati dintre clientii unui magazin online sau ai unui curier care livreaza pentru astfel de magazine au facut sesizari acolo unde trebuie inainte sa scrie pe blog de faptul ca magazinul X si curierul Y sunt naspa pentru ca au avut ei o experienta neplacuta.

Exista ce-i drept si indolenti, dar in acelasi timp exista si cazuri extrem de izolate ce sunt prezentate de multi bloggeri ca rutinare.

De foarte multe ori ajung sa privesc astfel de situatii ca pe un santaj blogosferic fiindca sunt multi cei care scriu de rau despre o firma intocmai pentru a beneficia de ceva piscoturi fara de care de altfel bloggingul n-ar mai avea sens. Evident, n-am nici cea mai mica intentie sa zic ca cei care se plang sunt toti niste santajisti pentru ca nu-i asa si as acuza pe nedrept o sumedenie de oameni de altfel onesti, dar adeseori indolenti pentru ca dupa cum spuneam mai sus, problemele nu se rezolva doar scriind pe blog. E nevoie de dialog sau macar de incercarea stabilirii unui dialog inainte de toate pentru ca fara dialog orice tentativa de victimizare poate sa fie interpretata gresit.

In alta ordine de idei, se pare ca s-a ajuns in premiera in situatia in care unii se plang pentru ca Posta Romana nu ofera in octombrie 2017 un serviciu pe care l-a anuntat ca fiind o posibilitate de la inceputul anului 2018 fara sa existe macar o data concreta privind implementarea acestuia.

P.S. Ma astept sa mi se spuna din nou ca ma transform in zoso, insa in acelasi timp e posibil ca eu sa stiu mai multe decat scriu…