Zgarcenia e un lux

1908027

M-am dus ieri sa fac ITP-ul la masina convins in proportie de 99% ca o sa-l trec fara probleme. Si l-am trecut fiindca saptamana trecuta i-am platit unui mecanic o ora de munca sa-mi verifice masina.

Dar nu despre mine vreau sa va vorbesc ci despre cel aflat inaintea mea la ITP. Omul avea ceva Ford Fiesta ce cred ca era din 2005 cel putin, deci mai nou decat masina nevestei pe care am dus-o eu la ITP. A trebuit sa astept dupa el la controlul de noxe fiindca l-au verificat de trei ori si nu i-au iesit noxele in limita deloc.

Aveam si eu emotii cu noxele inainte sa merg la mecanic mai ales daca tinem cont de faptul ca in toamna mi-a cedat turbina si mi-a scuipat jumatate din ulei pe esapament contaminandu-l. Totusi mecanicul la care m-am dus a folosit ceva mai mult decat propriul miros ca sa-mi verifice noxele si mi-a si curatat esapamentul in prealabil ca sa se asigure ca o sa trec cu mult sub limita.

Apoi omului dinaintea mea i-au gasit o diferenta de patru grade la directie fiindca aparent cineva (posibil el) ii schimbase un capat de bara fara sa-i regleze si unghiurile.

I-au mai gasit si un bec defect, insa becul era ultima lui grija si nu reprezinta de altfel motiv ca sa te respinga la ITP.

Acuma treaba asta cu zgarcenia sta cam asa.

Omul ala cu siguranta nu era mecanic fiindca un mecanic nu prea are sanse sa pice ITP-ul, dar din povestea cu unghiurile proaste la masina nu pot sa deduc decat ca fie si-a schimbat el capatul de bara fiindca a vazut la Wheeler Dealers ca-i simplu fie s-a dus la vreun mecanic neautorizat doar pentru ca acolo e ora cu 5 euro mai ieftina decat la unul autorizat.

Cu noxele a facut cam la fel pentru ca un mecanic cu ceva experienta stie faptul ca esapamentul se poate curata pentru ca valorile de la ITP sa dea bine. Nu intotdeauna se impune inlocuirea catalizatorului si a altor filtre deoarece pe peretii esapamentului se depune calamina si aia se desprinde atunci cand presiunea din esapament creste. Si la ITP presiunea creste fiindca masina e turata la maxim. Asa ca ciocanind bine intreg esapamentul ca sa se desprinda calamina si conducand cateva zeci de km. pe autostrada (cine are bineinteles) cu masina intre 3000 si 4000 de ture o sa curete calamina de pe peretii esapamentului.

Ce inseamna sa pici noxele (cel putin in Spania)? Pai inseamna ca trebuie sa te intorci la ITP in termen de 7 zile cu o factura care sa certifice faptul ca ai schimbat catalizatorul de pe masina la un atelier autorizat. Nu cred ca mai are rost sa va spun faptul ca pe aici catalizatoarele sunt atat de scumpe incat sunt piese care se fura de pe masini. Daca nu vrei sa schimbi catalizatorul si crezi ca poti curata esapamentul prin metoda de mai sus atunci e musai sa mai treci odata pe rampa la ITP si sa platesti evident taxa din nou.

Ce inseamna sa ai unghiurile proaste la masina? Pai pe langa faptul ca o sa pici ITP-ul si trebuie sa aduci factura de la atelier autorizat cum ca ai facut unghiurile inseamna ca in functie de cum si cat ai circulat ti-ai nenorocit cauciucurile pentru ca ele s-au uzat intr-un unghi neuniform si chiar daca le reglezi ulterior raul e deja facut, iar asta inseamna ca schimbatul cauciucurilor devine o chestiune de timp. Despre cresterea consumului sau faptul ca se creaza o tensiune pe alte piese precum planetarele n-are rost sa mai vorbim ca alea sunt detalii irelevante.

In concluzie, zgarcenia poate sa atraga dupa sine costuri aditionale si evident batai de cap si drumuri aditionale.

P.S. Si eu am picat de doua ori ITP-ul aici. Prima data pentru ca aveam o crapatura de vreo 12 cm. pe parbriz care se intersecta cu unghiul meu vizual si care conform legislatie de pe aici presupune inlocuirea parbrizului si a doua pentru ca am pus faruri Angel Eyes, omologate, dar care conform aceleiasi legislatii trebuiau trecute in talon.