Ghita se ocupa si de eMag?

1858080

Intreb asa de curios pentru ca din cate am observat infrastructura eMag e la fel de fragila ca si cea a cardului de sanatate si m-am gandit ca poate ambele au un numitor comun.

E de-a dreptul amuzant sa citesti an de an despre cifrele record si sa observi faptul ca in pofida cifrelor record siteurile celor care baga campanii de Black Friday pica precum mustele.

Prima promotie de reduceri masive la care am participat anul asta a fost cea organizata de Amazon cu ocazia Prime Day unde cu vreo 24 de ore inainte s-au afisat toate produsele ce urmau sa intre la oferta la pretul standard fara niciun fel de informatie privind discounturile ce urmeaza sa fie acordate pe produs sau categorie. La fiecare 30 de minute se activau discounturile la un numar de produse si expirau pentru celelalte ceea ce permitea utilizatorului sa anticipeze ce produse sa urmareasca inca dinainte sa intre la oferta.

Am adaugat pe lista vreo 20 de produse cu intentia de a achizitiona doar pe cele de care aveam nevoie cu adevarat si doar daca reducerea o sa fie mai mare de 25% constienti fiind ca 25% putem sa obtinem si in cadrul altor campanii sau undeva la concurenta.

Cu putin inainte de miezul noptii, in timp ce asteptam sa intre la promotie primele trei produse de pe lista, colega de apartament s-a gandit ca pana la urma s-ar putea sa stam degeaba si sa nu putem achizitiona produsele chiar daca sunt reduse consistent pentru ca cel mai probabil o sa le pice siteul celor de la Amazon. I-am raspuns amuzat ca Amazon nu e eMag si am asteptat sa intre promotile care s-au dovedit mai mici decat asteptarile noastre asa ca inainte de a merge la culcare ne-am uitat inca odata peste oferta pentru a vedea daca nu cumva ne-a scapat ceva inainte. Si ne-a scapat si avea si pret bun asa ca ne-am decis sa cumparam, iar siteul Amazon nu numai ca n-a picat, dar n-a avut nici macar lag pe intreg procesul de achizitie.

Azi de dimineata m-am amuzat teribil pe seama nemultumirii multora dintre utilizatori si a afiliatilor pentru faptul ca in momentul in care trebuiau sa se faca marea vanzare si marea conversie o droaie de siteuri au picat. Si m-am amuzat pentru simplul fapt ca lucrul asta nu e ceva nou, nu e o prima experienta ci se repeta an de an si se repeta in contextul in care unii se laudau prin ZF ca au facut investitii in infrastructura suficient de mari incat sa sustina in cazul eMag un trafic si de 200 de ori mai mare:

”Am făcut investiţii serioase în infrastructura de Black Friday. Ne-am specializat pentru a susţine aceste creşteri de trafic foarte rapide. Realocăm rapid şi uşor resursele care nu sunt utilizate în acel moment. Noi punem clienţii într-o tehnologie din care ei pot să crească, şi dacă nu am folosit acel surplus de resurse se poate realoca”

Ei bine practica l-a cam contrazis pe domnul asta pentru ca siteul eMag a picat de cateva ori sau a intamplat dificultati majore, lucru ce pentru un nivel de business ca cel facut de eMag ar trebui sa fie inacceptabil.

Vali a publicat pe la 8 o statistica ce raporta un volum maxim de 452171 vizitatori prezenti in mod simultan, o cifra enorma la prima vedere insa o cifra ce nu era imposibil de gestionat mai ales ca la aceeasi ora peste 68% dintre ei veneau de pe terminale mobile ce folosesc mult mai putine resurse decat desktopurile.

Nu intentionez sa dau sfaturi tehnice pe subiect nimanui pentru ca eu personal nu stapanesc suficient de bine zona de Big Data incat sa consider ca am legitimitatea sa vorbesc pe subiect, insa comparand experienta mea cu Amazon si raportandu-ma la declaratia data de cei care se ocupa de infrastructura eMag pot sa concluzionez logic faptul ca pe langa cei mai buni asa cum sunt prezentati IT-istii din Romania s-au aciuat si o sumedenie de papagali care sunt pur si simplu incapabili sa gandeasca in prealabil o strategie ce le permite sa aloce resurse proactiv nu retroactiv si care habar n-au cum sa gestioneze o situatie de criza.

Mult mai bine la capitolul asta s-a descurcat Marius care n-are backgroundul tehnic al celor care ar trebui sa se asigure ca siteurile nu pica.

Am folosit eMag doar ca referinta in raport cu ceea ce reprezinta in Romania si cu declaratia facuta in ziarul financiar, insa aproape fiecare site pe care am intrat eu a avut probleme aseara si azidimineata. La Cel.ro siteul dadea erori cu 30 de minute inainte sa inceapa campania de Black Friday, la Carturesti plasarea comenzilor si navigarea in site s-a facut cu dificultate si cu erori sporadice aseara.

Asa ca faceti bine si nu va mai mirati atunci cand primarii si drumarii sunt luati prin surprindere de prima zapada pentru ca la capitolul asta stau prost o gramada de insi.

1858080