Cum se stabileste vinovatia?

Pornind de la articolul anterior vreau sa fac o mica analiza logica asupra comunicatului oferit de doamna Luciana Baltes apropo de accidentul de ieri:

F. Otto , mergea spre Alba, când s–a angajat în depăşirea unei alte maşini; din sens opus venea autospecializata marca Dacia Logan, proprietate a Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Sibiu, condusă regulamentar de G. Lucian, agent şef adjunct de poliţie, din cadrul Serviciului Rutier Sibiu – Biroul Rutier pentru Drumuri Naţionale şi Europene. Pentru a evita impactul frontal cu acest autovehicul, agentul de poliţie frânează şi schimbă direcţia de mers, prin viraj spre dreapta şi acroşează un TIR, condus pe banda 1 a aceluiaşi sens de mers, de un cetăţean străin, S. Oleg (39 de ani, domiciliat în Republica Moldova). În urma coliziunii cu TIR–ul, maşina condusă de agentul de poliţie este proiectată pe sensul opus de mers unde este lovită din plin de maşina condusă de F. Otto.

Acuma sa luam pe bucati aceasta informatie si sa vedem daca putem lamuri ce s-a intamplat de fapt, fiindca se pare ca Politia Sibiu a gasit deja vinovatul in persoana lui F. Otto.

Din cate se pare F. Otto, soferul autoturismului Audi s-a angajat intr-o depasire, astfel patrunzand pe contrasens. Portiunea de drum pe care circula domnul F. Otto are o singura banda pe sens cu marcaj intermitent ceea ce permite depasirea.

Acuma tot din comunicatul politiei intelegem faptul ca agentul de politie circula pe o portiune de drum cu doua benzi pe sens el fiind pe ce-a de-a doua banda cel mai probabil depasind acel TIR la randul lui.

Cu alte cuvinte, F. Otto a patruns pe contrasens efectuand o depasire regulamentara dar riscanta. In momentul in care l-a observat agentul de politie a incercat sa evite impactul virand la dreapta, care apropo nu inseamna schimbarea directiei de mers ci schimbarea benzii de circulatie fiindca in momentul in care schimbi directia de mers faci un viraj de 90 sau 180 de grade dupa caz.

Nu stiu in ce imprejurari a facut agentul virajul respectiv mai ales tinand cont ca a franat, insa un lucru este cert si anume acela ca dansul a lovit TIR-ul care, atentie, l-a proiectat pe sensul opus de mers unde de fapt a fost si gasita masina sa, si pe care, atentie din nou, circula autoturismul Audi condus de Otto F. care a lovit masina MAI din plin.

Acuma din toata povestea asta eu nu inteleg un singur lucru, stim cu totii ca acest fapt s-a petrecut destul de subit iar posibilitatea de reactie a soferilor implicati a fost minima. Si totusi cum se explica faptul ca F. Otto de fapt executase o depasire pentru ca ulerior sa revina pe banda lui de mers, sa puna frana cativa zeci de metri dupa care sa loveasca in plin autoturismul MAI?

Nu am fost la fata locului ca sa pot contrazice sau stabili vinovatia unuia sau altuia, insa mi se pare absurd ca un sofer care efectua o depasire sa aiba timp sa se retraga si pe banda lui, sa si franeze cativa zeci de metri in timp ce un agent de circulatie care circula regulamentar intr-o masina neinscriptionata a MAI sa apuce doar sa franeze si sa se izbeasca de un TIR care-l arunca pe contrasens.

Si totusi chiar daca ar fi F. Otto vinovat si daca ar fi facut o depasire riscanta ma intreb daca masina MAI ar fi avut dotarile impuse de lege prin codul rutier si anume inscriptii specifice si girofare oare F. Otto s-ar mai fi riscat sa depaseasca?

Din pacate cei de la Tribuna au sters un comentariu decent in care un sofer oarecare se intreba oare cum au fost omologate aceste loganuri MAI fara airbaguri cel putin.

Ah si inca ceva, ca tot e politia cu „Stop Accidentelor, Viata are prioritate”. Vreau sa va intreb domnul Lucian Gancea de ce nu purta centura de siguranta, fiindca povestea cu masina e prea distrusa ca sa stabilim daca purta sau nu e cam dreasa. Mi se pare rusinos si josnic sa nu aveti macar curajul sa recunoasteti faptul ca n-a purtat centura si ca mai nici unu dintre agentii care lucra pe masinile alea nu poarta. Asta v-o spun personal si eu cel putin am curajul sa recunosc ca nu am purtat mai niciodata centura in tara si ca am avut curajul sa recunosc asta de fiecare data cand am fost oprit si amendat.