Roboții or să-i înlocuiască întâi pe angajații inutili, apoi pe ceilalți

În urmă cu mai bine de un an citeam o știre în care se vorbea despre faptul că peste 7000 de angajați ai unui lanț de supermarket-uri din SUA (probabil Walmart, nu mai țin minte exact) au fost înlocuiți de roboți.

Cum în perioada aia era hype-ul creat de primul magazin Amazon Go și cum se forma oaresce concurență pe nișa asta am intrat să citesc articolul respectiv.

În articolul în cauză, autorul explica faptul că respectivul lanț de supermarketuri a concediat peste 7000 de angajați care nu făceau nimic altceva decât să numere bani și i-a înlocuit pe aceștia cu roboți.

Practic, un lanț de supermarketuri plătea un salariu unor indivizi care nu făceau nimic altceva decât să ia banii trimiși de către angajații de la case, să-i pună în mașina de numărat bani și să treacă sumele pe ceva borderou apoi să-i depoziteze în seif.

Mie mi se pare oarecum ciudat aspectul ăsta pentru că tehnologia de numărare, clasificare și identificare a banilor există pe bancomate de vreo două decenii și astfel nu era foarte complicată perfecționarea și îmbunătățirea sistemului rudimentar de pe bancomate pentru a servi și altui scop.

În fine… probabil că la fel ca mulți alții au preferat să ofere locuri de muncă în loc să investească în tehnologie până au văzut că concurența nu prea dă doi bani pe locurile de muncă și pune accentul exclusiv pe eficientizarea proceselor.

Doar că treaba asta nu s-a oprit aici pentru că tehnologia mai înlocuiește o serie de angajați, dar nu-i înlocuiește pe ăia care efectiv muncesc, sau ar trebui să muncească ci pe ăia care sunt relativ inutili și sunt plătiți doar ca să-i supravegheze pe cei plătiți să muncească.

Dacă n-ați chiulit prea mult de la orele de engleză ia citiți ce scrie mai jos:

Lidar equipped robots called “Marty” from Ahold Delhaize are now being deployed in the USA to count inventory, detect spills and summon human employees over to clean up the mess. These autonomous robots are equipped with 8 cameras and are monitored by employees in foreign countries who will verify a spill before allowing the robot to alert store employees over a loudspeaker. Giant/Martin’s and Stop & Shop brands are rolling them out in addition to Food Lion, and Hannaford. Walmart and Schnucks are using robots to count inventory.

A robot observed Tuesday at a Stop & Shop store in Seekonk, Massachusetts, alerted store associates to a price tag that had fallen in one aisle, and a tiny sprig of herbs in another. After moving along for a few minutes, it returned to the scene of each spill and waited until an employee pushed a button to acknowledge that the debris was picked up. A union that represents Giant and Stop & Shop workers says it’s keeping an eye on Marty.

sursa

Astfel, un alt lanț de supermarket-uri din SUA s-a apucat să-i înlocuiască pe șefii de magazin, raion sau departament cu roboți care inventariază produsele și actualizează în timp real stocurile și care pot să identifice mizerie, etichete căzute sau produse sparte și să cheme un angajat ca să curețe sau să corecteze poziția produsului sau a etichetei pe raft.

Ba mai mult, după ce a anunțat incidența, robotul în cauză s-a întors la fața locului și a așteptat până când un angajat a apăsat pe un buton care confirmă că s-a rezolvat incidentul raportat.

Singurul angajat necesar în acest sens fiind un operator aflat pe alt continent care folosind camerele de pe robot confirmă incidentul înainte să-i permită robotului să-l anunțe.

Treaba asta rezolvă practic trei probleme dintr-un foc:

  • elimină din start eroarea umană în ceea ce privește stocurile;
  • eficientizează la maxim procesul de inventariere și gestiune;
  • elimină din ecuație angajații inutili care au de regulă funcții de mici șefi și iau mai mulți bani decât muritorul de rând care face efectiv munca cea mai grea;
  • se asigură automat și funcția de quality assurance, funcție ce de regulă era îndeplinită de un alt angajat care trebuia să se plimbe printre raioane, adeseori incognito pentru a verifica dacă per ansamblu angajații respectivului magazin își fac meseria și nu există oarecare nivel de delăsare.

E drept că treaba asta invocă o problemă de moralitate, dar atunci când angajații din middle management sunt deopotrivă ticăloși și inutili (iar prin retail asta-i o regulă), nu prea mai sună cinică ideea asta.

Roboții or să-i înlocuiască întâi pe angajații inutili, apoi pe ceilalți