Hosting si responsabilitate

hosting-web

Zilele astea o gramada de oameni sunt dezamagiti pentru ca li s-au pierdut la propriu siteurile si munca de cativa ani dupa fiascoul intitulat Namebox.ro.

Doar ca povestea asta nu e noua fiindca s-a mai intamplat si a fost si mai nasol. Diferenta dintre Namebox si NSHost tine mai degraba de transparenta decat de context pentru ca aia de la Namebox s-au grabit sa dea vina pe un scurtcircuit in datacenter (lol!) in loc sa-si asume situatia exact cum au facut cei de la NSHost in urma cu patru ani.

Ori transparenta e primul lucru care ar trebui sa-i motiveze pe clienti atunci cand se decid sa achizitioneze un plan de hosting. Sunt sigur ca majoritatea vaneaza pretul cel mai mic, insa mereu o sa existe unul care poate sa ofere mai ieftin in schimbul unor anumite compromisuri.

Scriam la un moment dat despre astfel de abordari si despre felul in care eu si altii am incercat sa-i descurajam pe unii care credeau ca hostingul web presupune sa ai un server si sa incasezi bani.

N-am sa mai reiau ideile pe subiect, insa vreau sa spun ca 90% din firmele de hosting din Romania si nu numai si 99% din firmele de hosting low-cost nu au infrastructura proprie si nici suficienta experienta pentru a gestiona o situatie de criza. N-au un plan de redundanta sau contingenta si in fata unui dezastru nu sunt nici macar capabili sa comunice, daramite sa poata salva ceva.

In alta ordine de idei, daca pretul e bun si firma iti spune ca-ti face backupuri atunci n-ar trebui sa dormi linistit noptile fiindca backupurile tale sunt la fel de vulnerabile ca si datele de pe serverul de productie.

Apropo de asta mi-am adus aminte de o poveste recenta. O firma de hosting relativ mare si cu aproape 20 de ani de experienta in domeniu a avut ghinionul ca HDD-urile de pe un server sa crape dupa mai bine de 8 ani de functionare continua si in acelasi timp a avut ghinionul ca backupurile facute serverului respectiv sa fie corupte datorita faptului ca HDD-urile incepusera sa corupa datele cu mult timp inainte sa crape.

Dupa ce serverul a picat si s-a terminat auditul s-a ajuns la concluzia ca exista doua HDD-uri prajite care s-ar putea sa mai aiba date intacte pe platane datorita matritei RAID si alte 4 HDD-uri care au stocat date corupte, dar care s-ar putea sa fie restaurabile cu putin efort.

Acuma ce nu va spune nicio firma de hosting e faptul ca in documentul ala intitulat termeni si conditii (pe care nu-l citeste nimeni cap coada) se specifica clar faptul ca firma de hosting inchiriaza clientului resurse, iar clientul e direct responsabil asupra felului in care le foloseste. Cu alte cuvinte e ca si in cazul in care-ti inchiriezi un apartament gol, depozitezi in el 5 lingouri de aur si cand ti se fura aurul te trezesti sa dai vina pe proprietar fiindca ti-a inchiriat un apartament cu o usa care nu se incuia bine.

Cu alte cuvinte din punct de vedere legal, firma de hosting putea sa se spele pe maini in situatia data si sa-i ofere clientului un cont de gazduire gol unde s-o ia de la zero pentru ca majoritatea firmelor nu ofera posibilitatea de rambursare sau anulare unilaterala (din partea clientului desigur) a serviciului invocand aspecte legale sau ce tin de neonorarea clauzelor atat timp cat nu exista un contract bazat pe SLA (service level agreement).

Totusi, o firma care se respecta pune accentul pe mentinerea clientilor si intr-o astfel de situatie de criza face tot posibilul pentru recuperarea datelor. Asa a facut si firma despre care va vorbesc pentru ca in momentul in care s-a constatat imposibilitatea recuperarii anumitor date (in mare parte s-au recuperat reparand backupurile) cu uneltele si experienta angajatilor s-a contactat o firma specializata in recuperare de date de pe array-uri de RAID defecte. Astfel de firme nu sunt ieftine fiindca tarifele de recuperare date se invart undeva la 1 euro pe GB (capacitatea discului nu date recuperate), insa costul recuperarii datelor a fost compensat de mentinerea clientilor multumiti si evident reputatia firmei.

Se pot recupera si datele sterse de pe un HDD functional atat timp cat s-au sters printr-o simpla comanda de stergere si nu s-a folosit un utilitar care rescrie datele de zeci de ori pentru a le distruge definitv, insa si modul ala de recuperare costa si presupune oaresce experienta, iar cand vinzi gazduire web all-inclusive la 1 euro/luna nu prea iti permiti luxul de a recupera datele asa ca dai vina pe aia din datacenter si te faci nevazut.

In incheiere nu vreau sa spun decat faptul ca nu se asteapta nimeni ca clientul firmei de hosting sa fie un geek si sa fie capabil sa-si faca backupuri offsite in cel putin doua locuri pentru a se asigura ca evita astfel de situatii. Totusi eu unul ma astept ca clientul oricarei firme de hosting sa fie suficient de matur incat sa inteleaga faptul ca orice compromis in ceea ce priveste pretul e un compromis in ceea ce priveste siguranta datelor si ca daca el e incapabil sa-si asigure integritatea datelor ar cam trebui sa plateasca o firma sau un freelancer care sa poata face lucrul asta.