Cum (v-)am stricat retargetingul

Screen Shot 2018-02-01 at 07.26.37

Majoritatea celor care se ocupa de marketing online s-au bagat si pe retargeting in speranta ca vor putea sa atraga click-uri si eventual comisioane din traficul rezidual. Nu ma ocup cu asa ceva, nu ma intereseaza prea mult deocamdata, asa ca nu stiu care-i rata de succes a unei astfel de practici. Poate ne spune Marius mai mult de treaba asta.

In fine, ideea era ca dupa ce Facebook a implementat ultima schimbare de algoritm, care-mi arata prin februarie postari din decembrie, sau nu se actualiza aproape deloc, m-am trezit ca la un moment dat dupa fiecare doua postari imi baga cate o reclama. De regula erau aceleasi reclame ce se repetau intr-un mod foarte ilogic si absurd.

Asta desigur cand nu da rateuri precum asta de mai jos:

Screen Shot 2018-02-01 at 07.26.37

Asa ca de fiecare data cand intru pe Facebook de pe desktop (in afara momentelor in care dau share la o postare si intru direct pe pagina), adica de vreo 5-6 ori/zi dau report fiecarui anunt si il raportez ca fiind spam.

Dupa ce-am facut treaba asta timp de doua zile, marcand ca spam maxim 20 de anunturi m-am trezit ca Facebook e incapabil sa mai afiseze anunturi in raport cu interesele mele si-mi baga chestii irelevante in raport cu interesele mele.

De ce scriu articolul asta? Ei bine, daca o tentativa banala de a elimina redundanta cauzata de retargeting a facut algoritmul Facebook sa dea rateu fara prea mult efort, nici nu vreau sa ma gandesc cat de usor poate sa fie manipulat sistemul pentru a identifica automat anumite pattern-uri si a le elimina.

Dupa experimentul asta intamplator imi dau seama ca e chiar foarte usor sa aplici ingineria inversa asupra algoritmului utilizat de Facebook. Practic ai putea oricand sa creezi 10 profile false care sa nu aiba deloc prieteni comuni, iar aceastia sa fie alesi aleatoriu si sa postezi o chestie ofensiva, dar similara pe fiecare dintre cele 10 profile. Prietenii mai conservatori vor raporta fara echivoc postarea respectiva, iar algoritmul de Facebook va cauta numitorul comun dintre postarile respective, cuvantul cheie pe care sa-l blocheze, iar mai apoi se va apuca automat sa caute acelasi cuvant cheie si pe alte profile.

Parca numai suna asa de imposibil conceptul de dresare a bestiei Facebook intr-un astfel de context. Nu?