La pomul laudat sa nu te duci cu sacul

Screen Shot 2017-11-23 at 17.04.34

Am vazut in ultimii doi ani ca mai toata lumea lauda Chroot pentru gazduire si am intrat de curios sa vad ce servicii ofera. Ajuns la ei pe site am ramas putin surprins sa constat faptul ca in ajun de Black Friday, cand urmau sa bage o promotie care sa rupa gura targului aveau pe stoc un singur server dedicat, desi conform celor care au scris despre ei, ofereau reducere si la dedicate.

Screen Shot 2017-11-23 at 17.04.34Cristian mi-a zis mai apoi pe Facebook ca de fapt au facut stoc de servere si au adus servere special pentru Black Friday. Am presupus ca asa e, insa mai apoi cand au lansat oferta de Black Friday am vazut ca la serverele dedicate aveau un fine print care spunea ca or sa dea deploy la serverele respective incepand cu 10 decembrie, sau ceva de genul. N-am retinut exact data si nici n-am fost inspirat sa fac captura de ecran, dar acel fine print exista inca pe cache.

Ori treaba asta m-a cam surprins pentru ca din abordarea lor inteleg ca de fapt nu au servere pe stoc ci asteapta sa vada cate servere or sa vanda si apoi le inchiriaza/cumpara si le configureaza in termen de doua saptamani. Presupun ca le cumpara pentru ca nu stiu zau cine ar inchiria in Romania servere atat de ieftin pentru ca mai apoi acestea sa fie reinchiriate catre clientul final si probabil de aici vine si termenul asta de doua saptamani pentru ca dureaza livrarea si montarea in rack/configurarea serverelor. Alt motiv nu prea vad pentru un astfel de termen.

In alta ordine de idei, mi se pare destul de aiurea sa lucrezi exclusiv pe banii clientilor si in baza unor precomenzi pentru ca treaba asta nu prea confera multa incredere privind stabilitatea financiara a firmei. Dar in definitiv vorbim de gazduire low cost asa ca pretentii prea mari n-ar trebui sa avem, dar spun toate astea asa ca fapt divers.

Si pentru ca tot am mentionat acel fine print, o alta prevedere legata de serverele dedicate are de-a face cu latimea de banda furnizata, pentru ca desi pentru doua tipuri de servere dedicate se promite 1 Gbps latime de banda, exista de fapt o toleranta de 1 ora (cumulat) pe zi si orice depasire e urmata de un throttle la 100 Mbps. Acuma e drept ca latimea de banda costa, dar sa vinzi trafic nelimitat pe port de 1 Gbps pe care ulterior sa-l limitezi la un procent temporal foarte mic mi se pare destul de absurd. Mi se pare just sa impui throttle, dar doar atunci cand latimea de banda e saturata intr-un interval de 24 de ore cu peste 50% din volumul de date garantat pentru ca un client cu vreun magazin online poate sa aiba spike de trafic pentru 3-4 ore zilnic cand are varf si apoi sa n-aiba activitate deloc, sau poate ca foloseste ceva aplicatii ce au nevoie de latime de banda doar intr-un interval de lucru de 8 ore in timp ce in restul de 2/3 din zi n-are activitate deloc. Nu toata lumea foloseste serverele pentru torenti si e absurd sa pleci de la premisa asta si sa-i pedepsesti pe toti clientii de buna credinta, ba mai mult mi-e greu sa cred ca cineva ar da 150 de euro pe un server ca sa faca seedbox. In cazul asta n-as mai putea spune ca vorbim de gazduire low cost pentru ca 100 si respectiv 150 de euro pe luna nu mai e chiar atat de ieftin pentru un server dedicat din moment ce vorbim de preturi destul de apropiate de cele ale concurentei.

Desigur, treburile astea n-ar trebui sa ma deranjeze pe mine, dar prin prisma omului care lucreaza in domeniu imi permit putina critica constructiva fiindca astfel de situatii se rezolva prin feedback-ul oferit de clienti nu prin laudele celor care promoveaza serviciul respectiv.

Ce ma priveste pe mine in schimb e rateul pe care l-a dat sistemul lor din moment ce comanda mea (am luat un VPS pe un an de la ei pentru ca-mi trebuie un IP de Romania pentru niste teste de reverse proxy si redundanta la nivel de DNS) e in asteptare de ieri pentru ca aparent n-am platit:

Screen Shot 2017-11-25 at 08.12.50Asta desi banca mea e de alta parere:

plataLe-am deschis tichet de suport in acest sens pentru ca e singurul furnizor unde mi s-a intamplat asa cevasi nu prea e problema mea daca sistemul lor a dat rateu in inregistrarea platii ci e problema lor si a platformei de plata pe care o folosesc, dar sunt tare curios daca si termenul de raspuns in tichetele de suport e tot 10 decembrie.

P.S. Dupa cum vedeti n-am zis nimic de faptul ca trimit emailuri fara niciun fel de autentificare asupra domeniului prin care sa se previna phishing asupra clientilor. Nici n-are rost sa mai scriu de asa ceva pentru ca pare de domeniul SF-ului pentru o firma care vinde servicii de gazduire web.